تبیان، دستیار زندگی
تنها سفر کردن اگرچه لذت سفرهای جمعی را ندارد اما گاهی شاید بهترین راه سفر باشد. به خصوص برای جماعتی که به قصد طبیعت گردی و خلوتی چند روزه با خود به دل جاده می زنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راه و رسم تنها سفر کردن


تنها سفر کردن اگرچه لذت سفرهای جمعی را ندارد اما گاهی شاید بهترین راه سفر باشد. به خصوص برای جماعتی که به قصد طبیعت گردی و خلوتی چند روزه با خود به دل جاده می زنند.

سفر

از این گذشته، سفرهای تنهایی ممکن است بخشی از ماموریت های خارج از شهر یا کشور شما باشد. در هر صورت، به هر دلیلی که تنها سفر می کنید باید نکاتی را درباره چنین سفری بدانید. سفر تنهایی می تواند مخاطراتی داشته باشد که نباید از کنار آن به سادگی عبور کرد.

بی خبر نروید: به هر دلیلی که تنها سفر می کنید، بی‌خبر نروید. به خصوص اگر سفرتان به طبیعت و دشت و کویر است، حتما به دیگران اطلاع دهید که دقیقا چه روزی می روید، کی می رسید، چند روز می مانید و کی بر می گردید. احتمال گم شدن یا بروز مشکلات پیش بینی نشده در چنین سفرهایی خیلی زیاد است. بنابراین آگاهی داشتن دیگران از محل سفر و برنامه سفر شما می تواند در صورت لزوم نیروهای امدادی را زودتر به شما برساند.

در طول سفر بهتر است برنامه سفر روزانه‌‌ای تهیه کنید. در هنگام خروج از محل اقامت خویش بهتر است افرادی چون پذیرشگر یا دربان را از برنامه روزانه خود مطلع و حدود برگشت خود را تعیین کنید تا در صورت بروز مشکل و عدم بازگشت، بتوان به رسیدن کمک امیدوار بود.

ارتباط خود را حفظ کنید: در دنیایی که ارتباطات حرف اول را می زند و گوشی های هوشمند با طیف گسترده ای از امکانات در دسترس هستند، تمام افرادی که به تنهایی به مسافرت می روند باید از این امکانات استفاده کرده و هر روز با یکی از اعضای خانواده، دوستان یا آشنایان در ارتباط بوده و موقعیت خود را شرح دهند. این کار می‌تواند در زمانی که گردشگران دچار مشکل شده یا گم می شوند، بسیار راهگشا باشد. گردشگرانی که به سفر خارج از کشور می‌روند، بهتر است از سیمکارت ‌های بین‌ المللی استفاده کنند که در صورت پیش ‌آمد مشکل سریعا ردیابی شوند. استفاده از گوشی‌‌های هوشمند به سبب داشتن امکاناتی چون GPS و نقشه‌‌های آنلاین می‌تواند در شناسایی مکان‌‌ها برای گردشگر راهکاری مناسب باشد.

در سفر تنهایی هیچ وقت همه مدارکتان را با خود این طرف و آن طرف نبرید. مدارک مهم را در هتل بگذارید و یک کپی از آنها با خود همراه داشته باشید

مدارکتان را جداگانه نگه دارید: در سفر تنهایی هیچ وقت همه مدارکتان را با خود این طرف و آن طرف نبرید. مدارک مهم را در هتل بگذارید و یک کپی از آنها با خود همراه داشته باشید. بهتر است روزانه مبلغی در کیف پول خود گذاشته و باقی پول خود را به همراه مدارک مهم در محفظه‌‌ای جداگانه نگه دارید. کیف‌‌های کوچک گردنی معمولا بهترین گزینه برای حفظ پول و مدارک در مقابله با هر گونه سرقت یا گم شدن هستند.

از مقصد خود آگاه باشید: پیش از سفر بهتر است در خصوص قوانین و آداب و رسوم مقصد خویش آگاهی پیدا کنید. نوع پوشش و لباس از مهم‌ترین نکاتی هستند که باید مدنظر قرار گیرند. آگاهی یافتن از کیفیت سیستم حمل و نقل عمومی و میزان امنیت آن از دیگر موارد مهم است. شناسایی محله‌‌‌های ناایمن، آگاهی از وضع امنیت در ساعات پایانی روز و دسترسی یافتن به شماره‌های تماس اضطراری از دیگر اطلاعات مورد نیاز گردشگران انفرادی است. توصیه می کنیم همیشه یک نقشه همراه داشته باشید و قبل از ورود به هر محله ایستگاه پلیس، بیمارستان یا درمانگاه و رستوران آن منطقه را شناسایی کنید.

مراقب سلامتی خود باشید: از سالم بودن هر آنچه می‌خورید و می‌نوشید اطمینان حاصل کنید. در این میان آب مهم‌ترین مورد است. بهتر است مبلغی اضافه جهت خرید احتمالی دارو به همراه ببرید. استفاده از ژل‌‌های ضدعفونی می‌توانند در طول سفر بسیار کمک‌کننده باشند. سفر انفرادی معمولا سرشار از هیجان هایی عجیب و پاگذاشتن به جاهای ناشناخته است. بهتر است در طول سفر یک‌سره در این ناشناخته و عکاسی از آنها غرق نشوید و همواره مراقب اطرافتان باشید؛ به هر کسی اطمینان نکنید و خوش‌بینی را کنار بگذارید.

فراوری: الهام مرادی

بخش گردشگری تبیان


برگرفته از جام جم