تبیان، دستیار زندگی
چندی پیش شراره رخام بازیگر تلویزیون و سینما در گفت وگویی اعلام کرد که از عمل های زیبایی خود پشیمان است.این موضوع سوژه ای شد تا گفتگویی با این هنررپیشه چند تن از جامعه شناسان و جراحان زیبایی داشته باشیم .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شراره رخام در میزگرد جراحی های زیبایی


چندی پیش شراره رخام بازیگر تلویزیون و سینما در گفت وگویی اعلام کرد که از عمل های زیبایی خود پشیمان است.این موضوع سوژه ای شد تا گفتگویی با این هنررپیشه چند تن از جامعه شناسان و جراحان زیبایی داشته باشیم .

خانم رخام،همانطور که می دانید دلیل برگزاری این میزگرد صحبت شما بود که عنوان کردید از عملهای زیبایی که انجام دادید ناراضی هستید.به نظر شما چرا افراد به دنبال عمل زیبایی می روند؟

رخام

رخام: همه زیبایی را دوست دارند و این زیبایی می‌تواند طبیعی یا مصنوعی باشد. علم پیشرفت کرده و باید از آن استفاده کرد.اما در کشور ما معیارهای زیبایی به خاطر فرهنگ و تمدنی که داریم با کشورهای دیگرمتفاوت است و البته در تمام کشورها ملاک زیبایی متفاوت است.

به عنوان مثال شاید ما نپسندیم که حلقه در بینی و لب داشته باشیم اما این یک زیبایی در میان آفریقایی هاست.به هرحال به نظر من همه انسانها به دنبال زیبایی هستند.اما در پاسخ شما،من اصلا در زندگی فردی خودم با عمل زیبایی که انجام دادم مشکلی ندارم،اما این موضوع در حرفه من به شدت تاثیر گذاشته است و من برای همین ابراز پشیمانی کردم.بازیگر پسری داریم که بینی عمل کرده دارد و در نقش تاریخی بازی می کند ، کسی هم به او ایراد نمی گیرد اما برای من پیراهن عثمان شد و برای همین من حساس شدم.البته سلیقه من هم در این چند سال تغییر کرد.

ایشان به موضوع سلیقه اشاره کردند. ایا طبیعی است که سلیقه فردی و یا یک جامعه تغییر کند؟مثلا ملاک های زیبایی عوض شود ؟

صفی: باید دید  عمل زیبایی با سلیقه شخصی انجام می شود یا اینکه از بیرون تحمیل می شود.اگر خود فرد تصمیم بگیرد کمتر پشیمان می شود اما گاهی تحت تاثیر عوامل بیرونی وجامعه قرار می گیرد. به نظر من به طور قطع باید پیش از اقدام به اینگونه اعمال جراحی از مشاوره یک روانپزشک یا روانشناس بهره گرفت. زیرا اینگونه افراد قبل از عمل در ارتباط بین فردی دچار مشکل هستند , اغلب گوشه گیر و افسرده هستند و نسبت به ناراحتی های خود بینش و بصیرت کافی ندارند.

رخام: من زیبایی را دوست دارم . وقتی خداوند یک تکنولوژی و علمی را در اختیار بشر قرار داده و این روزها علم پزشکی در عرصه زیبایی پیشرفت‌های زیادی داشته است، چرا نباید از آن استفاده کرد؟  قبول دارم که متأسفانه خیلی از ما در انجام این کار دچار افراط می‌شویم، تا آنجا که گاهی حتی چهره از شکل طبیعی‌اش خارج و مصنوعی می‌شود.اما به نظرم این طبیعی است که افراد با زمان تغییر سلیقه بدهند.زمان باعث تغییر می شود و افراد تحت تاثیر هم قرار می گیرند و بر هم تاثیر هم می گذارند چون ما ماشین نیستیم که یک زندگی ثابت داشته باشیم.

ایران رتبه بالایی در عمل زییایی دارد و زنان آرایش زیادی می کنند و به دنبال ظاهر هستند.چون ما در خانواده هایی بزرگ می شویم که به دنبال خوب بودن و زیبا بودن هستند و ما با این شرایط بزرگ می شویم.ما نمی خواهیم کسی عیب ما را ببیند در حالیکه این اشتباه است و خوب بودن به این مسائل نیست

چرا ما نباید آنگونه که هستیم خودمان را بپذیریم .این موضوع به ارزشهای جامعه باز می گردد یا به نوع تربیت ما؟

صفی:جامعه سلیقه را مشخص می کند.اما باید جهان بینی فرد را دید.به هرحال زیبایی را همه دوست دارند اما در زمان پیری چگونه می توان با این صورت بود؟

 رخام :چه اشکالی دارد که من نپذیرم و عمل انجام دهم؟چرا باید ایستا باشیم؟من خیلی کسانی را می شناسم که نمی دانند چه چیزی باعث حرکت او می شود و افسردگی دارند چون همه چیز دارند اما از شرایطشان ناراضی هستند.

