تبیان، دستیار زندگی
پیشرفت همه جانبه ایران اسلامی دربخش های مختلف بخصوص حوزه نفت، گاز وپتروشیمی، با وجود تمام موانع ومحدودیت های بین المللی، موجب شد تا دشمن دراقدامی جدید مسیرتحریم ها را همواره برای منزوی کردن اقتصاد کشوردرپیش گیرد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گفتگوی تبیان با عضو کمیسیون انرژی مجلس

تحریم پتروشیمی و ضرر و زیان غرب


پیشرفت همه جانبه ایران اسلامی دربخش های مختلف بخصوص حوزه نفت، گاز وپتروشیمی، با وجود تمام موانع ومحدودیت های بین المللی، موجب شد تا دشمن دراقدامی جدید مسیرتحریم ها را همواره برای منزوی کردن اقتصاد کشوردرپیش گیرد. با این وجود وزارت خزانه‌داری آمریکا اخیرا علیه اقتصاد ایران دراقدامی تکراری دست به تحریم هشت شرکت پتروشیمی ایرانی زده است.
در این باره با حجت الاسلام" سید مهدی موسوی نژاد" عضو کمیسیون انرژی مجلس " گفتگویی انجام دادیم که در پی می‌آید:

موسوی نژاد

دشمن قصد دارد پس از تحریم نفت با تحریم صنعت پتروشیمی همچنان اقتصاد کشور را مورد هدف قراردهد، فکر می کنید این تصمیمات در صورت اجرا چه اندازه می تواند به صنایع پتروشیمی ما لطمه جدی وارد کند؟ به نظر شما راه برون رفت از این پدیده چیست؟

اولا با توجه به این که خوراک بخش عمده ای ازپروژه ها و کارخانجات پتروشیمی کشورهای حاشیه خلیج فارس و خاورمیانه  را ایران تامین می کند و اکثر کشورهای منطقه نیزسالهاست نیاز محصولات پتروشیمی خود را ازایران تامین می کنند بنابراین با تحریم صنعت پتروشیمی ایران قیمت مواد خام و کالاهای این صنعت بشدت درجهان بالا می رود و این مسئله شوک جدیدی را به اقتصاد کشورهای منطقه وارد می کند چرا که آنها به هر قیمتی برای تامین نیاز و تحرک بخشی کارخانهای پتروشیمی خود باید اقدام به خرید مواد و محصولات پتروشیمی کنند. جدای ازاین اما اگربه بحث فلج شدن اقتصاد ایران با تحریم صنعت پتروشیمی ازسوی امریکا و هم پیمانانش نگریسته شود خواهیم دید که ایران اسلامی با چنین تحریم هایی هیچ گاه با مشکل جدی رو به رونمی شود چرا که تجربه نشان می دهد طی سی وچند سال پس ازانقلاب، کشورما با تحمیل هرتحریمی ازسوی دشمن، خوشبختانه تهدیدها و تحریم ها را به فرصت مناسب برای خودکفایی، قطع وابستگی وپیشرفت کلی تبدیل کرده است. ازسوی دیگربا توجه به ظرفیت بالای کشوردرحوزه نفت وانرژی وایجاد سرمایه گذاریهای فراوان طی سالهای دراین بخش ها بخصوص صنعت پتروشیمی، بی شک تحریم صنعت پتروشیمی اگرچه تاثیر گذاراست اما مشکل جدی را برای کشورایجاد نمی کند چرا که با عملی شدن تصمیم دشمن بی شک برنامه ریزی های دقیق و کارشناسانه به سمت سرمایه گذاری صنایع پایین دستی پتروشیمی معطوف می شود و درنهایت رویکرد جدید تغییر رویه کاربری به منظور ایجاد ارزش افزوده بیشتر برروی کالاهای تولیدی این بخش در راستای جلوگیری ازخام فروشی محصولات ومشتقات آن شکل خواهد گرفت تا تحریم های دشمن نتواند به طورجدی، صنعت پتروشیمی کشور را زمین گیرکند.

این که دشمن توان دیدن پیشرفت ایران اسلامی را دربخش های مختلف اقتصادی آن هم درشرایط تحریم های بین المللی ندارد وهر از چند گاهی دست به تحریم بخش های مختلف اقتصادی کشورمی زند پدیده ای جدید و رویکرد تازه ای نیست

رایزنی برای جلب بازارهای هدف به منظورفروش محصولات پتروشیمی با ارزش افزوده بالا چگونه باید باشد تا بتوان درشرایط سخت نیز مشتریان منطقه را حفظ و اقدام به ارزآوری کرد؟

