تبیان، دستیار زندگی
عنوان پژوهش خانم ها فاطمه علوی، نفیسه فلاح، فائزه یوسف نژاد، فاطمه ایرانشاهی با راهنمایی مسئول پژوهش سرکار خانم ناسوتی در مورد بررسی آزمایش خون و فاکتورهای آن می باشد.....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستاوردهای پژوهشی دبیرستان صهبای صفا

در هفتمین جشنواره پروژه‌های دانش آموزی

سمینارهای دانش آموزی

پژوهشگران جوان دبیرستان صهبای صفا به مدیریت سرکار خانم ژاله بنکدار در بخش غرفه ها و مسابقات و سمینار های علمی هفتمین دوره جشنواره پروژه‌های دانش آموزی تبیان حضور داشتند. که در زیر شرح فعالیت‌های صورت گرفته را مشاهده می‌نمایید.

سمینارها

عنوان پژوهش خانم ها فاطمه علوی، نفیسه فلاح، فائزه یوسف نژاد، فاطمه ایرانشاهی با راهنمایی مسئول پژوهش سرکار خانم ناسوتی ، بررسی آزمایش خون و فاکتورهای آن می باشد.

دستاوردهای پژوهشی دبیرستان صهبای صفا، سمینارها

به گفته این پژوهشگران:

هدف ما از انجام این پروژه آشنایی با آزمایش خون و فاکتورهای خونی و مهم تر از همه این که آژماش خون خودمان راخودمان تفسیر کنیم. در ابتدا کسب اطلاعاتی از منابع مختلف با پروژه آشنا شدیم. بعد از آن بازدیدی از آزمایشگاه خون داشتیم و سوالات خودمان را از پزشک آزمایشگاه پرسیدیم و با دستگاه های پیشرفته ی آزمایش خون مثل (A1C که برای بیماران دیابتی کاربرد دارد و سل کانتر Cell counter که شمارنده ی سلول های خون در بخش هماتولوژی است و .... ) آشنا شدیم و مقایدر نرمان آن ها را دانستیم.

نتایج به دست آمده از این پژوهش:

در ابتدا فکر می کردیم که آزمایش خون محدود به فاکتورهای محدودی است و هر بیماری را نمی توان با آن تشخیص داد. در این پروژه فهمیدیم که آزمایشات متعددی مثل: آلرژی بیمارهای خود ایمنی ( مانند روماتوئید )، بیماری های خون، دیابت DNA، بیماری های ارثی و ژنتیکی، اسکرین کردن دارو، سموم محیطی، عفونت ها، بیماری کلیوی، کبدی، هورمون و متابولیسم و ... روی خون انجام می شود. در انتها توانستیم اصطلاحات آزمایش خون را تفسیر کنیم و به کاربرد آن پی ببریم.

جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

عنوان پژوهش خانم ها فاطمه احمدزاده، فاطمه درخشانی، طاهره مشهدی، سارا بختیاری، محدثه اشراقی، فاطمه کیافر با راهنمایی مسئول پژوهش سرکار خانم شرعی، نانوبیوتکنولوژی و کاربرد های آن می باشد.

دستاوردهای پژوهشی دبیرستان صهبای صفا، سمینارها

به گفته این پژوهشگران:

علم نانوتکنولوژی + علم بیوتکنولوژی = علم نانو بیوتکنولوژی

علم نانوتکنولوژی: علمی که مواد و ابزار را در سطح اتمی مولکولی می سازد.

علم بیوتکنولوژی: علمی که از موجودات زنده برای رسیدن به اهداف آن استفاده می کند و یا روش هایی برای بهبود زندگی موجودات زنده به کار می برد.

بیوتکنولوژی به نانو تکنولوژی موردهای مورد نظرخود را برای ساخت ارائه می دهد.

ما از این علم در موارد مختلف پزشکی مثل شیوه صحیح تزریق انسولین و یا استفاده از داروهای مخصوص سرطان استفاده کردیم.

نتایج به دست آمده از این پژوهش:

نتیجه به دست آمده از این پژوهش این است که نانوبیوتکنولوژی به عنوان علمی نوظهور و علمی گران نیز محسوب می شود و تحقیقاتی که تا به حال در جهان انجام شده است صرفاً جنبه تحقیقاتی داشته است.

البته موارد درمانی نیز در حال انجام شدن است که روز به روز به پیشرفته شدن این علم کمک می کند که همه این عوامل به خاطر استفاده از نانو ذرات و کاربردهای فراوان آن ها در اشکال مختلف در این علم است.

