تبیان، دستیار زندگی
طبیعت پر از رمز و راز است. شاید خیلی چیزها را درباره‌ی طبیعت بدانیم و به بودن خیلی از موجودات عادت کرده باشیم، اما هم‌چنان سؤال‏‌هایی وجود دارند که برای پیدا کردن پاسخ‌‏هایشان باید بخوانیم و تحقیق کنیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

از سرسخت‌ترین موجود تا مورچه‌هاى احساساتى
حیوانات

طبیعت پر از رمز و راز است. شاید خیلی چیزها را درباره‌ی طبیعت بدانیم و به بودن خیلی از موجودات عادت کرده باشیم، اما هم‌چنان سۆال‏‌هایی وجود دارند که برای پیدا کردن پاسخ‌‏هایشان باید بخوانیم و تحقیق کنیم.

آیا مورچه‌ها احساس دارند؟

‏مورچه‏‏‌ها توانایی درک خیلی چیزها را ندارند. مثلاً همدلی و خشم یا عشق  و دوستی را نمی‏‌فهمند. اما می‏‌توانند موضوعات خوشایند یا ناخوشایند را احساس کنند و آن را به دیگر مورچه‏‌ها اطلاع دهند. پیدا کردن هم‌نوع، غذا و زلزله از این جمله است.

مورچه‏‌ها آنتن یا گیرنده‏‌های حساسی دارند که به کمکشان، بوهای تولید شده از هم‏‌نوع و پیام‏‌های محیطی را احساس می‏‌کنند و می‏‌فهمند موضوع از چه قرار است.

مغز مورچه‏‌ها بسیار ساده است. مغز مورچه‏ حدود 250 هزار نورون دارد که در مقایسه با مغز آدم‏ها که از حدود یک میلیارد نورون تشکیل شده، ساده به حساب می‌آید!

چند درخت، اکسیژن لازم را برای تنفس ما تأمین می‏‌کنند؟

همه‏‌ی ما می‏‌دانیم که درختان اکسیژن تولید می‏‌کنند. آن‏‌ها نور خورشید را می‏‌گیرند و برای تولید گلوکز، دی‏‌اکسید کربن و آب مصرف می‏‌کنند. در فرآیند فتوسنتز، درختان شش مولکول دی‌اکسید کربن و شش مولکول آب را می‏‌گیرند تا یک مولکول گلوکز و شش مولکول اکسیژن تولید شود.

هر مولکول گلوکز شش تا اتم کربن دارد. یعنی به ازای هر مولکول اکسیژنی که تولید می‏‌شود، یک اتم کربن به درخت اضافه می‏‌شود. اگر متوسط رشد هر درخت را در سال پنج درصد بگیریم، هر سال حدود 100 کیلوگرم چوب و 100 کیلوگرم اکسیژن تولید خواهد کرد.

به‌طور میانگین هر آدم در سال 2/5 تن هوا تنفس می‏کند که 740 کیلوگرم آن اکسیژن است. این میزان اکسیژن را تقریباً هفت یا هشت درخت تأمین می‏‌کنند.

بیشتر از دو میلیون جاندار تا به حال در دنیا شناسایی و طبقه‏‌بندی شده‌اند که بیشتر آن‏‌ها پستانداران، پرندگان و حشرات هستند

چند گونه‌ی جانوری کشف نشده‌است؟

هر سال تعداد قابل توجهی موجود زنده کشف و طبقه‏‌بندی می‏‌شوند. اما آیا تا به حال فکر کرده‌‏اید که این روند تا کی ادامه خواهد داشت؟! بیشتر از دو میلیون جاندار تا به حال در دنیا شناسایی و طبقه‏‌بندی شده‌اند که بیشتر آن‏‌ها پستانداران، پرندگان و حشرات هستند.

پیش‌‏بینی می‏‌شود که این رقم به 5 تا 100 میلیون برسد! تعجب نکنید، بیش‌تر گونه‏‌های کشف نشده باکتری‏‌ها و قارچ‌‏ها هستند.

تعداد زیادی هم حشره هر سال به فهرست طبقه‏‌بندی شده‌ی گونه‌‏های جانوری اضافه می‏‌شوند.

طبقه‌‏بندی گونه‌‏های جانداران فعالیتی است که بسیار کند صورت می‏‌گیرد و دانش روز باعث بُروز تغییراتی در آن می‏‌شود.

سرسخت‌ترین موجود زنده کدام است؟

"خرس آبی" یا Tardigrade جانوری نه چندان جذاب است که به‌عنوان سرسخت‏‌ترین یا جان‏‌سخت‏‌ترین جانور روی کره‌‏ی زمین شناخته می‌شود، چون می‏‌تواند در بدترین شرایط هم‌چنان زنده بماند و از بین نرود. این جانور هشت پا دارد و در آب زندگی می‏‌کند.

اندازه‏‌اش حدود 1/5 میلی‏‌متر است. می‏‌تواند در دمای 150 درجه‏‌ی سانتی‏‌گراد و صفر مطلق، هم‌چنان زنده بماند! می‏‌تواند فشاری حدود شش هزار اتمسفر را تحمل و سال‏‌ها بدون غذا سر کند. حتی می‌‏تواند آن قدر بی‏‌آبی را تحمل ‏کند تا میزان آب بدنش به یک درصد میزان طبیعی برسد.

جالب‌‏تر این که «تاردیگرید» در سال 2007 همراه با یک فضاپیمای روسی به فضا رفت و بعد از گذشت 12 روز زندگی در خلأ سرمای زیاد و بدون غذا باز هم زنده ماند!

آرواره‌ی کوسه چه‌قدر قدرت دارد؟

کوسه‏‌ها موجودات ترسناکی هستند. ماهی‏‌های گوشت‌خواری که با دندان‏‌های تیزشان، شکار را به سرعت از پا در می‏‌آورند. تحقیقات دانشمندان روی جسد یک کوسه نشان داد که حداکثر نیروی جویدنِ این آبزیان خطرناک 18 هزار نیوتن است.

به گفته‌‏ی دانشمندان این عدد در مقایسه با ابعاد کوسه‏‌ها چندان هم بزرگ نیست.

کوسه‏‌ها دندان‏‌های بسیار تیزی دارند که شکار را در لحظه به چندین تکه تبدیل می‏‌کند و برای همین آن قدرها هم نیاز نیست از آرواره‏‌شان کار بکشند!

بخش کودک و نوجوان تبیان


منبع: دوچرخه (آیدا ابو ترابی)

مطالب مرتبط:

دانستنی‌های حیوانات

دانستنیهای گوناگون

رنگ سفید آرامش دهنده‌ی زنبور عسل

حقایق جالب

آیا میدانید طول عمر پرندگان وحیوانات چه قدر است؟

ماهی دو زیست

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.