ناطقی فرد: راضی نبودن این نیست.ما مسئله حیات را نمی پذیریم در حیات ما پیری و چروک پوست هم وجود دارد اما ما نمی خواهیم این واقعیت را بپذیریم.خیلی به من می گفتند چرا موهای سفیدت را رنگ نمی کنی؟در حالیکه این موی من طبیعی است و من را به یاد پدرم می اندازد.این موضوع چه اشکالی دارد؟

در گزارشی از میان 426 زن تهرانی بیش از 15 درصد از آنان تا کنون عمل جراحی زیبایی را تجربه کرده اند که بیش از 60 درصد آن را عمل جراحی بینی تشکیل داده است.چرا آمار جراحی زیبایی در کشور ما بالاست؟

ناطقی فرد: همانطور که می دانید عمل زیبایی بینی بیشترین آمار در عملهای زیبایی را دارد. کسانی که برای عمل زیبایی به ویژه بینی مراجعه می کنند چند دسته هستند. یک گروه طالب زیبایی بیشتری هستند، دوست دارند ترکیب بهتری به صورت و چهره خود بدهند و تصور می‌کنند با انجام جراحی به خواسته خود می‌رسند اما همیشه این تصور درست نیست.در بسیاری از موارد نیازی به عمل نیست و صورت و بینی فرد مناسب است. دسته بعدی افرادی هستند که در کل صورت مشکل دارند و فکر می‌کنند با انجام عمل بینی، مشکل کلی صورتشان اصلاح می‌شود. به این افراد هم باید گفت که بینی بخشی از صورت است و تابع مقررات خاص خودش است و ترکیبش باید در صورت فردمناسب باشد.بعضی‌ها هم به دلیل وضعیت خاص بینی‌شان این عمل را انجام می‌دهند، مثلاً پوست بینی‌‌شان کلفت است یا به اصطلاح بینی گوشتی دارند .بنابراین کسانی که مراجعه می کنند از نظر شخصیتی متفاوت هستند اما همه برای بهتر شدن مراجعه می کنند.

آقای دکتر چند درصد کسانی که به شما مراجعه می کنند می خواهند بهتر شوند؟

ناطقی فرد: درصد بالایی از تقاضای جراحی زیبایی که به من مراجعه می کنند از سوی دختران است به طوری که 95 درصد از متقاضایان را زنان و دختران 14 تا 45 سال برای جراحی بینی و اندام و 5 درصد را مردان برای انجام جراحی بینی و کاشت مو تشکیل می دهند.

شراره رخام در میزگرد جراحی های زیبایی

فکر می کنید شرایط در جامعه به گونه ای است که مثلا داشتن بینی بزرگ برای فرد مشغله ذهنی می شود؟

صفی:یکی از مشکلات بشر این است که تصور می کند عوامل بیرونی سبب شادی او می شود و برای همین به دنبال تایید از بیرون است.اما دنیای بیرون را هم درست نمی شناسند. در دهه 60 میلادی یک جراح زیبایی در کتاب خود این مسائل را مطرح کرد  گاهی که یک فرد با عمل جراحی زیبا می شد اصلا شخصیت او هم عوض می شد و اعتماد به نفس پیدا می کرد.در مقابل برخی هم هستند که با وجود عیب در صورتشان اما اعتماد به نفس دارند که خودش می گوید این موضوع به خاطر تصویر ذهنی فرد است.من یک کار پژوهشی در دوران دانشجویی در مورد رابطه تصویر ذهنی که دختران از اندام خود دارند و افسردگی انجام دادم و متوجه شدم که میان این موضوع یک رابطه مستقیم وجود دارد.

آقای دکتر صفی به وسواس اشاره کردند.به نظر شما مرز بیماری و سواس در عمل زیبایی کجاست؟

ناطقی فرد:بله کسانی هستند که وسواس دارند.اما من خط قرمزی دارم و کسانی که وسواس دارند را معمولا مشاوره می دهم و اگر قبول نکنند عمل نمی کنم چون این افراد وسواسی دارند که معمولا بعد از عمل هم راضی نیستند و کسانی که دو یا سه بار عمل بینی می کنند معمولا اینگونه هستند.

