تبیان، دستیار زندگی
عنوان پژوهش خانم ها فاطمه فولادی، پریسا نیک کار، آیسان کاظم زاده با راهنمایی مسئول پژوهش سرکار خانم سحر گنجو حقیقی، بادگیرهای کویری چگونه کار می کنند؟ می باشد....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستاوردهای پژوهشی دبیرستان شایستگان

در هفتمین جشنواره پروژه‌های دانش آموزی

غرفه های دانش آموزی

پژوهشگران جوان دبیرستان شایستگان به مدیریت سرکار خانم رحیمه قاسمی در بخش غرفه های علمی هفتمین دوره جشنواره پروژه‌های دانش آموزی تبیان حضور داشتند. که در زیر شرح فعالیت‌های صورت گرفته را مشاهده می‌نمایید.

غرفه ها

عنوان پژوهش خانم ها فاطمه فولادی، پریسا نیک کار، آیسان کاظم زاده با راهنمایی مسئول پژوهش سرکار خانم سحر گنجو حقیقی، بادگیرهای کویری چگونه کار می کنند؟ می باشد.

دستاوردهای پژوهشی دبیرستان شایستگان، غرفه

به گفته این پژوهشگران:

ابتدا آمدیم و انرژی ای مورد استفاده مان را در زندگی مانند کویرهای آبی و برقی رسم کردیم.

بادگیرها یکی از سمبل های کشور ایران هستند در کشورهای گرم و خشک مانند بم، کرمان، یزد بادگیر وجود دارد یزد به شهر بادگیر معروف است و بادگیر باغ دولت آباد یزد که بلندترین بادگیر جهان است و حدود 8/33 متر ارتفاع دارد در یزد وجود دارد بادگیرها بیشتر چهارگوش هستند و در دیوارهای چهارگانه آن، سوراخ ها تعبیه شده است و در بالای آن آب انبار، و معدن هایی برای تهویه استفاده می شود.

نحوه کار بادگیر به دو بخش خلاصه می شود: 1- وقتی باد به چشمه های بادگیر می وزد به دلیل وضعیت ویژه چشمه باد به سمت پایین می رود و به صورت مجمع به حوض آب پایین بادگیر برخورد می کند و عمل تبخیر که یک عمل گرماگیر است انجام می شود در نتیجه هوا خنک می شود 2- بادگیر عمل مکش را انجام می دهد و هوای نامطبوع خانه را به بیرون منتقل می کند.

نتایج به دست آمده از این پژوهش:

با اطلاع از نحوه ی کار بادگیرها و انرژی های طبیعی مورد استفاده نخوه ی کار بادگیرها را و ساختمان هایشان را برروی دو ماکت ساختیم در ماکت اول نحوه ی ساختمان را در بادگیرهایی مثل بادگیرهای یزد ساختیم و در ماکت دوم نحوه ی کار بادگیرها را با استفاده از وسایلی انجام دادیم و ساختیم و با توجه به این مسئله به این نتیجه رسیدیم که انرژی های طبیعی با ساختمان هایی ارزان قیمت و پر کاربرد مثل بادگیرها می توان انرژی طبیعی را مهار کرد و بیشترین استفاده از انرژی را برد و با سازه هایی که انرژی های طبیعی مثل باد را بدون هیچ هزینه ای مورد استفاده قرار می دهند نحوه ی کار بر روی بادگیرها را مورد مطالعه قرار دادیم و انرژی هایی مثل باد که امروزه به دست فراموشی سپرده شده اند را مطالعه و مورد استفاده قرار دادیم.

جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

عنوان پژوهش خانم ها شکیلا فتاحی، مونا آشورنیا، نفیسه نیکورخ، فاطمه قدس الهی با راهنمایی مسئول پژوهش سرکار خانم سحر گنجو حقیقی، ساخت رادیو می باشد.

به گفته این پژوهشگران:

نجوم رادیویی به مطالعه امواج رادیویی که از منابع ماورائی کره زمین منشاء می گیرند اطلاق می شوند و این فرکانس یا طول موج دریافتی در زمین عمدتاً به دو عامل شرایط جوی و پیشرفت فناوری وابسته می باشد این پروژه درباره ی تاریخ رادیو و تحولاتی که تاکنون برایش رخ داده است و طرز کار آن، چگونگی ساخت رادیو و چگونگی دریافت امواج توسط دستگاه می باشد.

