تبیان، دستیار زندگی
در حالی که قیمت مرغ در بازار طی هفته جاری به 7000 تومان رسید، معاون بازرسی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان از تخلف 20 عمده فروش مرغ در میادین تهران از مجموع 40 عمده‌فروش خبر داد و گفت: طی هفته جاری قیمت مرغ 11 درصد کاهش یافت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قیمت مرغ پرپر شد!


در حالی که قیمت مرغ در بازار طی هفته جاری به 7000 تومان رسید، معاون بازرسی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان از تخلف 20 عمده فروش مرغ در میادین تهران از مجموع 40 عمده‌فروش خبر داد و گفت: طی هفته جاری قیمت مرغ 11 درصد کاهش یافت.

مرغ

مجتبی فراهانی- معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان‌- در گفت‌وگو با ایسنا، درباره تخلفات انجام شده طی چند روز اخیر در بازار مرغ و افزایش قیمت این کالا در آستانه ‌ماه مبارک رمضان اظهار کرد: در روزهای پنجشنبه و جمعه گذشته تعدادی از افراد سودجو و فرصت‌طلب به دنبال افزایش قیمت مرغ در بازار بودند که بازرسان سازمان حمایت سریعا وارد عمل شدند. وی ادامه داد: از حدود 40 غرفه‌ای که به صورت عمده در میدان بهمن مرغ به فروش می‌رسانند، حدود 20 پرونده تخلف توسط بازرسان سازمان حمایت تشکیل شد. فراهانی با تاکید بر اینکه طی این 2 روز سودجویان قیمت مرغ زنده و همچنین مرغ کشتار شده در عمده‌فروشی‌ها را افزایش دادند، گفت: با توجه به روند بازرسی‌های انجام شده موفق شدیم از آن روز تاکنون 11 درصد قیمت مرغ را کاهش دهیم. معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت از حضور بازرسان سازمان حمایت در کشتارگاه‌های مرغ خبر داد و گفت: با هر کسی که قیمت مرغ را بیش از 5700 تومان در هر کیلو به فروش برساند، برخورد قاطع می‌شود. به گفته وی، برای افزایش قیمت مرغ باید دلایل موجهی وجود داشته باشد اما در حال حاضر به هیچ عنوان دلیلی برای افزایش قیمت این کالا وجود ندارد، زیرا نهاده‌های دولتی تولیدکنندگان تامین و جوجه‌ریزی‌های مناسب انجام شده و ذخیره‌سازی این کالا از محل تولید داخل نیز نسبت به سال قبل 30 درصد افزایش داشته است. فراهانی با تاکید بر اینکه حباب قیمت در بازار مرغ طی یک هفته به وجود آمده و در حال حاضر از بین رفته است، خاطرنشان کرد: بر این اساس قیمت مرغ به 7000 تومان هم رسید ولی این کالا اکنون در حال طی کردن یک سیر نزولی و کاهش قیمت است. معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت ادامه داد: در میدان بهمن حدود 50 تا 60 درصد از پرونده‌‌های تشکیل شده ناشی از افزایش قیمت مرغ بوده است. وی گفت: با هرگونه تخلف در بازار کالاهای اساسی که مستقیما با مایحتاج مردم مرتبط است بشدت برخورد می‌کنیم و به هیچ‌وجه نسبت به متخلفان که به دنبال دستکاری بازار کالاهای اساسی در‌ ماه رمضان هستند، گذشت نمی‌شود.