همانطورکه گفته شد با تحریم صنعت پتروشیمی ایران مشتریان این صنعت مهم برای دستیابی به محصولات مورد نیازخود متحمل هزینه های گزافی خواهند شد، بنابراین  درچنین شرایطی باید دربخش فرا مرزی فعالیت های دیپلماسی و حوزه های مرتبط آن چون رایزنهای اقتصادی سفارت خانه ها وفعالان اتاق های بازرگانی بخش خصوصی برای ایجاد روابط  با تکنیک ها وتصمیم گیری های فنی اقداماتی را برای دور زدن تحریم ها بکارگیرند تا علاوه برسرمایه گذاری وتوسعه صنایع پایین دستی در داخل کشوربرای ساخت کالاها همراه با ایحاد ارزش افزوده، با فروش محصولات بخشی عمده ای ازنیازههای دنیا نیز برآورده شود.البته این نکته حائزاهمیت است که ایران با فروش وصادرات مواد خام پتروشیمی برای تامین خوراک کارخانه های کشورهای همجوارسالها به نوعی سرمایه های ملی را بدون ایجاد ارزش افزوده به باد فنا می داد و این منابع کم نظیرمتاسفانه با کمترین قیمت دربازارهای بین المللی به فروش می رفت درحالی که اگربه جای خام فروشی اقدام به ورود تکنولوژی مدرن و فنآوریهای نو می شد و این صنعت مهم کشورمورد توجه ویژه قرارمی گرفت علاوه برجلوگیری ازخام فروشی منابع، تولیدات درمسیرساخت کالا با ایجاد ارزش افزوده بالا قرار می گرفت وبا این شیوه درآمدزایی بیشتر و زمینه های اشتغالزایی قابل توجهی عاید کشورمی شد. ازسوی دیگر چون 25 درصد کل محصولات پتروشیمی حوزه خلیج فارس را ایران تولید و تامین می کند بنابراین ضروری است تا با مدرنیزه کردن تولید محصولات وکالاههای پتروشیمی بتوان در رقابت با دنیای تجارت، سهم قابل توجهی را نصیب کشورکرد تا درصد کنونی فروش محصولات پتروشیمی کشوردر منطقه با توجه به نیازی که دنیا به آن دارد از 25 درصد کنونی به بیش از 60تا 70 درصد برسد.

پتروشیمی

برخی ها تصمیم اخیروزارت خزانه‌داری آمریکا درتحریم صنعت پتروشیمی ایران را در شرایط انتخابات ریاست جمهوری بیشتر به تهدید وجوسازی برای کم رنگ کردن مشارکت مردم در انتخابات نسبت میدهند دراین باره چه تحلیلی دارید؟

این که دشمن توان دیدن پیشرفت ایران اسلامی را دربخش های مختلف اقتصادی آن هم درشرایط تحریم های بین المللی ندارد وهر از چند گاهی دست به تحریم بخش های مختلف اقتصادی کشورمی زند پدیده ای جدید و رویکرد تازه ای نیست اما اگربه تحریم اخیرآمریکا در صنعت پتروشیمی کشورآن هم درشرایط انتخابات ریاست جمهوری نگریسته شود خواهیم دید که دشمن بی تردید با فرصت طلبی بدنبال اهداف خاصی است تا دراین موقعیت زمانی  سوء استفاده کند، به طورقطع قصد وهدف اصلی آمریکا درانجام تحریم جدید شرکت‌های پتروشیمی ایران بیشتر برای کم رنگ کردن حضور مردم و جلوگیری آنها در صحنه انتخابات ریاست جمهوری بود اما خوشبختانه حضور گسترده و پرشور مردم ایران درانتخابات ریاست جمهوری به دنیا ثابت کرد که مردم همیشه درصحنه ایران اسلامی برای تصمیم گیری در سرنوشت کشور خود وحفظ دستاوردهای انقلاب هیچگاه کوتا نمی آیند. با این وجود باید اذعان داشت توسعه صنعت پتروشیمی ایران با تحریم‌های اقتصادی آمریکا هیچگاه متوقف نمی شود، زیرا کشورما سالهاست طعم تلخ تحریم را چشیده است اما تا به حال از هدف اصلی خود که همان حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی بوده عقب نشینی نکرده است. همان طورکه گفته شد تحریم صنعت پتروشیمی کشورمان ازسوی آمریکا در چنین موقعیتی بیشتربه جهت ایجاد شانتاژ و بوجود آوردن یک جو روانی علیه ایران بود که بحمد الله نقشه دشمن با حضورحداکثری مردم درپای صندوق های رای واستقبال بسیاربالای نقش برآب شد.

