تبیان، دستیار زندگی
چ: بسیاری از نقاشانی که در دهه ی 1950 به مرحله ی کمال خود رسیدند بر روی هم، از نقاشی اطواری فاصله گرفتند و به نقاشی خط بُر 1 روی آوردند .
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هنر خرده نگاری


بسیاری از نقاشانی که در دهه ی 1950 به مرحله ی کمال خود رسیدند بر روی هم، از نقاشی اطواری فاصله گرفتند و به نقاشی "خط بُر" 1 روی آوردند . دو تن از مشهورترین هنرمندان این سبک الزورث کلی و فرانک استلا بودند که در این مقاله به شرح دیدگاه هایشان در این سبک هنری خواهیم پرداخت.

هنر خرده نگاری

الزورث کلی

در پرده ی "سرخ آبی سبز" اثر الزورث کلی (متولد 1923) از نخستین رهبران این جنبش ، نرمش امپرسیونیستی راتکو کنار گذاشته می شود. در عوض ، پهنه های تخت رنگ، در درون شکل های مشخص و بخش بندی شده با خطوط طراحی شده به عنوان بخشی از تحقیقات شکلی رنگ و طراحی به خاطر خود این ها قرار گرفته و محصور می شد.

این منتزع سازی افراطی شکل، هنر خرده نگاری یا خرده پردازی 2 نامیده می شود، که تلویحا به معنی کاهشی همسان در محتوا است. هنر خرده نگاری ، مرحله ای ضروری و حتی ارزشمند در تکامل هنر مدرن بود.

این هنر در افراطی ترین شکل خود، هنر را نه به جوهری ابدی بلکه به نوعی سهولت بی روح تقلیل می داد. اما وقتی به دست چند نقاش نابغه مانند الزورث کلی افتاد، آثاری با کمال شکلی بی نظیر به بار آورد.

این پیکان ها از جهت شکل و اندازه شان مشابه ولی از جهت رنگ و ارتباط شان با کل ترکیب بندی ، شدیدا با یکدیگر متفاوتند. گذشته از این، رنگ حاوی گَردِ فلز است، که درخششی رنگین کمانی به آن می دهد

فرانک استلا

اصل و نسب هنر خرده نگاری را می توان تا روزگار موندریان ردیابی کرد و به گذشته رسید. مثلا فرانک استلا (متولد 1936) نقاشی را به عنوان یکی از ستایشگران موندریان آغازید، سپس به فاصله ای اندک صاحب سبکی به مراتب مستقل تر شد.

استلا بر خلاف موندریان هیچ توجهی به موازنه برقرار کردن بین عناصر عمودی-افقی مرتبط کننده ی کار هنرمندان سال خورده تر با دنیای طبیعت نداشت. او با تکیه بر منطق کافی، استفاده از قطع چهار گوشه ی سنتی را نیز کنار گذاشت تا از هر جهت مطمئن شود که نقاشی هایش هیچ تشابهی به پنجره ها ندارند.

هنر خرده نگاری

شکل بوم ، در این زمان، جرئی ضروری از طراحی شده بود. این شکل در یکی از بزرگ ترین کارهای او یعنی پرده ی "ملکه ی هند" از روی رانش و پشت بند چهار پیکان عظیم تعیین می شود.

این پیکان ها از جهت شکل و اندازه شان مشابه ولی از جهت رنگ و ارتباط شان با کل ترکیب بندی ، شدیدا با یکدیگر متفاوتند. گذشته از این، رنگ حاوی گَردِ فلز است، که درخششی رنگین کمانی به آن می دهد.

با این حال ، این طریق دیگری برای تاکید بر دقت خشک سطوح و دور ساختن اثر مذکور از هرگونه مقایسه با ظاهر "دست ساخت" نقاشی های قابی است.

به بیان دقیق تر "ملکه ی هند" را به سختی می توان یک تصویر به معنی سنتی کلمه دانست. این اثر از بیننده می طلبد که آن را هم چون یک شی ء به قدر کافی مستقل در نظر بگیرد.

پی نوشت‌ها:

1- Hard-edge

2- Minimalism

سمیه رمضان ماهی

بخش هنری تبیان


منابع:

تاریخ هنر جهان جنسن

هنر در گذر زمان گاردنر

تاریخ هنر فردریک هارت