تبیان، دستیار زندگی
عنوان پژوهش خانم ها زهرا عباسی ، نگار علی خانی با راهنمایی مسئول پژوهش سرکار خانم هاله تقی زاده در مورد عصاره گیری از برگ درخت گردو برای ساخت کرم لکه بر دست و صورت می باشد....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستاوردهای پژوهشی دبیرستان سلام فرمانیه

در هفتمین جشنواره پروژه‌های دانش آموزی

سمینارهای دانش آموزی 2

پژوهشگران جوان دبیرستان سلام فرمانیه در بخش های غرفه ها و سمینارهای علمی هفتمین دوره جشنواره پروژه‌های دانش آموزی تبیان حضور داشتند. که در زیر شرح فعالیت‌های صورت گرفته را مشاهده می‌نمایید.

سمینارها

عنوان پژوهش خانم ها زهرا عباسی ، نگار علی خانی با راهنمایی مسئول پژوهش سرکار خانم هاله تقی زاده در مورد عصاره گیری از برگ درخت گردو برای ساخت کرم لکه بر دست و صورت می باشد.

دستاوردهای پژوهشی دبیرستان سلام فرمانیه، سمینار 2

به گفته این پژوهشگران:

این پروژه بر اساس مصرف زیاد گردو و گیاهان از این دست، در کنار لکه های ایجاد شده به خاطر استفاده از این محصول به صورت تازه شکل گرفت. لکه گردو بر اساس تحقیقات ما به دلیل ماده ای به نام ژگلان است. برای از بین بردن این لکه گذشته از موادی مانند آبلیمو و سرکه استفاده می کردند ما به دنبال ماده ای گشتیم که اثرات پوستی این مواد را نداشته باشد ولی لکه را پاک کند در این بررسی ما بر اساس تجربه به سراغ برگ درخت گردو رفتیم و مواد موجود در آن را بررسی کردیم طی بررسی ها برگ حاوی لاژیک اسید و گالیک اسید است که می توان آن ها را با تقطیر با بخار آب جداسازی کرد و توسط نمک خالص سازی کرد سپس عصاره با فاکتورهایی نظیر PH نوع پوست و قدمت لکه آزمایش کردیم.

نتایج به دست آمده از این پژوهش:

طبق بررسی های انجام شده نتایج زیر به دست آمد:

1-     برای پوست های چرب و خشک باید دو نوع محصول طراحی شود. که در یکی افزایش قلیائیت و در دیگری با کاهش آن بتوان اثر مطلوب را داشت.

2-     هر محصول باید روش کاری بر مبنای زمان درمان شست و شو داشته باشد. ( پوست های خشک در دماهای بالا و پوست های چرب در دمای پایین ) در زمان های بیشتر باید غلظت لکه بر را زیاد کرد.

عنوان پژوهش خانم ها صنم سید حسینی، اروشا معینی با راهنمایی مسئول پژوهش سرکار خانم هاله تقی زاده در مورد عصاره گیری از برگ درخت شاه توت برای ساخت کرم لکه بر لباس می باشد.

به گفته این پژوهشگران:

میوه های متنوعی وجود دارند که حاوی رنگ دانه آنتوسیانین هستند این مویه ها عموماً در هنگام استفاده، روی لباس ما ایجاد لک می کنند که این لکه بسیار پایدار است و با آب یا مواد دیگر معمولا شسته نمی شود. بنابراین ما تصمیم گرفتیم که سراغ روشی اختصاصی برای پاک کردن لکه برویم. در روش های سنتی از شیر و یا ماست استفاده می کردند که با این که لکه را پاک می کند ولی لکه چربی روی لباس ایجاد می کند. بنابراین ما براساس تجربه ای که از برگ برای پوست دست استفاده می کردند ما هم تصمیم گرفتیم از آن برای ساخت لکه بر استفاده کنیم. برای این کار ما از تقطیر با بخار آب برای عصاره گیری و از نمک برای تخلیص گالیک اسید که ماده ای موثر است استفاده کردیم. سپس عصاره را با تغییر فاکتورهایی نظیر PH، دما و قدمت لکه امتحان کردیم.

نتایج به دست آمده از این پژوهش:

1-     از افزایش PH و یا افزایش دما نباید به تنهایی استفاده کرد. اگر هر دو فاکتور را با هم بالا ببریم مۆثر خواهد بود.

2-     برای لکه های قدیمی مقدار بیشتری عصاره لازم است.

عنوان پژوهش خانم ها دینا بهرامی،  آرمیتا عزیزی با راهنمایی مسئول پژوهش سرکار خانم هاله تقی زاده در مورد جداسازی باکتری ریزوبیوم از ریشه‌ی گیاه می باشد.

دستاوردهای پژوهشی دبیرستان سلام فرمانیه، سمینار 2

به گفته این پژوهشگران:

مطالعه بر روی باکتری ریزوبیوم و نحوه ی کشت این باکتری در محیط های کشت اختصاصی و انتخابی و شناسایی محیطی مناسب ابتدا مطالعه بر روی ساختار این باکتری و شناخت خاصیت ها و مزیت های این باکتری کردیم ولی در نهایت به علت نبودن محیط کشت اختصاصی باکتری ریزوبیوم تصمیم به ساخت این محیط کشت کرده ایم.

نتایج به دست آمده از این پژوهش:

مواد مورد نیاز باکتری ریزوبیوم و شرایط محیطی مناسب این باکتری را یافتیم و از روش آزمون و خطا به دنبال رصدهای مناسب برای ساخت محیط کشتی بهینه و اختصاصی هستیم.

عنوان پژوهش خانم ها مریم حسنی مقدم، فاطمه رنجبر، فاطمه پویان با راهنمایی مسئول پژوهش سرکار خانم هاله تقی زاده در مورد یافتن مواد ضد باکتری جوش صورت می باشد.

به گفته این پژوهشگران:

بار اول محیط کشت را درست کردیم از 3/2 گرم پودر به نیتروژن آگار و 100 سی سی آب مقطر و در ارلن حل کردیم و روی شعله قرار داده تا جوش می آید وقتی جوش آمد آن را کنار شعله قرار داده تا سرد شود سپس درون plate ریخته تا سفت شود و جعبه باکتری جوش را کشت می دهیم و بعد با استفاده از لوله ی شیشه ای درون plate سوراخ هایی ایجاد می کنیم و بعد هر کدام از سوراخ ها عطر، الکل 10، 50، 70 درجه می ریزیم و بعداز 24 ساعت متوجه می شویم که عطر بهتر از الکتل جواب داده است بار دوم مثل روش قبل محیط کشت را درست کردیم و کشت دادیم و حفره هایی در plate ایجاد کردیم و این بار سیب سبز، قرمز، زرد هر کدام جداگانه و با الکل 100 مخلوط کردیم و برای تهیه ی کرم با استفاده از مغز استخوان گاو، خاک مل، چربی گوسفند، و با سیب و پنیر و الکل که از همه بیشتر اثر داشت مخلوط کردیم و ماده ای خمیری و کرم مانند به دست آوردیم.

نتایج به دست آمده از این پژوهش:

طبق آزمایشات انجام شده متوجه خواص این کرم ضد جوش و لایه بردار شدیم که بعد از چند بار استفاده از آن جوش های صورت به مرور زمان کمتر شده و در نهایت جای جوش نیز باقی نخواهد ماند.

مطالب مرتبط: دستاوردهای پژوهشی دبیرستان سلام فرمانیه، سمینار 1

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه : علیرضا سرمدی

تنظیم: نسرین صادقی