با تحریم صنعت پتروشیمی ایران مشتریان این صنعت مهم برای دستیابی به محصولات مورد نیازخود متحمل هزینه های گزافی خواهند شد، بنابراین  درچنین شرایطی باید دربخش فرا مرزی فعالیت های دیپلماسی و حوزه های مرتبط آن چون رایزنهای اقتصادی سفارت خانه ها وفعالان اتاق های بازرگانی بخش خصوصی برای ایجاد روابط  با تکنیک ها وتصمیم گیری های فنی اقداماتی را برای دور زدن تحریم ها بکارگیرند

با توجه به این که غرب و بیشتر کشورهای منطقه نیازمند صنایع پتروشیمی ایران هستند به نظر می رسد تحریم صنعت پتروشیمی ایران به زیان تحریم کنندگان منجرشده وآنها به جای تحریم ایران به نوعی خود را تحریم کرده اند، دیدگاه شما دراین خصوص چیست؟

به قول شما آمریکا و کشورهای غربی به خوبی می‌دانند که آنها خود نیازمند صنایع پتروشیمی ایران هستند و با تحریم این صنعت بازنده اصلی خواهند بود چراکه دود چنین تصمیم گیریی اول به چشم آنها می رود درحالی که ایران کمترین زیان را از این پدیده متحمل می شود، علاوه براین موضوع صنعت پتروشیمی ایران از زیر ساخت‌های بسیارمناسبی برخورداراست و با تحریم‌های تکراری دشمنان با هیچ مشکلی مواجه نخواهند شد. با این وجود آمریکا با تحریم اقتصادی ایران نه‌تنها مانعی دربرابر پیشرفت‌های روز افزون کشورما ایجاد نمی کند بلکه ملت ایران قطعا تحریم‌های دشمنان را به فرصتی مناسب برای پیشرفت تبدیل می‌کنند. پس نتیجه می گیریم ،اعلام اعمال تحریم شركت های پتروشیمی ایران ازسوی آمریكا فقط یك هیاهوی بی اثراست که تاثیرآنچنانی درتوسعه صنعت پتروشیمی ایران ندارد و این تصمیم گیری آنگونه که مشخص است نمی تواند دوام یا ثباتی داشته باشد، زیرا كیفیت و تنوع بالای محصولات پتروشیمی کشورمان سبب شده است تا ایران جایگاه قدرتمندی دربازارجهانی محصولات پتروشیمی به دست آورد و همه را نیازمند خود کند. درحقیقت پیشرفت صنایع پتروشیمی درایران به گونه ای است که اكنون محصولات آن به بیش از 60 کشوردر اقصی نقاط دنیا صادرمی‌شود. وجود چنین مزیتی سالهاست موجب شده تا، تنوع‌ صادرات محصولات پتروشیمی ایران در دستور ‌كار متخصصان داخلی قرارگیرد و با وجود تحریم‌های بین‌المللی علیه ما، صادرات محصولات پتروشیمی ایران هیچگاه به طور قطع متوقف نشود.

موسوی نژاد

همانگونه که آمریکا و هم پیمانانش داد وستد نفت ایران را درسالهای گذشته تحریم کردند و خیلی از کشورها با بی اعتنایی به تحریم های بین المللی همچنان خریدار نفت ایران بودند به نظر شما آیا این اتفاق برای صنعت پتروشیمی کشور نیر رخ می دهد یا خیر؟

بی شک طرح تحریم صنعت پتروشیمی ایران ازسوی سردمداران استکبارجهانی،  پروژه ای شکست خورده تلقی می شود چراکه اکنون پس ازسالها متخصصان ایرانی به خوبی راهكارهای اصولی و فنون مقابله با هرنوع تحریمی را به خوبی آموخته اند. با این وجود تردیدی نیست که اولا تحریم های جدید آمریكا در قالب تحریم (پتروشیمی) ایران، کشور را بحرانی نمی کند زیرا ایران اسلامی درحال حاضرهیچ‌ محدودیتی برای صادرات محصولات پتروشیمی به خارج از کشور را ندارد. ازسوی دیگرچون تحریم های نفتی دشمن، طی دو وسه سال اخیرنتوانست حریف صادرات نفتی ایران به کشورهای جهان شود و این صنعت با وجود تنگناههاو محدودیت ها همچنان با قدرت و استواری مسیر رو به رشد خود را طی می کند، بنابراین تداوم چنین رویه ای نیز درتحریم صنعت پتروشیمی کشور صدق خواهد کرد و خریداران محصولات پتروشیمی ایران همچون مشتریان نفتی نیز ازجای جای دنیا با بی اعتنایی به دستورالعل های بین المللی وارد بازارمعامله ( محصولات پتروشیمی) با ایران می شوند. مع هذا چنانچه جنبه های منفی تحریم کشورمدنظر قرارگیرد خواهیم دید که این تحریم ها برای کشورما مشکل خاصی ایجاد نکرده است وتها مشکل اصلی ما طی این دوران تحریم بانک مرکزی بوده است که سبب شده به دلیل نوسانات نرخ ارزصادرکنندگان با مشکل جدی مواجه شوند هرچند باید بررسی کارشناسانه واقدامات لازم همراه با اتخاذ تدابیرهوشمندانه در جهت مرتفع شدن مشکلات سد راه صورت گیرد.

فرآوری: محسن جندقی

بخش اقتصاد تبیان