تبیان، دستیار زندگی
رئیس سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه اصناف به توافق خود با سازمان امور مالیاتی در سال قبل عمل نکردند، گفت: در 28 سال گذشته اشتباه کردیم، نمی‌خواهم اشتباه را تکرار کنم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

28 سال درباره مالیات اشتباه کردیم


رئیس سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه اصناف به توافق خود با سازمان امور مالیاتی در سال قبل عمل نکردند، گفت: در 28 سال گذشته اشتباه کردیم، نمی‌خواهم اشتباه را تکرار کنم.

در پی عدم امضای توافقنامه مالیاتی اصناف با سازمان امور مالیاتی کشور برای مالیات عملکرد سال 91 در سال جاری، با علی عسگری رئیس سازمان امور مالیاتی کشور سۆالات اصناف را در میان گذاشتیم.

آقای  چه شد که امسال توافقنامه مالیاتی با اصناف تهیه و امضا نشد و تکلیف اصناف چه می‌شود؟

مالیات ، عسگری

توافق دوطرفه است، یک طرفه نیست، باید دو طرف با هم توافق کنند، سازمان امور مالیاتی آماده توافق است، اگر دوستان بیایند در چارچوب قانون توافق کنند، ما آماده هستیم، اما خارج از قانون من اختیاری ندارم.

اصناف می‌گویند از اظهارنامه‌های ارائه شده مالیاتی در سال قبل 80 درصد رد شده و برای آنها برگ تشخیص و مالیات علی‌الرأس صادر شده است.

شما یک نفر را معرفی کنید در چارچوب توافق سال قبل اظهارنامه به من (سازمان مالیاتی) داده است و من رد کرده باشم، اما اگر به توافق سال قبل عمل نکرده است، آنها باید جواب دهند که چرا به توافق عمل نکردند، من که نباید جواب دهم، آنها به توافق عمل نکردند، به آنها گفتیم برای شماره اقتصادی ثبت‌نام کنید، اما ثبت‌نام نکردند، گفتیم کسانی که مشمول ارزش افزوده هستند، باید ثبت‌نام کنند، اما نیامدند. گفتیم اگر بدهی مالیاتی بیش از 200 هزار تومان دارند، باید بدهی را بپردازند، اما تسویه نکردند گفتیم اطلاعات هویتی خود را به صورت دقیق بدهید، اما ندادند، آنها به توافق عمل نکردند یا من نکردم!.

یعنی آیا 80 درصد اصناف دروغ می‌گویند و اظهارنامه خلاف واقع ارائه کردند.

70 درصد اصناف به توافق پارسال با سازمان امور مالیاتی عمل نکردند، اینها باید از خودشان سۆال کنند که چرا به توافق پارسال عمل نکردند.

هر دولتی که بیاید متعلق به جمهوری اسلامی ایران است و فرقی نمی‌کند. قوانین حاکم بر جمهوری اسلامی ایران هم همان قانون است. هر دولتی بیاید باید در چارچوب این قوانین کار کنند، من فکر می‌کنم اینها حاشیه‌پراکنی است

برخی می‌گویند چون آخر کار دولت کنونی است، اصناف دولت را تحویل نگرفته است.

یعنی چه، نه خیر، این گونه نیست، هر دولتی که بیاید متعلق به جمهوری اسلامی ایران است و فرقی نمی‌کند. قوانین حاکم بر جمهوری اسلامی ایران هم همان قانون است. هر دولتی بیاید باید در چارچوب این قوانین کار کنند، من فکر می‌کنم اینها حاشیه‌پراکنی است.

اصناف می‌گویند ما به توافق عمل کردیم و سازمان مالیاتی به توافق عمل نکرد و حتی برای اظهارنامه مالیاتی سالهای 89 و 90 هنوز برگ قطعی نمی‌دهد.

بله، وقتی آنها به توافق عمل نکردند، من (سازمان مالیاتی) باید رسیدگی کنم، دیگر برگ قطعی نمی‌توانم بدهم برای رسیدگی به مالیات باید برگ تشخیص بدهم و نمی‌توانم برگ قطعی صادر کنم من که برای آنها برگ تشخیص صادر کردم، آقایان بروند و مالیات خود را با ممیزان کل مالیاتی تعیین تکلیف و روشن کنند.

