تبیان، دستیار زندگی
بین گفتار و كردار باید صداقت و درستى منطبق باشد به عبارت دیگر واقعیتها و كردار مسؤ ولان باید در چارچوب و عده ها و شعارهاى قبل از پیروزى بگنجد، در غیر این صورت مردم نمى گویند سران جامعه با ما از در صداقت وارد شده اند بلكه در ذهنشان این خطور مى كند كه گفته
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مسئولان مراقب وعده هاتان باشید!

برگزاری جشنواره ی مخترعین و کار آفرینان فردا با حضور جمعی از مسئولین در دبستان تعاون ناحیه3

اگر از سیاستمداران حکومتی و یا حتی کمی ساده تر یک انسانی که در دورترین نقطه کشور و به دور از امکانات تحصیلی به سر می برد سوال کنیم که مهمترین عوامل بحران یک حکومت و یا کشور چیست حتما به موارد زیر اشاره میکنند:

عدم امنیت فردى و اجتماعى . تبلیغات مسموم دشمن ، وجود شایعات .

پذیرش فرهنگ بیگانه از طرف مردم .

رواج فساد و فحشاء در تمام اركان جامعه بالاخص بین جوانان .

جار و جنجال گروهكها.

ارائه روش هاى سردرگم و آنى از طرف مسۆولان جامعه .

فشارهاى مجریان جامعه بر مردم .

رشوه گرفتن دست اندركاران و كارگزاران حكومت .

ترس از بیان مطالب و پیشنهادها و انتقادهاى سالم از طرف مردم .

گرانى مایحتاج ضرورى مردم .

كمبود مواد اولیه زندگى مردم .

........

اما مهمترین نکته ای که از اذهان جا مانده و کمتر کسی است  به آن اشاره می کند بحرانی است که خود حکومتی ها به دست خودشان ایجاد میکنند و نام آن هم وعده های قبل از به دست آوردن قدرت آنان است.

آری باید گفت:

یكى از عوامل بحران زا كه نقش بارز و مهمى در تزلزل جامعه دارد، آن است كه سردمداران قبل از بدست آوردن قدرت براى جذب و گرایش امت وعده هایى را مطرح كنند ولى چون به اهداف سیاسى خود رسیدند، آنها را انجام ندهند و بر خلاف عهد و پیمان با مردم عمل نمایند، این روش پیوند امت را با پیشوایان سست مى كند و علاوه بر بدبینى، آشوب نیز مى گردد.

البته ممكن است بر اثر عوامل طبیعى یا علل دیگرى مشكلاتى براى قدرت سیاسى جامعه پدید آید كه نتواند تمام شعارهاى پیروز سازنده را براى مردم عملى كند ولى بر اساس بناى عقلا باید در حد امكان ((بخشى)) از آنها را به منصه ظهور رساند تا از جدایى پیوند سران و امت پیشگیرى نماید.

امام على علیه السلام تاءمین زندگى مردم را كه از نیازها و خواسته هاى آنان مى باشد وظیفه والى قلمداد مى فرماید: ((و فى الله لكل سعة و لكل على الوالى حق بقدر ما یصلحه )) : همه طبقات مردم در پناه خدا و در سعه رحمت او هستند و بر عهده زمامدار است كه حق آنان را به قدر آنچه كه زندگیشان تاءمین شود، ادا كند. حركت مسۆ ولان جامعه باید در بر آورده كردن اهداف از پیش تعیین شده باشد كه خداى ناكرده تبلیغات و شایعه هاى مسموم و جنگ روانى دشمنان باعث نشود كه مردم گمان كنند بزرگانشان گفته هاى بر خلاف واقع مى گویند

                                             آب دریا را اگر نتوان كشید          هم بقدر تشنگى باید چشید

بین گفتار و كردار باید صداقت و درستى منطبق باشد به عبارت دیگر واقعیتها و كردار مسۆولان باید در چارچوب وعده ها و شعارهاى قبل از پیروزى بگنجد، در غیر این صورت مردم نمى گویند سران جامعه با ما از در صداقت وارد شده اند بلكه در ذهنشان این خطور مى كند كه گفته ها براى بدست آوردن قدرت بود - به اصطلاح معروف ((دیگر خرشان از پل گذشت )) یا بگویند ((آب نبود و الا شناگران ماهرى هستند)) - این بد اندیشه و فكرى است كه بر اعمال گردانندگان نظام حكومتى جامعه، مردم را فراگیرد تا زمینه طوفان و ایجاد موج در سطح عمومى پدید آید.