میوه فروشی‌های سطح شهر اقلام مرغوب میوه و سبزی تازه را عرضه می نمودند که در گروه میوه‌های تازه بهای سیب قرمز تخم لبنان، سیب زرد تخم لبنان و هندوانه افزایش ولی قیمت سایر اقلام این گروه کاهش داشت. در گروه سبزی‌های تازه بهای خیار، سیب زمینی و سبزی‌های برگی افزایش ولی قیمت سایر اقلام این گروه کاهش یافت

توزیع شکر و روغن میان قنادی‌ها

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از تامین اقلام اساسی مورد نیاز مردم در‌ ماه مبارک رمضان خبر داد و گفت: برگزاری نمایشگاه عرضه مستقیم کالا، توزیع سبد کالا و کنترل قیمت زولبیا و بامیه در دستورکار قرار دارد. حسن رادمرد با اشاره به برنامه‌ریزی دولت برای تامین اقلام اساسی مورد نیاز مردم در‌ ماه مبارک رمضان افزود: برای ماه مبارک رمضان اقلام پروتئینی، برنج، روغن، شکر و دیگر مایحتاج مورد نیاز مردم تامین شده است و جای نگرانی نیست. همچنین اقلامی همچون خرما و زولبیا و بامیه نیز با قیمت مناسب توزیع خواهند شد. برگزاری نمایشگاه عرضه مستقیم کالا در قالب طرح ضیافت، توزیع سبد کالا و کنترل قیمت زولبیا و بامیه و دیگر اقلام اساسی از جمله تمهیداتی است که در ‌ماه مبارک رمضان در نظر گرفته شده است. به گفته رادمرد، توزیع 50 هزارتن روغن و 50 هزار تن شکر با نرخ ارز مرجع میان قنادی‌ها صورت گرفته است تا قیمت زولبیا و بامیه تغییر زیادی نداشته باشد. وی اضافه کرد: قیمت هر کیلوگرم شکر 1300 تومان برای قنادی‌ها تعیین شده است.

قند و شکر

قیمت‌کالاها تا انتخابات

بررسی تغییر قیمت 43 کالای اساسی طی یک سال گذشته تا 24 خرداد امسال نشان می دهد که سیب زمینی با ثبت افزایش 243.5 درصدی رکورد دار میدان گرانی‌هاست.

بررسی قیمت کالاهای اساسی طی یک سال گذشته تا 24 خرداد امسال بر اساس آمارهای بانک مرکزی نشان دهنده افزایش قیمت چند گروه کالایی است که مهترین آنها در حوزه لبنیات، حبوبات، میوه، سبزی‌های تازه، گوشت ، قند و شکر ، چای و روغن نباتی است.

لبنیات طی یک سال گذشته 43.4 درصد، تخم مرغ 95.6 درصد، برنج 60.7 درصد، حبوب 95.9 درصد، میوه‌های تازه 34.2 درصد، سبزی‌های تازه 63 درصد، گوشت قرمز 53.5 درصد، گوشت مرغ 9.3 درصد، قند و شکر 40.5 درصد، چای 100.5 درصد و روغن نباتی 58.2 درصد افزایش قیمت را ثبت کرده است.

در بین 43 کالای اساسی، سیب زمینی از گروه سبزی‌های تازه با ثبت 243.5 درصد در صدر جدول گرانی‌ها قرار دارد.

* ریز گرانی‌ها تا 24 خرداد از نگاه بانک مرکزی

بانک مرکزی در گزارش متوسط قیمت خرده فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران هفته منتهی 24 خرداد 1392 اعلام کرد: در این هفته در گروه لبنیات بهای پنیر غیر پاستوریزه نسبت به هفته قبل اندکی کاهش داشت و قیمت سایر اقلام این گروه بدون تغییر بود.

در هفته منتهی به 24 خرداد ماه بهای تخم مرغ اندکی کاهش یافت و شانه‌ای 72000 الی 9300 ریال فروش می رفت. در گروه برنج نیز قیمت برنج داخله درجه یک و درجه دو اندکی افزایش یافت.

