تبیان، دستیار زندگی
عنوان پژوهش خانم نگار عطایی با راهنمایی مسئول پژوهش سرکار خانم هاله تقی زاده در مورد ساخت پله برقی خورشیدی می باشد.سیستم پل عابر خورشیدی تشکیل شده از 4 پله برقی که 10 تا به سمت بالا و 2 تا به سمت پایین ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستاوردهای پژوهشی دبیرستان سلام فرمانیه

در هفتمین جشنواره پروژه‌های دانش آموزی

سمینارهای دانش آموزی، 1

پژوهشگران جوان دبیرستان سلام فرمانیه در بخش های غرفه ها و سمینارهای علمی هفتمین دوره جشنواره پروژه‌های دانش آموزی تبیان حضور داشتند. که در زیر شرح فعالیت‌های صورت گرفته را مشاهده می‌نمایید.

سمینارها

عنوان پژوهش خانم نگار عطایی با راهنمایی مسئول پژوهش سرکار خانم هاله تقی زاده در مورد ساخت پله برقی خورشیدی می باشد.

دستاوردهای پژوهشی دبیرستان سلام فرمانیه، سمینار1

به گفته این پژوهشگر:

سیستم پل عابر خورشیدی تشکیل شده از 4 پله برقی که 10 تا به سمت بالا و 2 تا به سمت پایین حرکت می کند و 2 پله اضطراری به علاوه یک پنل خورشیدی W30 که 5 عدد موتور و یک باطری قابل شارژ را راه اندازی می کند. پنل خورشیدی توسط موتور و مدار الکتریکی حرکت خورشید را دنبال می کند. هم چنین در طول روز باطری از طریق مدار شارژ توسط سلول شارژ شده و در طول شب سیستم موتورهای پله برقی و هم چنین لامپ داخل راه روهای پله را روشن نگاه می دارد و یک مدار تایمر بین باطری و موتورها قرار دارد که باعث می شود پله برقی از ساعت مثلاً 12 شب تا 6 صبح خاموش شود و دوباره 6 صبح به بعد روشن شود و لامپ ها خاموش می شود و در ضمن این زمان قابل تغییر است.

نتایج به دست آمده از این پژوهش:

که استفاده از پنل های خورشیدی در پله برقی بسیار به صرفه تر از پله برقی هایی است که از برق شهری استفاده می کنند. هم چنین انرژی های خورشیدی پاک و عاری از هر گونه آلودگی زیست محیطی بوده که به رایگان در اختیار بشر است و پس از گذشت چند سال باعث بازگشت سرمایه می گردد.

عنوان پژوهش خانم لیلا مهرزاد با راهنمایی مسئول پژوهش سرکار خانم هاله تقی زاده در مورد ماشین بذرپاش برف روب می باشد.

به گفته این پژوهشگر:

این دستگاه قابل استفاده جهت جمع آوری برف و یخ موجود در سطح جاده، خرد کردن و به کنار راندن آن ها از مسیر تردد و هم چنین قابل استفاده در صنعت کشاورزی به عنوان ماشین بذرپاش می باشد.

این ایده ی جدید علاوه بر پاکسازی مسیر از هر گونه برف و یخ قادر به جمع آوری آن ها بر کناره ی مسیر بوده و همزمان با پاک سازی جاده و خیابان قادر به عمل پاشیدن سنگ نمک و شن نیز می باشد.

نتایج به دست آمده از این پژوهش:

این ماشین به وسیله ی بیل مکانیکی که متحرک نیز می باشد و در قسمت جلوی ماشین تعبیه شده است برف و یخ را از سطح زمین جدا می کند و آن ها را با استفاده از پره های فلزی واقع در بالای تیغه خرد کرده و به سمت توربین کناری تیغه رهبری می کند و از آن جا به وسیله ی لوله ی خرطومی واقع در کنار توربین به حاشیه ی جاده رانده می شود.

در قسمت انتهایی ماشین دو لوله در داخل هم قرار گرفته اند. بر روی این دو لوله جداگانه شیارهایی هم اندازه تعبیه شده است زمانی که این شیارهای هر دو لوله بر هم منطبق شوند مخلوط شن و نمک واقع در داخل محفظه ی انتهایی ماشین از میان این شیارها که در زیر محفظه قرار دارند بر روی سطح جاده پاشیده می شود. بذرپاشی نیز با همین مکانیزم انجام می شود.

این ماشین بیشتر برای راه های روستایی طراحی شده است که به دلیل ریزش برف های سنگین به مدت طولانی مسدود هستند. این ماشین می تواند روی تراکتور ضمیمه شود و با نیروی هیدرولیکی تراکتور راه اندازی شود.

