تبیان، دستیار زندگی
بسیاری از اختراعات بشر ناشی از نیازهایی بوده است که بشر در طول تاریخ حس کرده و یا آرزو کرده است که ای کاش وسیله‌ای بود که زندگی را آسان‌تر کند و این شروع یک ایده و نهایتا عملی کردن آن ایده می‌شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تازه‌هایی از دنیای دانش و فناوری


بسیاری از اختراعات بشر ناشی از نیازهایی بوده است که بشر در طول تاریخ حس کرده و یا آرزو کرده است که ای کاش وسیله‌ای بود که زندگی را آسان‌تر کند و این شروع یک ایده و نهایتا عملی کردن آن ایده می‌شد.

تازه‌هایی از دنیای دانش و فناوری

مغز انسان دیجیتالی شد

دانشمندان اولین مدل سه بعدی با وضوح تصویری بالا را از مغز انسان ارائه کرده و آن را مغز دیجیتال نامیده‌اند.

این مدل دیجیتال از مغز که Big Brain یا مغز بزرگ نام دارد، جزئیات میکروسکوپی از ساختار اتاق فرمان بدن انسان را نیز نمایش می‌دهد و به این شکل محققان قادر خواهند بود ساختارهایی ریزتر از یک تار مو را نیز در آن مشاهده کنند. عصب‌شناسان می‌توانند به صورت رایگان از این مغز دیجیتال برای انجام مطالعاتشان استفاده کنند.

محققان برای خلق این مغز دیجیتال باید هفت هزار و 400 بخش از مغزی اهدایی متعلق به زنی 65 ساله را برش می‌دادند. سپس هر برش باید برای تعیین جزئیات آناتومیک آن رنگ‌آمیزی شده و با وضوح تصویری بالا اسکن می‌شد. به طور کلی 80 میلیارد نورون در این فرایند طاقت‌فرسا و طولانی‌مدت به ثبت رسیدند،‌ فرایندی که تکمیل آن 10 سال به طول انجامید.

نتیجه این پروژه 10 ساله ایجاد مدلی سه بعدی و دقیق، با جزئیات فراوان و با وضوح تصویری بالا از مغز انسان بود که محققان می‌توانند برروی مناطق مورد توجه خود در مقیاس میکروسکوپی بزرگنمایی انجام دهند. به گفته محققان استفاده از این مدل سه بعدی مانند استفاده از گوگل ارث است، می‌توان در آن جزئیاتی را دید که تا پیش از شبیه‌سازی سه‌‌بعدی امکان دیدن آنها نبود.

******

تازه‌هایی از دنیای دانش و فناوری

عرضه نخستین خودروی پرنده جهان برای فروش

نخستین خودروی پرنده جهان که در سال 1949 توسط یک طراح آمریکایی ساخته شد، اکنون با قیمت حدود یک میلیون دلار برای فروش عرضه شده است.

این ماشین پرنده که توسط "مولتون تیلور" ابداع شد، دستگاه منحصر به فردی است که نه تنها می تواند پرواز کند، بلکه قادر به حرکت بر روی جاده نیز هست.

می توان به راحتی سیستم پرواز را از این خودرو برداشته و سپس دوباره برای پرواز آن را مونتاژ کرد.

این خودرو که به سرعت 177 کیلومتر بر ساعت دست می یابد دارای بالهای تاشدنی است و از این رو می تواند با اندازه های معمولی یک خودرو وارد خیابان ها شود.

این خودروی پرنده یک هواپیمای دو نفره تک موتوره است که دو صندلی کنار هم و چهار چرخ دارد و طول بالهای آن به 9 متر می رسد. موتور چهار سیلندر این هواپیما در عقب آن قرار دارد.

این ماشین پرنده دستگاه منحصر به فردی است که نه تنها می تواند پرواز کند، بلکه قادر به حرکت بر روی جاده نیز هست. می توان به راحتی سیستم پرواز را از این خودرو برداشته و سپس دوباره برای پرواز آن را مونتاژ کرد

ساخت این ماشین پرنده اگرچه سر و صدای زیادی به پا کرد اما تیلور نتوانست با خودروسازان برای تولید انبوه آن به توافق برسد و حتی توافق با غول خودروسازی فورد را نیز از دست داد.

پس از نمونه اولیه و اصلی، فقط چهار دستگاه دیگر از این خودروی پرنده ساخته شد و اکنون مجموعه داران در تلاش برای خریدن این فصل از تاریخ مهندسی هستند.

******

تازه‌هایی از دنیای دانش و فناوری

کروی‌ترین شیء طبیعی جهان چیست؟

تحقیقات صورت گرفته توسط محققان اسپانیایی نشان می‌دهد مروارید بزرگترین شیء کاملا کروی در طبیعت محسوب می‌شود.

محققان دانشگاه گرانادا تأکید می کنند، مروارید در بین تمام اشیای قابل مشاهده (بدون نیاز به میکروسکوپ) کروی ترین نمونه در طبیعت بوده و چرخش درون بافت صدف باعث ایجاد این شکل کاملا کروی می شود.

سطح دندانه دار مروارید، به عنوان بافتی که باعث ایجاد نیرو برای چرخش مروارید درون صدف در واکنش به تحرکات محیطی می شود، عامل ایجاد این شکل کاملا کروی عنوان شده است.

به گفته محققان، مروارید یکی از منحصر به فردترین نمونه های اشکال کروی طبیعی در یک محیط محصور (درون صدف) محسوب می شود.

نتایج این مطالعه در مجله انجمن شیمی آمریکا منتشر شده است.

فرآوری: محسن مرادی

بخش دانش و زندگی تبیان


منابع: مهر، ایسنا، همشهری آنلاین