تبیان، دستیار زندگی
امام صادق(علیه السلام) : خداوند انجام نمازها را در محبوب ترین اوقات نزد خویش قرار داد پس حاجات خود را پس از نمازهای واجب از خداوند بخواهید بنابراین هنگام نمازصبح یکی از اوقات محبوب خداست که به ویژه توصیه به بیدار ماندن و عبادت در بین الطلوعین نیز مکررشده
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وقت طلایی خدا!

دعا


نماز معراج مۆمن است پیامبراکرم (صلی الله علیه و آله) آنگاه که در شب معراج به سوی حضرت حق عروج نمود یک هدیه ی گرانبها برای مۆمنین به ارمغان آورد که مّۆمنین هم با نماز می توانند همچون پیامبر که اسوه و الگوی آنهاست عروج به سوی خدا کنند و نماز معراج مۆمن است.


نماز خیمه ی دین!

عصاره ی همه ی خوبی ها در نماز موج می زند و در قیامت نیز آنچه پیش از همه مورد پرسش قرار می گیرد و شرط قبولی دیگر اعمال نیز می باشد همین نماز است: «أَوَّلُ ما یُحاسَبُ بِهِ الْعَبْدُ الصَّلاةُ»

: اولین عملی که از بنده در قیامت مورد محاسبه قرار می گیرد نماز است. فان قبلت قبل سایر عمله: اگر نماز مقبول افتاد سایر اعمالشان نیز قبول می شود. از این رو اهمیت نماز برکسی پوشیده نیست و کوتاهی و اهمال در آن عواقب ناگواری را برای سعادتمندی انسان به همراه خواهد داشت سبک شمردن نماز و اقسام بلاها!

حضرت زهرا(سلام الله علیها) از پدر بزرگوارشان حضرت رسول(صلی الله علیه و آله) پرسیدند: پدرجان! مردان و زنانی که نسبت به نماز بی اعتنا هستند و نماز را سبک می شمارند چه مشکلات و عواقبی را در پیش دارند؟

حضرت رسول(صلی الله علیه و آله) فرمودند: ای فاطمه! هر کس از مردان و زنان نمازش را سبک بشمارد خداوند او را به پانزده نوع بلا و مصیبت گرفتار می سازد. شش مورد در دنیا و سه مورد در وقت مرگ و سه مورد در قبر و سه مورد در قیامت هنگامی که از قبر خارج شود!

بلاهای دنیوی کوتاهی نماز!

آن شش بلایی که در دنیا نصیبش می شود عبارتند از:

1-خداوند برکت را از عمرش برمی دارد

2- خداوند برکت را از رزقش می گیرد

3- خداوند عزوجل سیمای صالحین (نشانه ی مردمان شایسته) را از چهره و صورتش محو می کند

4- هر عملی که انجام می دهد پاداش آن داده نمی شود

5- دعایش به آسمان نمی رود و مستجاب نمی شود

6- بهره و نصیبی از دعای صالحین برای او نیست و مشمول دعای نیکان نمی شود

امام صادق(علیه السلام): خداوند انجام نمازها را در محبوب ترین اوقات نزد خویش قرار داد پس حاجات خود را پس از نمازهای واجب از خداوند بخواهید بنابراین هنگام نمازصبح یکی از اوقات محبوب خداست که به ویژه توصیه به بیدار ماندن و عبادت در بین الطلوعین نیز مکررشده است بنابراین اگر وقت نماز صبح را وقت طلایی مناجات با خدا بدانیم پر بی راه نرفته ایم

بلاهای مرگ و قبر و قیامت!

سپس حضرت رسول(صلی الله علیه و آله) سایر بلاهای سبک شمردن نماز را بیان فرمودند:

اما آن سه بلایی که هنگام مرگ گرفتارش خواهد شد

1-  به حالت ذلت و خواری می میرد

2-  هنگام مرگ گرسنه می میرد

3- هنگام مردن تشنه از دنیا می رود اگر چه آب همه ی نهرهای دنیا را به او دهند

و آن سه بلایی که در قبر گرفتارش خواهد شد:

1 - خداوند ملکی را برای او می گمارد تا او را زجر دهد

2- قبرش برای او تنگ خواهد شد

3- قبرش تاریک و ظلمانی خواهد شد

و آن سه بلایی که در روز قیامت گرفتارش خواهد کرد:

1-خداوند فرشته ای را موکل می سازد تا او را با صورت به روی زمین بکشد در حالی که خلایق تماشا می کنند

2-محاسبه ی اعمالش به سختی انجام می شود

3-خداوند به نظر لطف به او نمی نگرد و برای او عذابی دردناک است.

نماز صبح، پا گشای روز

اولین نمازی که در شبانه روز بر انسان واجب است یک دو رکعتی مهم است که نماز صبح نامیده می شود! وقت نماز صبح از طلوع فجر است تا طلوع آفتاب اما وقت فضیلت آن که در صورت اداء در آن زمان، نماز اول وقت به حساب می آید از طلوع فجر است تا آشکار شدن صبح، در این زمان که بهترین اوقات و محبوبترین وقتها نزد خداوند است راز و نیاز بامعبود بی نیاز آغاز و شروع روزی است که چون "با بندگی او پاگشا شده است" بی شک با برکت و نورانی خواهد بود.