صداقت بهترین وسیله براى زدودن چنین اندیشه ناهنجار و آتش افروزى است كه مى تواند فاصله ایجاد شده را كم كند.

امام على علیه السلام مى فرماید: پیشوا باید از در صداقت با پیروان خود وارد شود: همانطور كه عدالت به جامعه قوام و ثبات مى دهد، صداقت نیز چنین نقشى در عدم ایجاد آشوب و بحران یعنى جامعه بدون موج دارد، چه زیباست بیان حضرت امیر علیه السلام: ((الصدق اءخو العدل)) صداقت برادر، عدالت است .

همانطور كه شناخت حق جامعه حقگرا را از گزند آفات حفظ مى كند، امام على علیه السلام زبان حق را صدق و راستى مى داند: (الصدق لسان الحق، كه حق را بازگو مى كند.)

یكى از عوامل بحران زا كه نقش بارز و مهمى در تزلزل جامعه دارد، آن است كه سردمداران قبل از بدست آوردن قدرت براى جذب و گرایش امت و عده هایى را مطرح كنند ولى چون به اهداف سیاسى خود رسیدند، آنها را انجام ندهند و بر خلاف عهد و پیمان با مردم عمل نمایند، این روش پیوند امت را با پیشوایان سست مى كند و علاوه بر بدبینى ، آشوب نیز مى گردد.

براى نجات خود و جامعه در حال بحران، برترین وسیله، صداقت است كه ثبات عدالت گونه را مى آفریند و زبان حق گویانه و حق شناسانه را مى گشاید، نباید از صداقت با مردم واهمه داشت و غیر راستى را امنیت پنداشت: ((الصدق ینجیك و ان خفته الكذب یردیك و ان امنته)) صداقت نجاتت مى دهد اگر چه از آن بترسى و دروغ نابودت مى كند اگر چه خود را در امنیت بدانى . وعده دادن و عملى نكردن با صداقت نمى سازد لذا باید آنچه از خواسته هاى مردم در شعارهاى سران احزاب و گروه هایى كه به قدرت مى رسند، مى آید تا آنجا كه ممكن است جامعه عمل به آن پوشیده شود.

امام على علیه السلام تامین زندگى مردم را كه از نیازها و خواسته هاى آنان مى باشد وظیفه والى قلمداد مى فرماید: ((و فى الله لكل سعة و لكل على الوالى حق بقدر ما یصلحه)): همه طبقات مردم در پناه خدا و در سعه رحمت او هستند و بر عهده زمامدار است كه حق آنان را به قدر آنچه كه زندگیشان تامین شود، ادا كند.

حركت مسۆولان جامعه باید در برآورده كردن اهداف از پیش تعیین شده باشد كه خداى ناكرده تبلیغات و شایعه هاى مسموم و جنگ روانى دشمنان باعث نشود كه مردم گمان كنند بزرگانشان گفته هاى برخلاف واقع مى گویند.

باز هم اثر را از زبان حضرت امیر علیه السلام بشنویم تا بحرانها را با مردم در میان گذاشته و آنان را نسبت به شناخت حق آگاه نماییم: ((الصادق على شفا منجاة و كرامة و الكاذب على شرف مهواة و مهانة )): راستگو مشرف بر نجات و كرامت است و دروغگو مشرف بر سقوط و خوارى .

بخش نهج البلاغه تبیان


منبع: عوامل سقوط حكومتها در قرآن و نهج البلاغه، نصرت اللّه جمالى

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.