تبیان، دستیار زندگی
دیجیتالی شدن صندوق‌های صدقه چه شد؟! در دو، سه سال اخیر صندوق‌های صدقات نیز از گزند سارقان كه بیشتر معتاد و كارتن‌خواب هستند در امان نمانده‌اند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

70 درصد صندوق صدقات سرقت می شود


دیجیتالی شدن صندوق‌های صدقه چه شد؟! در دو، سه سال اخیر صندوق‌های صدقات نیز از گزند سارقان كه بیشتر معتاد و كارتن‌خواب هستند در امان نمانده‌اند.


70 درصد صندوق صدقات سرقت می شود

صدقات

در حال حاضر بیش از 8میلیون و 500 هزار صندوق صدقات در سراسر كشور نصب است كه بنا به گفته یكی از مسئولان كمیته امداد بیشتر از 70درصد مبالغ صندوق‌ها سرقت می‌شود. این معضل، كمیته امداد را بر آن داشت كه تا پایان سال 1390صندوق‌های دیجیتالی را جایگزین صندوق‌های فعلی كند، اما تا كنون تنها تعدادی صندوق دیجیتالی شده است و سرقت‌ها با قدرت تمام در حال فراگیر شدن است!

در دو، سه سال اخیر صندوق‌های صدقات نیز از گزند سارقان كه بیشتر معتاد و كارتن‌خواب هستند در امان نمانده‌اند و به شیوه‌های مختلفی اقدام به سرقت از صندوق‌های صدقات كرده‌اند. به این صورت كه در قدم اول شكاف مخصوصی كه برای انداختن سكه یا اسكناس روی صندوق‌ها وجود دارد را گشاد می‌كردند. بعد با سیم مفتول و تركه‌ای كه مواد چسبنده‌ای مانند آدامس به سر آن می‌زدند، سیم مفتول یا تركه را وارد صندوق كرده و به اسكناس‌های در‌شت می‌چسباندند و اسكناس‌ها را از صندوق‌ها بیرون كشیده و سرقت می‌كردند. با لو رفتن این ترفند، در مرحله بعد سارقان اقدام به چسبناك كردن شكاف مخصوص انداختن اسكناس می‌كردند كه با این شیوه اسكناس در مدخل ورودی شكاف مخصوص گیر كرده و سارقان بدون احتیاج به باز كردن شكاف به راحتی اسكناس‌ها را بیرون كشیده و سر قت می‌كردند.

در دو، سه سال اخیر صندوق‌های صدقات نیز از گزند سارقان كه بیشتر معتاد و كارتن‌خواب هستند در امان نمانده‌اند و به شیوه‌های مختلفی اقدام به سرقت از صندوق‌های صدقات كرده‌اند

سرقت 70درصدی!

با فرا‌گیر شدن سرقت‌هایی كه پیشتر شرح داده شد، اعتماد مردم از نهاد سلب شده و برخی از خانواده‌های تحت پوشش وقتی ببینند كمك‌های كمیته امداد نمی‌تواند با امر تورم حداقل تعادل را برقرار كند، احتمال اینكه به مسئولان كمیته امداد مشكوك و ظنین شده و احتمال سوءاستفاده از كمك‌های مردمی را به مسئولان این نهاد نسبت دهند، بسیار زیاد است. چراكه یكی از مسئولان كمیته امداد در گفت‌وگو با رسانه‌ها كه در چند ماه گذشته صورت گرفته، مدعی شده بود كه 70‌درصد كمك‌های مردمی از صندوق‌های این نهاد سرقت می‌شود. آنچه مسلم است كمیته امداد هنوز هم نتوانسته مانع از این سرقت‌ها شود.

صندوق صدقات

جایگزینی صندوق‌های دیجیتالی

بحث سرقت از صندوق‌های صدقات تا به جایی پیش رفت كه متولی این جریان، یعنی كمیته امداد را بر آن داشت كه صندوق‌های صدقات دیجیتالی را جایگزین صندوق‌های صدقات كند و با این روش مانع از سوء‌استفاده از كمك‌های مردمی شود. این راهكار، راهكار درستی به نظر می‌آمد. از این رو ، كمیته امداد با امضای تفاهم‌نامه‌ای با یكی از بانك‌ها كه در شهریور ماه سال 1389صورت گرفت وارد مرحله دیگری شد. در این راستا، حسین انواری، رئیس كمیته امداد امام خمینی (ره ) طی گفت‌و‌گویی كه با رسانه‌ها داشت، اظهار كرده است كه تا پایان سال 1390 تمام صندوق‌های صدقات، دیجیتالی می‌شوند؛ این در حالی است كه با گذشت یك سال و سه ماه از وعده‌ای كه مسئولان كمیته برای اجرایی این طرح داده‌اند تنها 200 صندوق دیجیتالی شده است! جالب اینجاست در شرایطی كه ظن و گمان‌ها در حال افزایش است و باب گفت‌و‌گو پیرامون این بحث هر روز فراخ‌تر می‌شود، مسئولان كمیته امداد هیچ توضیح قانع‌كننده‌ای به خبرنگاران رسانه‌ها نمی‌دهند!

بخش اجتماعی تبیان


منبع : روزنامه جوان