وقت نماز و شیطان!

از این رو توصیه به حفظ اوقات نمازها توصیه ای جدی و ویژه است از امام صادق(علیه السلام) نقل است که فرمودند: پیامبرخدا(صلی الله علیه و آله) فرمودند: شیطان پیوسته از مۆمن هراسان است تا زمانی که براوقات نمازهای پنجگانه مواظبت کند اما هنگامی که نسبت به وقت نمازها بی توجهی نماید شیطان نسبت به او جرات پیدا می کند و او را به گناهان بزرگ آلوده خواهد نمود براساس این روایت شریف اگر در انجام نمازها در اوقات خود کوتاهی صورت گیرد شیطان جرئت پیدا می کند که انسان را گمراه نماید و این آغاز همان ابتلای انسان به بلاهایی است که رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) به حضرت زهرا(سلام الله علیها) فرمودند: بلاهایی 15 گانه که هر یک به تنهایی انسان را تباه می سازد!

نماز

وقت نماز صبح golden time خدا!

نماز صبح در این میان از چند جهت دارای اهمیت است و وقت آن از جهاتی ویژه به شمار می رود: اول آن که چون آغاز روز است پایه و مبنایی برای برنامه همه ی روز انسان تا شب به حساب می آید مۆمنی که روزش را با نماز صبح در حالی که با حضور قلب بوده است آغاز می نماید نشاطی ویژه برای سرتاسر روز خود دارد و می تواند برای همه ی ساعات دیگر روزش برنامه ریزی الهی داشته باشد از سوی دیگر براساس فرموده ی امام صادق(علیه السلام) : خداوند انجام نمازها را در محبوب ترین اوقات نزد خویش قرار داد پس حاجات خود را پس از نمازهای واجب از خداوند بخواهید بنابراین هنگام نمازصبح یکی از اوقات محبوب خداست که به ویژه توصیه به بیدار ماندن و عبادت در بین الطلوعین نیز مکررشده است بنابراین اگر وقت نماز صبح را وقت طلایی مناجات با خدا بدانیم پر بی راه نرفته ایم.

برکت های دنیوی و اخروی صبح!

حتی اگر انسان نتوانسته باشد نماز شب را کامل بجا آورد می تواند پس از نماز صبح به نظر اکثریت علماء آن را بجا آورد و کفایت از نماز شب او نیز می کند! اوقاتی که بهترین ها برای دنیا و آخرت رقم می خورند برهمین مبناست که توصیه به آغاز کارو فعالیت نیز در همان ابتدای صبح شده است که پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) فرمودند خداوند برکت را برای امت من در ابتدای صبح قرار داده است!

نماز و به خصوص نماز صبح دارای اهمیتی ویژه ایست که بایستی بر اوقات آن و نیز بر کیفیت آن مراقبت و محافظت نمود تا شیطان دور ماند و مبتلا به بلاهای دنیوی و اخروی نشد

خطا و کفر و نفاق در کوتاهی نماز!

از امام رضا(علیه السلام) نقل است که فرمودند: بر وقت های نماز محافظت کنید چرا که بنده ایمن از حوادث نیست و کسی که وقت نماز واجب براو داخل شود و عمدا کوتاهی کند خطا کننده است.

بنابراین نه تنها انسان باید بکوشد نمازهای واجب و نیز نماز صبح را در وقت آن به خوبی و حضور قلب به جای آورد بعلاوه باید بکوشد در اول وقت آن نماز صبح و سایر نمازها را بگزارد و در غیر این صورت خطا کار است!

چرا که ترک عمدی گناه نزدیک به کفر و مورد لعن است و امام علی(علیه السلام) فرمودند: خدایا لعنت کن کسی را که نماز را عمدا ترک می کند همچنین نباید با بی حالی و خواب آلود و کاهلانه به نماز ایستاد که همه اینها به فرموده امام باقر(علیه السلام) از علامات نفاق است بنابراین به ویژه در ابتدای صبح باید به صورتی برنامه ریزی نمود که کسالت و خواب آلودگی برای انسان در نماز به وجود نیاید که این ممکن نمی شود مگر در صورت اهمیت قائل شدن برای نماز و برای سعادتمندی خود!

سخن پایانی...

نماز و به خصوص نماز صبح دارای اهمیتی ویژه ایست که بایستی بر اوقات آن و نیز بر کیفیت آن مراقبت و محافظت نمود تا شیطان دور ماند و مبتلا به بلاهای دنیوی و اخروی نشد ان شاءالله

ن. رادفر                        

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان


منابع

1- توسعه ی معنوی در پرتو نماز – سید جلال رضوی همدانی

2- بحارالانوار – علامه مجلسی (ره)

3-اسرار الصلوة – میرزا جواد ملکی تبریزی (ره)

4- آداب نماز – امام خمینی (ره)

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.