دستاوردهای پژوهشی دبیرستان شایستگان، غرفه

نتایج به دست آمده از این پژوهش:

آدمی در هر دوره کوشیده تا در کوتاه ترین زمان با کمترین هزینه و همچنین با وجود مسافت های طولانی به برقراری ارتباط با هم نوعان خود بپردازد به همین منظور به فکر ساختن انواع گوناگونی از وسایل ارتباطی افتاد و با تفکر به پرده برداری از راز و رمزهای این جهان پرداخت. در نتیجه ما برای ادامه راه گذشتگان خویش نیاز به طراحی هایی داریم که با کمترین حجم اشغال شده توانایی دریافت تمامی فرکانس ها در سر تا سر جهان داشته باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

عنوان پژوهش خانم ها کیانا شمالی، اشرف هوشمند، نگین پیش بین، نگین الماسی با راهنمایی مسئول پژوهش سرکار خانم فاطمه عظیمی، ساخت کرم های تقویت پوست می باشد.

به گفته این پژوهشگران:

ما با استفاده از مواد طبیعی به جای مواد صنعتی و شیمایی کرم های مرطوب کننده و ویتامینه ی A و E را ساختیم که نتایج مطلوب تری حاصل شده، ما به دلیل پوست خشک افرادی که در محیط زندگی ها وجود دارند و مشکلاتی که برایشان ایجاد می شود از قبیل سفیدی پوست و قرمز شدن و ترک خوردن و به وجود آمدن چروک های ریزی مخصوصاً در اطراف لب و گونه ها و چشم ها به ساخت این کرم پرداختیم.

نتایج به دست آمده از این پژوهش:

خواصی که کرم های گیاهی بر روی پوست دارند اثر مطلوب تری نسبت به کرم های شیمایی دارند. برای همین که مواد طبیعی نتیجه ی مطلوبی بر پوست دارند ما از مواد طبیعی برای ساخت کرم مان استفاده کردیم که کرم مرطوب کننده نتیجه ی بسیار مطلوب و خوبی بر پوست های خشک و حساس بود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

عنوان پژوهش خانم ها گلنوش شرفی، زهرا بهاری، رومینا رائی، صحرا مهشیدی با راهنمایی مسئول پژوهش سرکار خانم فاطمه عظیمی، ساخت کرم و محصول برای آکنه و جوش های سر سیاه و لطافت پوست می باشد.

دستاوردهای پژوهشی دبیرستان شایستگان، غرفه

به گفته این پژوهشگران:

به علت این که جوش های غرور جوانی یکی از مشکلات جوانان است ما تصمیم گرفتیم با استفاده از یک گیاه ضد جوش یک کرم ضد جوش گیاهی بسازیم. گیاه باریج خاصیت ضد جوش دارد و محلول آن در داروخانه ها موجود است ولی مشکلی که این محلول دارد این است که برای تأثیر پذیری باید حدود 20 قطره روی جوش مورد نظر استفاده شود. ما تصمیم گرفتیم با استفاده از این محلول یک کرم ضد جوش بسازیم که تنها استفاده ی 1 یا 2 بار در روز از آن باعث بهبود جوش ها و آکنه ها می شود.

نتایج به دست آمده از این پژوهش:

ما با ساخت کرم توانستیم محلول ضد جوش را برای استفاده همگان محیا کنیم، جوش های بلوغ دختران به علت وجود هورمون استروژن کمتر از پسران است ، مواد آرایشی با مسدود کردن منافذ پوست باعث زیاد شدن جوش ها می شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

مطالب مرتبط:

دستاوردهای پژوهشی دبیرستان شایستگان (بخش سمینارهای دانش آموزی)

دستاوردهای پژوهشی دبیرستان شایستگان (بخش غرفه های دانش آموزی)

گالری عکس دستاوردهای پژوهشی دبیرستان شایستگان

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه : علیرضا سرمدی

تنظیم: نسرین صادقی