تبیان، دستیار زندگی
اینکه سبک زندگی جامعه ما و به خصوص سبک زمان خوابیدن و زمان بیدار شدن که به خوابیدن در ساعت های پایانی شب و گاهی نیمه شب و بیدار شدن در نیمه روز و یا بیدار شدن در صبح زود آن هم به سختی و مشقت و بی حوصلگی تبدیل شده است ،به شدت نیازمند تغییر است،چرا که این
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : امین ادریسی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نقشه گمشده سه گنج بزرگ دنیا!!


کافی است نگاهی به چهره شهر در ساعات اولیه روز بیندازیم تا از فقدان یک گنج بزرگ آگاه شویم، گنجی گرانبها که سبک زندگی مدرن کمی با آن ناسازگار است و آن را تبدیل به یک چیز عادی کرده است ....

گنج

کافی است ساعت شش و یا هفت صبح، نگاهی به چهره برخی از افرادی که در حال عبور و مرور در خیابان های شهر هستند بیندازید، چهره های خواب آلود و اخمو و کسل و گاها عصبانی از اینکه چرا مجبور هستند صبح به این زودی از خواب لذت بخش بیدار شوند و به سراغ انجام کارهای خود بروند.

به راستی چرا باید چهره شهر در یک جامعه مسلمان این گونه باشد؟ چرا برخی از افراد در بهترین ساعت های روز حوصله هیچ کاری ندارند و حتی نمی توان به آنها گفت که بالای چشمتان ابروست؟!

جواب تمام این سوالات در تغییر سبک زندگی در جامعه کنونی خلاصه شده است، تغییری که بسیاری از بخش های زندگی ما را تحت تاثیر خود قرار داده و گاهی ما را از آرمان ها و عقائد اصیلی که داشته ایم جدا کرده است.

تغییری که از سبک غذاخوردن ما گرفته تا سبک خوابیدن ما را، همه و همه تحت تاثیر خود قرار داده است و بین ما و سحر خیزی های با نشاط گذشته کاملا جدایی برقرار کرده است.

برخی از ما چنان سبک زندگی خود را شبیه به الگوهای غربی کرده ایم که انگار آنها دارند به جای ما زندگی می کنند و ما هیچ لذتی از زندگی خود نمی بریم، اما این حکایت از هدفمندی صادرات و وارادت غربی ها نسبت به سبک زندگی خودشان دارد .

اگر کمی در این واردات و صادرات فرهنگی غرب دقت کنیم، متوجه می شویم که صادرات فرهنگی آنها جز فرهنگ منسوخ و باطل و کهنه شده ای که دیگر توسط هیچ کدام از آنها عمل نمی شود، ولی چنان آن را آراسته می کنند که کشورهای دیگر جذب آن شوند، نخواهد بود و در مقابل واردات فرهنگی آنها بهترین توصیه ها و نکته هایی است که متاسفانه در جوامع اسلامی به فراموشی سپرده شده است و در میان بیشتر افراد دیگر جایگاهی ندارد ،می باشد.

در این مقاله به یکی از مهمترین صادرات و واردات فرهنگی توسط غرب اشاره می کنیم ، کالایی گرانبها به نام سحرخیزی و بیداری در بین الطلوعین (طلوع‌ فجر تا طلوع‌ آفتاب‌) که در جامعه ما رو به فراموشی است و غرب از آن به عنوان یک کالای لوکس فرهنگی استقبال کرده و مشتاقانه آن را به کشورهای خود وارد می کند و در مقابل کالایی به نام پرخوابی را یک کالای تاریخ گذشته است را به جوامع دیگر صادر می کند.