در گروه حبوب، بهای لوبیا چشم بلبلی نسبت به هفته قبل افزایش یافت و قیمت سایر اقلام این گروه نسبت به هفته قبل ثابت بود. همچنین در هفته مورد بررسی، در میادین زیر نظر شهرداری شلیل و شبرنگ عرضه نمی شد و سیب قرمز تخم لبنان و سیب زرد تخم لبنان عرضه کمی داشت ولی سایر اقلام میوه و سبزی تازه که تعدادی از آنها از نظر کیفی در سطح پایینی قرار داشتند به نرخ مصوب سازمان میوه و تره بار عرضه می شد.

میوه فروشی‌های سطح شهر اقلام مرغوب میوه و سبزی تازه را عرضه می نمودند که در گروه میوه‌های تازه بهای سیب قرمز تخم لبنان، سیب زرد تخم لبنان و هندوانه افزایش ولی قیمت سایر اقلام این گروه کاهش داشت. در گروه سبزی‌های تازه بهای خیار، سیب زمینی و سبزی‌های برگی افزایش ولی قیمت سایر اقلام این گروه کاهش یافت.

در این هفته بهای گوشت تازه گاو و گوساله و گوشت مرغ افزایش جزئی داشت و قیمت گوشت گوسفند بدون تغییر بود؛ در هفته مورد بررسی، بهای قند و روغن نباتی مایع اندکی افزایش ولی قیمت شکر کاهش جزئی یافت؛ بهای چای خارجی و روغن نباتی جامد در این هفته ثابت ماند.

برای ماه مبارک رمضان اقلام پروتئینی، برنج، روغن، شکر و دیگر مایحتاج مورد نیاز مردم تامین شده است و جای نگرانی نیست. همچنین اقلامی همچون خرما و زولبیا و بامیه نیز با قیمت مناسب توزیع خواهند شد

* لبنیات و تخم مرغ

در هفته مورد گزارش، در گروه لبنیات قیمت پنیر غیر پاستوریزه معادل 3 درصد کاهش داشت و بهای سایر اقلام این گروه بدون تغییر بود؛ بانک مرکزی البته گزارش داده که قیمت تخم مرغ 9 درصد کاهش یافته است.

* برنج و حبوب

بانک مرکزی در ادامه این گزارش آورده است که در هفته مورد بررسی، در گروه برنج بهای برنج داخلی درجه یک و درجه دو به ترتیب معادل یک درصد و 3 درصد افزایش داشت. در گروه حبوب نیز قیمت لوبیا چشم بلبلی معادل 1.2 درصد افزایش یافت و بهای سایر اقلام این گروه ثابت بود.

فوت كوزه‌گری برای سبزیجات

* میوه‌ها و سبزی‌های تازه

در هفته مورد گزارش، در گروه میوه‌های تازه قیمت سیب قرمز تخم لبنان معادل 7.9 درصد، سیب زرد تخم لبنان 7.3 درصد و هندوانه 1.5 درصد افزایش ولی بهای سایر اقلام این گروه بین 5 درصد تا 14.4 درصد کاهش یافت.

در گروه سبزی‌های تازه قیمت خیار معادل 1.8 درصد، سیب زمینی 8.3 درصد و سبزی‌های برگی 5.3 درصد افزایش ولی بهای سایر اقلام این گروه بین 3.6 درصد تا 9.7 درصد کاهش یافت.

* گوشت قرمز و مرغ

بانک مرکزی در این گزارش همچنین اشاره کرده که در هفته مورد بررسی قیمت گوشت تازه گاو و گوساله معادل 7 درصد و گوشت مرغ 5 درصد افزایش داشت و بهای گوشت گوسفند بدون تغییر بود.

* قند، شکر، چای و روغن نباتی

در هفته مورد گزارش، قیمت قند و روغن نباتی مایع هر یک معادل یک درصد افزایش ولی بهای شکر یک درصد کاهش داشت؛ قیمت چای خارجی و روغن نباتی جامد ثابت بود.

فرآوری: محسن جندقی

بخش اقتصاد تبیان


تسنیم، ایسنا،وطن‌امروز