الان برای سال 89 و 90 برگ قطعی صادر شده است.

شما یک نفر را معرفی کنید در چارچوب توافق سال قبل اظهارنامه به من (سازمان مالیاتی) داده است و من رد کرده باشم، اما اگر به توافق سال قبل عمل نکرده است، آنها باید جواب دهند که چرا به توافق عمل نکردند، من که نباید جواب دهم

من برای خوداظهاری‌ها که اعلام شده است برگ قطعی مالیات صادر کردم و مالیات 89 و 90 هم تمام شده است.

اصناف می‌گویند از اظهارنامه‌های مالیاتی سال 90 حدود 80 درصد هنوز برگ قطعی صادر نشده است.

آنها می‌گویند برگ قطعی بده و من می‌گویم برگ تشخیصی صادر کردم، بروند پرونده برگ تشخیص را با ممیز کل مالیاتی قطعی کنند، ما که نمی‌توانیم از خودمان برگ قطعی بدهیم.

اصناف می‌گویند برای نگهداری دفتر و حساب و کتاب درآمدی باید دولت کمک کند مثلاً قبلاً دستگاه پز 500 هزار تومان بود، الان 7 میلیون تومان، آیا نباید دولت کمک کند.

مالیات ، عسگری

خب از دو سال قبل به آنها گفته‌ایم حساب و کتاب و دستگاه پوز(pos) داشته باشند می‌خواستند، دو سال قبل این دستگاه را نصب کنند، مگر ما نگفتیم این تکلیف قانون است من که تکلیفی ندارم، آنها باید دستگاه پوز بخرند.

اصناف می‌گویند سازمان مالیاتی برنامه‌ای برای سوار کردن بر دستگاه‌های پوز ندارد.

به آنها گفتیم فعلاً دستگاه پوز را نصب کنید فعلاً با شما کاری نداریم اما اول پوز را خریده و نصب کنید برای برنامه پز نیز استاندارد و نرم‌افزار برنامه را گفتیم و همه اینها را به وزارت بازرگانی اعلام کردیم و اصناف در جریان هستند این از جمله چیزهایی است که اصناف نمی‌خواهند قبول کنند و گرنه از 1.5 سال قبل استانداردهای دستگاه‌های پوز را کتباً به وزارت بازرگانی و شورای اصناف ابلاغ کردم که آن را بر روی دستگاه پوز نصب کنند.

اصناف همواره پشتیبان جمهوری اسلامی بوده و در جنگ هم به عنوان پشتیبان بودند، چگونه به قانون عمل نمی‌کنند.

همه ما متعلق به جمهوری اسلامی هستیم هیچ کس بر دیگری برتری ندارد و منتی هم سر کسی نباید داشت.

اصناف می‌گویند این ضعف سازمان مالیاتی است که با اصناف نتوانسته توافق کند.

یعنی چه اگر سازمان امور مالیاتی مسئله را ول (رها) کند، آیا انقلابی می‌شود. من اگر قانون و مقررات را ول کنم انقلابی می‌شوم؟ به آنها می‌گویم شما اطلاعات هویتی خود را به سازمان مالیاتی بدهید و در اظهارنامه بگویید که چه کار کرده‌اید من گفتم در یک سال فقط یک قلم درآمد و هزینه‌ات را به ما اعلام کن که چقدر است و این عین قانون است، تعریف اظهارنامه همین است آنها نمی‌خواهند اطلاعات هویتی، اطلاعات درآمدی و هزینه خود را بدهند نمی‌خواهند ثبت‌نام کنند، نمی‌خواهند صندوق پوز نصب کنند، نمی‌خواهند در ارزش افزوده ثبت‌نام کنند، آیا من باید جواب بدهم.

اصناف می‌گویند طی 28 سال گذشته توافق با اصناف این گونه بوده است، چرا امسال عمل نشد.

28 سال اشتباه کردیم نباید این اشتباه را تکرار کنم آقایان اگر علاقه‌مند به تکرار اشتباه هستند، من نیستم.

بخش اقتصاد تبیان

منبع: فارس