تبیان، دستیار زندگی
عنوان پژوهش خانم ها غزاله عبدی، ملیکا رستم خانی با راهنمایی مسئول پژوهش سرکار خانم بهاره امینی در مورد بررسی نیروی بین اجسام سبک شناور روی آب می باشد.....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستاوردهای پژوهشی دبیرستان فرزانگان 6

در هفتمین جشنواره پروژه‌های دانش آموزی

غرفه های دانش آموزی،٢

پژوهشگران جوان دبیرستان فرزانگان 6 به مدیریت سرکار خانم مرضیه فخر در بخش غرفه های علمی هفتمین دوره جشنواره پروژه‌های دانش آموزی تبیان حضور داشتند. که در زیر شرح فعالیت‌های صورت گرفته را مشاهده می‌نمایید.

غرفه ها

پژوهش خانم ها غزاله عبدی، ملیکا رستم خانی با راهنمایی مسئول پژوهش سرکار خانم بهاره امینی در مورد بررسی نیروی بین اجسام سبک شناور روی آب می باشد.

دستاوردهای پژوهشی دبیرستان فرزانگان 6، غرفه 2

به گفته این پژوهشگران:

اثر cheerios که توسط دانه های خوراکی روی سطح شیر یا هر مایع دیگر قابل مشاهده است. این پدیده در حقیقت مربوط به نیروی بین اجسام روی سطح مایعات است که در کهکشان نیز قابل مشاهده است. در این پروژه به بررسی این پدیده بین اجسام سبک شناور روی سطح آب پرداخته شد به این صورت که این آزمایش توسط قرار دادن دیسک هایی روی سطح مایعات و نیز بررسی طرز قرار گرفتن آب در کنار آن اجسام پرداختیم و در نهایت به دو نکته ی مهم یعنی دو حالت قرار گرفتن اجسام روی سطح مایعات و نیز نیروی بین آن ها پی برده شد که با هم ارتباط مستقیمی دارند که این خود ویژگی کشش سطحی آب است.

نتایج به دست آمده از این پژوهش:

1-     اجسام روی سطح مایعات به دو حالت قرار دارند: یا به صورت برآمده یا به صورت فرو رفته.

2-     در صورتی که دو جسم روی سطح آب هر دو به یک شکل قرار گرفته باشند، عمل ربایش و در صورتی که مختلف باشند، عمل دفع رخ می دهد.

پژوهش خانم ها فریماه جعفری، سحر عسگری با راهنمایی مسئول پژوهش سرکار خانم مهدیه هاشمی در مورد تولید چسب چوب می باشد.

به گفته این پژوهشگرن:

امسال پروژه ی ما ساخت چسب چوب اما با قدرت چسبندگی بالاتر است و با تحقیقاتی که انجام دادیم فهمیدیم پلی وینیل استات مهم ترین ماده یا پایه ی سازنده ی آن است به همین دلیل شروع به تحقیقاتی در رابطه با این ماده یعنی پلی وینیل استات کردیم و با بعضی از خواص آن مثل شکننده بودن، آتشگیر بودن، غیر سمی و ... آشنا شدیم و سعی در رفع بعضی از اشکالات داشتیم.

دستاوردهای پژوهشی دبیرستان فرزانگان 6، غرفه 2

برای مثال شکننده بودن آن. از دیگر تحقیقات ما به دست آوردن چند مورد برای افزایش قدرت چسبندگی بود که باز هم تا حدودی موفق به انجامش شدیم.

نتایج به دست آمده از این پژوهش:

ما ابتدا خود پلی وینیل استات را روی دو قطعه چوب آزمایش کردیم و با اندازه گیری که داشتیم وزن 6 کیلوگرم را تحمل کرد سپس محیطی بازی و اسیدی برای پلی وینیل استات آماده کردیم در محیط بازی به نسبت قدرت اندازه گیری 7 کیلوگرم بود و در محیط اسیدی درت چسبندگی 10 کیلوگرم بود.

در آخرین آزمایشات ما یک نوع صمغ گیاه ( صمغ زردآلو ) را با آب حل کرده ماده ی به دست آمده را با پلی وینیل استات اضافه کرده قدرت آن 12 کیلوگرم بوده است دوباره به همین نسبت یعنی مقداری موم را با آب مخلوط کرده ( در حرارت ) و باز به پلی وینیل استات مخلوط کرده و باز هم قدرت چسبندگی 1 کیلوگرم بود.

نتیجه صمغ گیاه بهترین ماده برای افزایش قدرت چسبندگی است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

پژوهش خانم درسا طالقان غفاری با راهنمایی مسئول پژوهش جناب آقای سعید شادرواناندر مورد تأثیر آیرودینامیک روی مصرف سوخت و ضریب ورگ می باشد.

به گفته این پژوهشگر:

در این پروژه سعی شده تا با بررسی عوامل مۆثر از جلمه آیرودینامیک و تیونینگ راهکارهایی جهت کاهش مصرف سوخت، کاهش نیروی مزاحم و روند افزایش کیفیت آیرودینامیک ارائه شود.

برای رسیدن به اهداف این پروژه لازم به تعریف اصطلاحاتی از قبیل آیرودینامیک، سیال، تیونینگ، Life، Drag، Weight، پارازیت درگ و ..... می باشد که در متن پروژه آمده است. سپس به بررسی روند تکامل حالت آیرودینامیکی و تیونینگ اتومبیل های کمپانی BMW پرداخته شد.

نتایج به دست آمده از این پژوهش:

برای افزایش شتاب باید معیارهایی همچون Total drag کاهش یابد و در اثر تیونینگ صحیح می توان آن کار را انجام داد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

مطالب مرتبط:

 دستاوردهای پژوهشی دبیرستان فرزانگان ٦(بخش غرفه‌های دانش آموزی)١

دستاوردهای پژوهشی دبیرستان فرزانگان 6(بخش غرفه‌های دانش آموزی)1

 دستاوردهای پژوهشی دبیرستان فرزانگان 6(بخش گالری تصاویر)

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه : علیرضا سرمدی

تنظیم: نسرین صادقی