تبیان، دستیار زندگی
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست این مجمع، علت عدم حضورش در نشست هفتم تیر ۱۳۶۰ سران قوا در دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی را بیان کرد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چرا هاشمی روز ترور حضور نداشت؟


رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست  این مجمع، علت عدم حضورش در نشست هفتم تیر 1360 سران قوا در دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی را بیان کرد.

هاشمی

در آغاز این جلسه، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به سالگرد حادثه 7 تیر 1360 گفت: هدف اساسی طراحان آن واقعه از رسمیت انداختن سه قوه مجریه، قضائیه و مقننه بود که با توجه به بحث آن جلسه که درباره گران‌فروشی بود، جمعی از اعضای هر سه قوه حضور داشتند.

وی افزود: قرار بود علاوه بر آیت‌الله دکتر بهشتی، رۆسای قوای دیگر هم در جلسه باشند که آیت‌الله خامنه‌ای روز قبل در یک حادثه تروریستی دیگر مورد سوءقصد قرار گرفته بودند.

«دکتر باهنر هم در آخرین لحظات قبل از شروع جلسه به پیشنهاد دکتر بهشتی وارد سالن نشدند و من هم طبق تماس تلفنی پزشکان در خصوص آیت‌الله خامنه‌ای به بیمارستان رفته بودم و تقدیر این بود که شهید بهشتی به همراه 72 تن از همراهان از آن جلسه آسمانی شوند».

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان خاطراتی از آوردن مجروحان حادثه 7 تیر در مجلس گفت: نواختن زنگ و اعلام رسمیت جلسه مجلس پس از آن حادثه غم‌بار، از شیرین ‌ترین حالات در تلخ‌ترین لحظات بود.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به اثرات سازنده خون شهدا در جامعه گفت: اگر چه از دست دادن 72 تن از بهترین مسئولان کشوری و فقدان شخصیتی چون آیت‌الله دکتر بهشتی که در طراحی ساختار نظام و تدوین و تصویب قانون اساسی نقش داشتند، ناراحت‌کننده بود اما مهم‌ترین دستاورد شهادت آنان هوشیاری جامعه برای مقابله با دروغ‌های مردم فریب و تقویت همراهی و همدلی مردم با امام راحل (ره) در جهت تداوم انقلاب اسلامی بود.

بخش تاریخ ایران و جهان تبیان


منبع: فارس