عنوان پژوهش خانم آنیتا قرآنی با راهنمایی مسئول پژوهش سرکار خانم هاله تقی زاده در مورد کیف ضد سرقت (سیستم هوشمند امنیتی) می باشد.

دستاوردهای پژوهشی دبیرستان سلام فرمانیه، سمینار1

به گفته این پژوهشگر:

این طرح در واقع پروژه ای است که از سه فاز تشکیل شده است.

فاز اول:

سیستم امنیتی است که داخل یک کیف جاسازی شده است. برای بالا بردن امنیت کیف نسبت به کیف های امنیتی سابق از دوربین برای ضبط تصویری سارق و ارسال آن از طریق MMS و از GPS متر برای فرستادن موقعیت کیف از طریق SMS به صاحب کیف و پلیس، از سیم کارت برای ردیابی و ایجاد ارتباط بین صاحب کیف و کیف. از پردازشگر برای برنامه ریزی دستگاه های کیف و مرتبط ساختن آن ها و رمز الکتریکی برای بازکردن کیف و آژیر که از طریق SMS به کیف یا به طور اتومات فعال می شود و سلول خورشیدی برای ذخیره انرژی الکتریکی و شارژ دستگاه های یاد شده همراه با باتری.

نحوه ی عملکرد کیف به گونه ای است که ابتدا یک فاصله ی معین ( فاصله ی مجازی ) و شماره ی صاحب کیف و پلیس را به کیف داده که در صورت بیشتر شدن فاصله از آن فاصله ی معین موقعیت خود را از طریق GPS یافت کرده و به شماره های داده شده ارسال می کند با دوربین از محیط اطراف خود در زمان سرقت عکس برداری و فیلم برداری می کند و به صاحب کیف و پلیس MMS می کند.

فاز دوم:

سیستم امنیتی که علاوه بر تجهیزاتی که در فاز اول به کار برده شده است RFTD هم داشته باشد و هوشمند شود به گونه ای که هر لحظه موقعیت خود را با زمان و تاریخ آن ثبت می کند و با ثبت هر موقعیت جدید آن را با موقعیت قبلی مقایسه کرده و میانگین فاصله ی سیستم را از صاحب خود بدست می آورد ( دیگر فاصله به سیستم نمی دهیم ) و با استفاده از زمان و تاریخ ثبت شده در می یابد که محل کار و یا محل منزل صاحب سیستم  کجاست در نتیجه در این اماکن اگر بیشتر از این میانگین بدست آمده از صاحب خود دور باشد اشکالی ندارد. در حال حاضر در حال طراحی الگوریتم این سیستم هستم. به قدری هوشمند شود که افراد قابل اعتماد را از طریق سیم کارت آن ها شناسایی کند تا در صورت حمل سیستم توسط آن ها دچار مشکل نشوند.

فاز سوم:

ساخت سیستم به گونه ای قابل استفاده در اماکن مختلف باشد و به گونه ای باشد که مثلا اگر در کیف مورد استفاده قرار می گیرد مثل وسایل عمومی باشد تا جلب توجه برای سارق نکند. فضایی برای افزودن تجهیزات و تکنولوژی جدید را هم داشته باشد.

نتایج به دست آمده از این پژوهش:

سیستم های امنیتی موجود در بازار که برای حمل مدارک و اسناد مهم استفاده می شود و یا اوراق سهام یا بهادار، جا به جایی پول بین بانک ها و اشیا قیمتی و با ارزش نیاز به سیستم است که با توجه به پیشرفت روز افزون علم و فناوری اعتماد صاحب سیستم و امنتیت شی که سیستم در آن به کار برده شده را تامین کند که این سیستم با استفاده از  GPS,GSM,RFID، آژیر، دوربین و ... هوشمند بودن سیستم امنیت قابل توجهی ایجاده کرده ام. به گونه ای که جلب توجه نمی کند و فضای موجود برای افزودن فناوری های جدید هم دارد.

عنوان پژوهش خانم ها مارال صادقی، تینا صداقت با راهنمایی مسئول پژوهش سرکار خانم هاله تقی زاده در مورد نرم افزار معرفی کشور کانادا می باشد.

به گفته این پژوهشگران:

پس از یادگیری نحوه ی کار با نرم افزار فلش تصمیم به ساخت پروژه ای درباره کانادا گرفتیم. با استفاد از این نرم افزارها پروژه ی خود را ارائه دادیم.

نتایج به دست آمده از این پژوهش:

حاصل کار منجر به تولید یک برنامه ی کمکی برای شناخت کشور کانادا شد.

مطالب مرتبط: دستاوردهای پژوهشی دبیرستان سلام فرمانیه، سمینار 2

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه : علیرضا سرمدی

تنظیم: نسرین صادقی