افرادی که افسردگی دارند، ناراحتی خود را به اشتباه به ظاهر خود نسبت می دهند و با تن دادن به اعمال جراحی زیبایی به از بین بردن آن مشکل اقدام می کنند. از نظر شخصیتی اغلب افرادی که جراحی زیبایی – بینی – انجام میدهند ویژگی های وسواسی بارزی دارند و در درجه دوم , افراد دارای شخصیت خود شیفته که کمالگرایی آنها متمرکز به خود و با هدف افزایش جذابیت است , تن به این اعمال جراحی می دهند.

چرا نارضایتی سبب شده که ما به دنبال پرخاشگری و واکنش باشیم؟

ناطقی فرد:قاعده زندگی ما این است که ناراضی باشیم.این نارضایتی می تواند از خودمان هم باشد.خیلی از کسانی که به من مراجعه می کنند بینی بدی ندارند اما از خودشان ناراضی هستند وبرای همین عمل می کنند.الان رابطه سالم و صحیحی بین زن و مرد وجود ندارد و زنان برای جذب مرد عمل زیبایی می کنند و اما باز هم به نتیجه نمی رسند چون رابطه را اصلاح نمی کنند و خودشان را اصلاح می کنند.از طرف دیگر همه می خواهند بهترین ماشین و زندگی را داشته باشند و کمالگرا شدند و قانع نیستند و برای همین به دنبال زیبایی رویایی هستند.

افرادی که بدون دلیل خاصی اقدام به جراحی های زیبایی می کنند زمینه های اضطراب و افسردگی را دارند و پس از عمل جراحی نیز چون نتیجه مورد نظر عایدشان نمی شود بیشتر افسرده می شوند

صفی: چون ما کمبود اعتماد به نفس داریم .در بعضی افراد که بینی بسیار بزرگ و نا موزون دارند , عمل جراحی زیبایی – بینی – ممکن است بتواند به افزایش اعتماد به نفس فرد کمک کند . هر چند که این افراد نیز در معرض نارضایتی بعد ازعمل قرار دارند. اما تقریبا در بیشتر افراد نتیجه مطلوب پس از عمل جراحی به بار نمی آید. به جرات می توان گفت که بیش از نیمی از افراد که از نتیجه عمل جراحی خود ناراضی اند به شدت از روابط اجتماعی دوری می جویند و درنتیجه عملکرد اجتماعی و شغلی آنان با اختلالات چشم گیری روبرو می شود.

این اعتماد به نفس در فرایند شخصیتی و تربیت فرد است.اگر از کودکی به ما بگویند که تو بد هستی وفقط گاهی خوب می شوی اعتماد به نفس نداری وهمیشه به دنبال تایید هستی.یک تحقیق نشان داد که از هر 3 زن یک نفر از ظاهر خود راضی است.بنابراین دو نفر نگران ظاهر خودشان هستند واین اصلا خوب نیست.ایران رتبه بالایی در عمل زییایی دارد و زنان آرایش زیادی می کنند و به دنبال ظاهر هستند.چون ما در خانواده هایی بزرگ می شویم که به دنبال خوب بودن و زیبا بودن هستند و ما با این شرایط بزرگ می شویم.ما نمی خواهیم کسی عیب ما را ببیند در حالیکه این اشتباه است و خوب بودن به این مسائل نیست.این به خاطر تربیت ما در خانواده و جامعه است. الان هویت افراد ارزش ندارد و همه به دنبال ظاهر هستند.

رخام: والدین ایرانی دائم در حال امر و نهی کردن به کودکانشان هستند و با بکن،نکن آنها را بزرگ می کنند که این کار اشتباه است.

چرا بعضی از کسانی که عمل زیبایی می کنند بعد از هر عمل احساس نارضایتی دارند ؟

ناطقی فرد: به خاطرنرسیدن به اهداف.البته عامه مردم به دنبال هدف نیستند و می خواهند زیبا باشند و به دنبال ظاهر هستند.یعنی به دنبال جذابیتهای جنسی هستند،درحالیکه به نظر من باید از موقعیت و شرایط خودمان شاد و خوشحال باشیم اینکه عمل کنیم و زیبا شویم در شادی ما تاثیری ندارد.ما باید به طور طبیعی از زندگیمان لذت ببریم تغییر در چهره تاثیری در این موضوع ندارد،البته کسانی هم بودند که پس از عمل زیبایی خیلی خوشحال و شاد شدند.

بخش اجتماعی تبیان

منبع : خبرانلاین