تبیان، دستیار زندگی
از آیات یازده گانه ی 39 تا 49 سوره ی بنی اسراییل از صفحه ی 286، شش آیه ی نخست، به مسأله ی توحید اشاره می كنندكه ما، از میان این آیات، به آیه ی ششم این صفحه، نظری كوتاه می افكنیم...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : خسرو داودی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

       اگر خداپرستی یافتید، سلامش رسانید!

اگر خداپرستی یافتید، سلامش رسانید!

مقدمه:

می دانیم که شروع روز دانش آموزان با یک برنامه صبحگاهی مناسب علاوه بر پرورش روح معنوی دانش آموزان، در بالا بردن سطح آموزشی آن ها از لحاظ یادگیری تاثیرگذار است.

به عنوان مثال اگر معلم پرورشی مدرسه بتواند هر هفته یک کلاس را برای برگزاری برنامه های صبحگاه مدرسه انتخاب و هدایت نماید:

اول: تمام دانش آموزان طبق استعداد خود در امور و انجام برنامه ها مشارکت می نمایند.
دوم: طبق ایام اله برای پیدا کردن مطالب مناسب روز اجرای برنامه به دنبال مطالبی از قبیل شعر، مقاله، طنز و غیره هستند.
سوم: مراسم آغازین مدرسه از یکنواخت بودن و احیاناً خسته کننده بودن به پویایی و سرشار بودن تبدیل می شود.

یکی از کارهایی که در اکثر مدارس کشور عزیزمان انجام می شود، خواندن آیاتی از قرآن مجید می باشد، در این زمینه چنان چه دانش آموزان بتوانند علاوه بر شنیدن آیات، با مفاهیم متعالی این معجزه الهی آشنا شوند، بی شک به هدف والای نزول وحی رهنمون گشته ایم.

در این راستا، مرکز یادگیری جهت غنی سازی برنامه های صبحگاه مدارس، به بررسی و تفسیر برخی از آیات قرآن پرداخته است. در این قسمت سعی شده، تفسیر به زبان ساده و قابل درک برای دانش آموزان ارایه گردد.

در این مقاله آیات سوره بنی اسراییل، مورد بررسی قرار می گیرد...

آیات یازده  گانه ی 39 تا 49 سوره ی بنی اسراییل از صفحه ی 286، توسط یکی از دانش آموزان قرائت شود.

شما می توانید برای شنیدن فایل صوتی آیات این صفحه کلیک نمایید.

جهت دریافت فایل صوتی آیات فوق، کلیک کنید.

از آیات یازده  گانه ی 39 تا 49 سوره ی بنی اسراییل از صفحه ی 286، شش آیه ی نخست، به مسأله ی توحید اشاره می كنند كه ما، از میان این آیات، به آیه ی ششم این صفحه، نظری كوتاه می افكنیم.

آیه ی 44 برای اثبات عظَمت مقام پروردگار و این كه او، برتر از خیال و قیاسِ مشركان است، به بیانِ تسبیحِ موجودات جهان در برابر ذات مقدّسش پرداخته و می فرماید: «آسمان های هفت گانه، زمین وكسانی كه درآنها هستند، همگی، تسبیح خدا می گویند». نه تنهاآسمان ها و زمین، بلكه «هیچ موجودی در عالَم نیست، مگر این كه تسبیح و حمد خدا می كند، ولی شما مردم، تسبیح آنها را نمی فهمید».

درحقیقت، این آیه ی شریفه، نمونه ای است از قرآن كریم كه برای تمامی عالم خلقت، مقصدی جز الله ارائه نمی كند. اصل و اساس اسلام هم همان اعتقاد به الله است. همان اعتقادی كه ما، با كمال تأسّف، بسیاركم داریم. با همه ی این داد و فریادها، هنوز الله در جان ما حاكم نشده است. توحید ما لَنگی دارد و بسیار هم لنگی دارد.

اگر خداپرستی یافتید، سلامش رسانید!

در شبانه روز، به ما دستور نماز داده اندكه هر چند ساعت یك بار، دست از هركاری كشیده و رو به حضرت الله بایستیم و اَلله أكبَر بگوییم و همه چیز و همه كس را از حومه ی دل بیرون كرده و تنها، خدا را مخاطب ساخته و با تمام وجود بگوییم: إیّاكَ نَعبُدُ وَ إیّاكَ نَستَعین، تنها، تو را می پرستیم و تنها، از تو یاری می طلبیم.

عِلاوه بر اوقات نماز، در تمام حالات، از خوابیدن و بیدارشدن و سر سفره ی غذانشستن و از خانه بیرون رفتن و برگشتن، اذكار و اورادی را به ما تعلیم كرده اند. در تمام اینها، هدف، تحكیم ارتباط روح آدمی با خدا و حاكم ساختن او بر جان آدمی است.

در قرآن، بنا برگفته ی اهل تتبّع و تحقیق، هیچ كلمه ای، به اندازه ی كلمه ی الله تكرار نشده است و هیچ حرفی، به اندازه ی حروف الف، لام و ها كه تشكیل دهنده ی كلمه ی الله است، تكرار نشده. این، نشان می دهد تنها مقصدی كه تمام مطالب قرآن پیرامون آن گردش می كند، توحید و دلبستگی به الله است.

امّا متأسّفانه، به فرموده ی خودِ قرآن، هستند در میان ما مردم، كسانی كه معبودهایی غیر از خدا برای خود اتّخاذ می كنند و آن ها را همانند خدا، محبوب خود قرار می دهند! و در اعمالشان، جلب رضا و خشنودی آنها را می طلبند و اَحیاناً خواسته های آن ها را بر خواسته های خدا مقدّم می دارند.

عالِمی به دوستی گفت: چرا صورتت را می تراشی؟! گفت: خانم خانه دوست ندارد!! عالم پاسخ داد: عجب! من نمی دانستم تو دو خدا داری! یكی، در خانه و دیگری، بیرون خانه. خدای بیرون می گوید: نتراش. ولی خدای درون خانه می گوید: بتراش! و تو، فرمان خدای درون خانه را بر فرمان خدای بیرون مقدّم می دانی!!

آری، ما از این خدایان، در گوشه و كنار زندگی فراوان داریم! در خانه و كارگاه، در بازار و مطب و اداره، و حتّی در منبر و محراب. آن گاه، این فریاد قرآن است بر سر ما كه ای باوردارانِ خدا و روز جزا، این همه شریك برای خدا نسازید.

و باز، این، خداست كه با قاطعیّت تمام می فرماید: ای پیامبر، به این مردم بگو: اگر این چنینید كه پدران و فرزندانتان، برادران و همسرانتان، خویشاوندان و اموالتان، خانه ها و تجارت خانه هایتان، در نظر شما محبوب تر از خدا و رسول و كوشش در راه خدا هستند، پس، بدانید كه فاسقید و از راه، منحرف! و خدا، فاسقان را به سعادت مطلوبشان نمی رسانَد.


مرکز یادگیری سایت تبیان

تهیه: علی هندی - ویراستار: سید علی مرتضوی