تبیان، دستیار زندگی
پژوهشگران جوان دبیرستان فرزانگان 6 به مدیریت سرکار خانم مرضیه فخر در بخش غرفه های علمی هفتمین دوره جشنواره پروژه‌های دانش آموزی تبیان حضور داشتند. که در زیر شرح فعالیت‌های صورت گرفته را مشاهده می‌نمایید....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستاوردهای پژوهشی دبیرستان فرزانگان 6

در هفتمین جشنواره پروژه‌های دانش آموزی

غرفه های دانش آموزی

پژوهشگران جوان دبیرستان فرزانگان 6 به مدیریت سرکار خانم مرضیه فخر در بخش غرفه های علمی هفتمین دوره جشنواره پروژه‌های دانش آموزی تبیان حضور داشتند. که در زیر شرح فعالیت‌های صورت گرفته را مشاهده می‌نمایید.

غرفه ها

پژوهش خانم فاطمه عزیزی با راهنمایی مسئول پژوهش سرکار خانم دریا جلیلیان در مورد تولید کود ترکیبی با استفاده از نخود و لوبیا می باشد.

دستاوردهای پژوهشی دبیرستان فرزانگان 6، غرفه 1

به گفته این پژوهشگر:

کودی درست کردم که علاوه بر طبیعی بودن، مانند کودهای شیمیایی رشد گیاهان را چند برابر می کند. این کود از ترکیب مواد ساده ای مانند نخود و لوبیا ساخته شده که می توانند فقیرترین خاک را غنی کنند. همچنین این کود قیمتی تقریباً برابر و یا حتی کمتر از کودهای شیمیایی دارد. طبیعی بودن این کود و تأثیر آن بر گیاهان می تواند جایگزین خوبی به جای کودهای شیمیایی باشد که ضمن وارد شدن در اکو سیستم و قوی بودن آفات بعد از یک مدت آن کود انواع سرطان ها را به همراه دارد. قیمت هر کیلو از این کود تقریباً 1500 تومان است.

نتایج به دست آمده از این پژوهش:

این کود رشد گیاه را چند برابر می کند و توانایی غنی سازی فقیرترین خاک را دارد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

پژوهش خانم ها فاطمه افشار طونیانی، نهال قانع با راهنمایی مسئول پژوهش سرکار خانم نجمه ادراکی در مورد طراحی و ساخت نیمکت مدارس می باشد.

به گفته این پژوهشگران:

گروه پس از پیدا کردن نواقص موجود در نیمکت های فعلی از طریق تجربیات، پرسش شفاهی از دانش آموزان، مشورت با پزشک مربوطه، تصمیم به ساخت نیمکتی برای دانش آموزان ابتدایی گرفت که بسیاری از مشکلات نیمکت های موجود را رفع کند.

از جمله مزایای موجود در نیمکت ساخته شده:

1-     تنظیم ارتفاع توسط جک های تعبیه شده در آن

2-     تنظیم فاصله نشیمنگاه تا میز به وسیله ی ریل های قرار گرفته در آن

3-     ایجاد زاویه ی مناسب در تکیه گاه

4-     جداسازی محل قرار گرفتن لوازم التحریر ( جامیز)

5-     به کار بردن رنگ آبی برای آرامش بیشتر دانش آموزان

دستاوردهای پژوهشی دبیرستان فرزانگان 6، غرفه 1

نتایج به دست آمده از این پژوهش:

پس از جمع آوری اطلاعات گروه به این نتیجه دست یافت که بهترین زاویه ای که کمر باید ایجاد کند 95 الی 105 درجه می باشد. همچنین سخت بودن تکیه گاه به انتهای کمر دانش آموزان فشار می آورد که باعث بروز دیسک کمر می شود. البته این مورد در سنین بالاتر بروز پیدا می کند. در برخی موارد دانش آموزان برای انجام تکالیف مجبور به خم شدن می شوند که این امر موجب پیدایش قوز کمر می شود. درباره ی رنگ نیمکت نیز تحقیقی به صورت گرفت که متوجه شدیم مناسب ترین رنگ، آبی می باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

پژوهش خانم ها نیکو آقایی، زهرا آذری پیمان با راهنمایی مسئول پژوهش سرکار خانم نجمه ادراکی در مورد تولید کشک پروبیوتیک می باشد.

به گفته این پژوهشگران:

با تحقیق در مورد کفیر و پروبیوتیک و محصولات کفیر دریافتیم که این محصول برای افرادی که قادر به هضم قند لاکتوز که قند مواد لبنی است نیستند و پزشکان نیز به این بیماران پیشنهاد می کنند از مصحولات پروبیوتیک استفاده کنند.

با توجه به این که کفیر نیز زیر مجموعه ای از پروبوتیک ها است و از آن محصولات لبنی زیادی برای این افراد ساخته شده است ما نیز تصمیم گرفتیم که کشک کفیر را که محصولی بود که تولید نشده بود تولید کنیم.

به همین دلیل دوغ کفیر را که توسط قارچ های کفیر درست کرده بودیم جوشاندیم و مواد دلمه شده ی آن را توسط دستمال نخی، مواد دلمه شده ی روی آن را جدا کردیم و به این صورت کشک کفیر را ساختیم.

نتایج به دست آمده از این پژوهش:

از نتیجه ای که از آزمایشمان به دست آوردیم دریافتیم که کشک کفیر نیز خواص دوغ کفیر و ماست کفیر ( پروبویتیک ) را دارد. به همین دلیل برای مصرف این بیماران مناسب است و قصد داشتیم تا به این وسیله به هم وطنان خود که قادر به استفاده از لبنیات نیستند کمک کنیم و این بیمارات بتوانند از کلسیم مواد لبنی استفاده کنند.

مطالب مرتبط:

دستاوردهای پژوهشی دبیرستان فرزانگان ٦(بخش غرفه های دانش آموزی) ١

دستاوردهای پژوهشی دبیرستان فرزانگان 6(بخش غرفه های دانش آموزی) 2

دستاوردهای پژوهشی دبیرستان فرزانگان 6(بخش گالری تصاویر)

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه : علیرضا سرمدی

تنظیم: نسرین صادقی