عنوان پژوهش خانم ها فاطمه آزادی، ریحانه بلوری با راهنمایی مسئول پژوهش سرکار خانم ناسوتی، آشنایی با قلب و بیماریهای آن می باشد.

به گفته این پژوهشگران:

قلب به طور کلی یک عضله میان تهی و یکی از اعضای حیاتی بدن می باشد که وظیفه دارد، خون را به تمام بافت های بدن منتقل کند. قلب شامل سه لایه پریکارد، میو کارد و آندوکارد می باشد. در پژوهش حاضر، به منظور بررسی اثرات مواد قندی و نمکی بر ساختار قلب، قورباغه ای تشریح شد و پس از خارج کردن قلب، تعداد ضربان قلب در آب مقطر و محلول مقایسه شد.

دستاوردهای پژوهشی دبیرستان صهبای صفا، سمینارها

نتایج به دست آمده از این پژوهش:

تعدا ضربان قلب، در آب مقطر، 4 بار در دقیقه، و در محلول قندی نمکی، 67 بار در دقیقه بود، این نتیجهحاصل شد که مواد قندی، نمکی ضربان قلب را افزایش می دهند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

عنوان پژوهش خانم ها فرناز زمانی، الهه شاهوار، زهرا کثیری، حدیثه السادات میری با راهنمایی مسئول پژوهش سرکار خانم محسنیان، اثر التیام بخشی زخمهای سطحی به وسیله ماده موثره موجود در عصاره سیب می باشد.

به گفته این پژوهشگران:

در دنیای امروزه که بیماری های بسیاری شیوع پیدا کرده است، نیاز به دارویی است برای درمان بیماری ها، چه بسا بهتر است این دارو یک پماد طبیعی ساخته شده از آب سیب باشد. پمادی که برای درمان زخم سطحی پوست مفید است و از مواد شیمایی کمتری در ساخت آن استفاده شده باشد و از مواد طبیعی بیشتری درست شده باشد.

فراگیری روش تیتراسیون و بن ماری و لوسیون سازی برای ساخت این پماد بسیار نیاز بوده و ما را در ساخت این ماده طبیعی یاری کردند. در آزمایشگاه شیمی مجتمع آموزشی صهبای صفا، ساخت این کرم با تجهیزات کامل بسیار آسان بود.

نتایج به دست آمده از این پژوهش:

نتیجه می گیریم که سیب دارای ویتامین C است و سیب دارای اسید است و مهم ترین اسید داخل سیب اسید مالیک است و از آب سیب در داخل خمیر دندان باکتری استفاده می شود. و سیب دارای اسیدهای دیگر مثلاً اسید اسکربیک و پکتین است اما چون اسید مالیک داخل سیب بسیار زیاد تر است می توان از اسیدهای دیگر صرف نظر کرد. سیب خام دارای رنگدانه ی بیشتری نسبت به سیب پخته شده است و دارای پکتین است و همچنین پروتئین.

بیشتر پروتئین سیب در زیر پوست آن جمع شده است و اگر در روز سه عدد سیب بخوریم هرگز مریض و بیمار نمی شویم و ازخطرات جانبی مثل: مرگ و بیماری قلبی جلوگیری می می کند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

عنوان پژوهش خانم ها الهام استاد علی نقی کاشانی، یگانه شاهی، ریحانه السادات مطلبی با راهنمایی مسئول پژوهش سرکار خانم محسنیان، بررسی نانوذرات Fe3O4 و Fe به عنوان کاتالیزور در واکنشهای نورتابی لومینول می باشد.

به گفته این پژوهشگران:

در این پژوهش ما می خواستیم با نانوذره واکنش نورتابی لومینول را انجام دهیم. آیا نانو ذره کاتالیرگر خوبی است؟

در این واکنش عضو ثابت مالومینول و متغیرهای ما دما، اکسید کننده و کاتالیزگر است.

نتایج به دست آمده از این پژوهش:

نانوذره در مقایسه با Fe3L2 کاتالیزگر خوبی است و زمان واکنش نورتابی را کوتاه و شدت نور را کم می کند البته شدت نور به خاطر کم بودن انرژی واکنش است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

مطالب مرتبط:

دستاوردهای پژوهشی دبیرستان صهابی صفا ( گالری تصاویر)

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه : علیرضا سرمدی

تنظیم: نسرین صادقی