اینکه سبک زندگی جامعه ما و به خصوص سبک زمان خوابیدن و زمان بیدار شدن که به خوابیدن در ساعت های پایانی شب و گاهی نیمه شب و بیدار شدن در نیمه روز و یا بیدار شدن در صبح زود آن هم به سختی و مشقت و بی حوصلگی تبدیل شده است ،به شدت نیازمند تغییر است،چرا که این تغییر کوچک می توانیم تحولی بزرگ در ابعاد اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی زندگی خود به وجود بیاوریم و هرچه بیشتر از زندگی کردن لذت ببریم

غرب از سحرخیزی به عنوان کالایی گرانبها یاد می کند که بر روی آن نوشته شده است:

 Early to bed and early to rise makes a man healthy, wealthy and wise  

کالایی ارزشمند که با بکارگیری آن در زندگی به سه گنج بزرگ و گرانبها دست پیدا می کنید ،گنجی که می تواند تمام زندگی شما را تحت تاثیر قرار داده و شما را به ایستگاه موفقیت برساند.

1)گنج سلامتی

2)گنج ثروت

3)گنج خرد و عقل

و به راستی چه گنجی ارزشمندتر از آن است که انسان در زندگی از جسمی سالم و ثروتی فراوان و خرد و عقل بی نظیری بهره مند باشد و آن را در راستای رسیدن به خوشبختی مادی و اخروی به کار گیرد؟

با یک بررسی کوتاه در متون انگلیسی می توان تاریخچه این گنج ارزشمند را در قرون هفدهم و هجدهم میلادی بدست آورد، اما با کمی جستجو و بررسی دقیق تر می توان منبع اصلی این گنج گرانبها را در دوران زندگی ائمه اطهار علیهم السلام یافت کرد، که در این قسمت به بیان روایاتی که برای معرفی این سه گنج مهم یعنی سلامتی و ثروت و حکمت بیان شده است می پردازیم :

گنج سلامتی:

امام باقر (علیه السلام) در بخشی از مناظره خود با اسقف اعظم مسیحی در خصوص زمان بین الطلوعین اینگونه فرمود: آن ساعت از ساعات بهشت است، لذا در آن ساعت بیماران به هوش می‎آیند و دردها ساکن می‎شوند و کسی که شب را نخوابیده در این ساعت به خواب می‎رود و خداوند این ساعت را در دنیا موجب علاقه کسانی که به آخرت رغبت دارند گردانیده و از برای عمل کنندگان آخرت دلیلی واضح ساخته و برای منکرین آخرت حجتی گردانیده است.( سیره پیشوایان:ص 341)

چه گنجی ارزشمند تر از آن است که انسان در زندگی از جسمی سالم و ثروتی فراوان و خرد و عقل بی نظیری بهره مند باشد و آن را در راستای رسیدن به خوشبختی مادی و اخروی به کار گیرد؟

گنج ثروت:

حسین بن مسلم می گوید: به امام جواد علیه السلام عرض کردم: فدایت شوم! مردم می گویند خواب بعد از طلوع فجر مکروه است چون روزی انسان ها در آن وقت تقسیم می شود (و خواب در آن موقع، سبب محرومیت از روزی می گردد)، (آیا چنین است)؟

فرمود: روزی انسان ها تعیین شده و تقسیم شده است ولی خداوند دارای فضلی (و زیادی) است که (در قرآن) فرمود: از خدا درخواست کنید فضلش را . سپس فرمود: ذکر خدا (و سۆال از فضلش) بعد از طلوع فجر، تأثیرش بیش از دویدن در پی طلب رزق است. (موسوعة الامام الجواد علیه السلام: ج2، ص63، ح1)

گنج خرد و عقل:

امام حسین (علیه السلام) :(سه چیز موجب حماقت می شود: پر خوابی، پرخوری، پرحرفی)

خلاصه کلام اینکه سبک زندگی جامعه ما و به خصوص سبک زمان خوابیدن و زمان بیدار شدن که به خوابیدن در ساعت های پایانی شب و گاهی نیمه شب و بیدار شدن در نیمه روز  و یا بیدار شدن  در صبح زود آن هم به سختی و مشقت و بی حوصلگی تبدیل شده است ،به شدت نیازمند تغییر است،چرا که این تغییر کوچک می توانیم تحولی بزرگ در ابعاد اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی زندگی خود به وجود بیاوریم و هرچه بیشتر از زندگی کردن لذت ببریم.

امین ادریسی                  

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.