تبیان، دستیار زندگی
تصور کنید در یک فضای که باران شدید می‌بارد، قرار دارید. باران شدیدی که نمی‌تواند و شاید نمی‌خواهد شما را وقتی زیر رگبار و ریزش شدید آن قرار دارید، حتی ذره‌ای خیس یا تر کند!؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در اتاق باران خیس نمی‌شوید


تصور کنید در یک فضای که باران شدید می‌بارد، قرار دارید. باران شدیدی که نمی‌تواند و شاید نمی‌خواهد شما را وقتی زیر رگبار و ریزش شدید آن قرار دارید، حتی ذره‌ای خیس یا تر کند!؟

در اتاق باران خیس نمی‌شوید

جالب است نه؟ اما باور کردنی نیست. هنرمندان، هنر‌های مدرن برای جلب توجه عموم مردم به سوی هنر مدرن تعاملی دست به این اقدام جالب توسط فن‌اورهای دیجیتال زده‌اند.

آرزوی دیرینه انسان برای کنترل آب و هوا تاریخی طولانی دارد. با تمام تلاش‌های  متخصصان امر در طول زمان، آیا انسان موفق به کنترل آب و هوا خواهد شد؟ جواب این سوال را زمان، مشخص خواهد کرد.

اعتماد کنید!

شما می‌توانید در فضای بارانی شدید که  در یک اتاق با ابعاد صد متر مربع در موزه بین‌المللی آر رندم لندن و یا موزه هنر‌های مدرن نیویورک است، راه بروید، آن هم بدون اینکه خیس شوید و دردسرهای باران طبیعی را داشته باشید. چرا که این باران تنها در مسیر‌هایی که شما راه می‌روید، نخواهد بارید.

باران موزه بین‌المللی "آر- رندم"، مرکز باربیکن لندن، بازدیدکنندگان خود را از سوم، ژوئن 2013  تا چهارم اکتبر خیس نخواهد کرد. بازدیدکنندگان این موزه‌ها می‌توانند، زیر رگبار باران؛ راه بروند، بازی کنند، بنشینند و..  بدون اینکه باران آنها را خیس کند.

"اتاق باران" عنوان و یک اثر هنری مدرن و تعاملی است. اتاقی که از سقفش باران شدید، ولی به گونه‌‌ای کنترل شده می‌بارد. بارانی که وقتی مردم در زیر آن قرار می‌گیرند آنان را حتی ذره‌ای تر نیز نمی‌کند.

این اثر هنری و فنی، توسط دو هنرمند مهندس به نام‌های؛ فلورین اورتکارس و استوارت وود ساخته شده است. این کار بزرگترین و بلند پروازانه ترین پروژه این تیم دو نفره است.

آنان داخل یک اتاق صدمتری سه دوربین 3D  وانت قرار دادند و در کف آن حسگرهایی نصب کرده‌اند که محل ایستادن فرد را شناسایی کرده وبه مرکز برنامه ریزی مخابره می‌کنند. در نهایت، آب‌پاش‌های آن محدوده یعنی جایی که فرد راه می‌رود یا ایستاده است، غیرفعال می‌شود.این یک برنامه دقیق و بسیار ظریف است که نیاز به یک برنامه با قدرت پردازش بالا دارد.

این هنر معاصر تعجب همگان را از نظر فنی و معماری برانگیخته است. نصب، راه اندازی و اجرا آن در مدت نمایش رایگان است. این دو هنرمند برای اجرای این اثر هنری از 2500 لیتر آب استفاده کرده‌اند که در هر دقیقه 1000 لیتر آن در حال بارش است.

این اثر هنری و فنی، توسط دو هنرمند مهندس به نام‌های؛ فلورین اورتکارس و استوارت وود ساخته شده است. این کار بزرگترین و بلند پروازانه ترین پروژه این تیم دو نفره است

برای تماشای این اثر در یک زمان، موزه تنها به10  نفر اجازه ورود می‌دهد. چرا که اگر اتاق باران شلوغ شود، بارش باران کند می‌شود. به همین خاطر، مردم در صف‌های طولانی 5 تا 6 ساعته به انتظار دیدن این اثر هنری می‌ایستند. در پایان بازدید نیز همه آنها راضی و معتقدند که این اثر ارزش دیدن و ایستادن طولانی مدت در صف را داشته است.

این اتاق به انسان احساس توانایی کنترل باران را در هر لحظه می‌دهد. به هرکجای این اتاق که پا بگذارید، باران در آن حیطه بند خواهد آمد! این واقعیت که انسان می‌تواند یک رگبار شدید را در حیطه و قلمروی خودش بند آورد، یا بدون اینکه ذره آی خیس یا مرطوب شود زیر آن به راحتی راه رود، بسیار شیرین و لذت بخش است.

این هنر مردم را به سوی بررسی نقش علم،  فن آوری و نبوغ انسان سوق می‌دهد. شاید روزی این هنر نقش عمده‌ای در برقراری ثبات محیط زیست ما بازی کند.

قرار است این اتاق در ابعاد وسیع‌تر نصب و با استفاده از فن آوری دیجیتال راه اندازی شود. ایجاد یک  میدان بزرگی از آب در حال بارش  بدون اینکه شما را خیس کند، بسیار مفرح خواهد بود. یکی از سرگرم کننده ترین بخش این اتاق عکاسی از آن و افراد داخل آن است.

بخش هنری تبیان


منبع:

telegraph.co.uk

همشهری آنلاین-هلن صدیق بنای