تبیان، دستیار زندگی
شما همیشه می توانید انتخابهایی در زندگی زناشویی داشته باشید که توجه و عشق شما را نسبت به همسرتان نشان دهد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نحوه برقراری ارتباط با همسر

چگونگی ارتباط با همسر

پرسش: دختری هستم که به تازگی ازدواج کرده ام و نحوه ی برقراری ارتباط با شوهرم را بلد نیستم اگر می شود من را کمی راهنمایی بفرمایید.

پاسخ: شما همیشه می توانید انتخابهایی در زندگی زناشویی داشته باشید که توجه و عشق شما را نسبت به همسرتان نشان دهد. گاهی اوقات می توانید به همسرتان توجه کرده و به او عشق بورزید و گاهی اوقات می توانید به توجه و دلسوزی همسرتان واکنش نشان دهید.

 توجه نشان دادن و عشق و پاسخ دادن به عشق و محبت همسرتان، رابطه زناشویی شما را تقویت می کند. هر روز بی شمار فرصت دارید که در حق همسرتان ابراز عشق کنید؛ با در آغوش گرفتن، گوش دادن، کمک کردن و آرام کردن همسرتان و .. می توانید عشق خود را نشان دهید.

در حالی كه با یک شاخه گل، یک كلمه محبت آمیز و چند دقیقه صحبت صمیمانه می توان مشكلات و دلخوری ها را از سر راه برداشت و زندگی شیرینی را در كنار همسر خود در پیش گرفت. راه های ساده ای برای ابراز علاقه به همسر وجود دارد ولی همین راههای ساده نیز باید مورد توجه قرار گرفته و نباید مورد ساده انگاری قرا گیرد بلکه باید اصول حاکم بر آن، مورد توجه خاص قرار گیرد.

در زمینه شکل و نوع ابراز علاقه باید توجه داشته باشید که تفاوت زیادی است میان ابراز کلامی علاقه با ابراز علاقه به طور عملی و اثبات عشق و محبت از طریق رفتار.

اینکه به همسرتان بگویید دوستش دارید مهم است و حتما باید این کار را انجام داد اما نشان دادن عشق و علاقه در رفتار به همسر، می تواند بسیار تاثیر گذار تراز گفتن چند کلمه ساده باشد.

هر روز بی شمار فرصت دارید که در حق همسرتان ابراز عشق کنید؛ با در آغوش گرفتن، گوش دادن، کمک کردن و آرام کردن همسرتان و .. می توانید عشق خود را نشان دهید.

هدیه دادن

وقتی که گرفتار روزمرگی و حواس پرتی ناشی از مشغولیات و مسئولیتهای زندگی می شویم به راحتی فراموش مان می شود که به شریک زندگی مان نشان دهیم که چقدر برای ما مهم و خاص است و چقدر برایمان با ارزش است و وجودش گرمابخش زندگی پر تلاطم مان است.انجام مجموعه ای از کارها و اقدامات خوشایند و جذاب برای همسر و ابراز عشق و علاقه به او چیزی نیست که بخواهید آن را برای مواقع و مناسبتهای خاص مانند تولد، سالگرد ازدواج و یا تعطیلات و اعیاد نگهدارید؛ بلکه شما باید هر روز به طور همیشگی به همسرتان نشان دهید که چقدر به او علاقمند هستید و در حد توان و امکانات تان مراقب او و فرزندانتان هستید و هر قدر این کار را بیشتر و صادقانه تر انجام دهید بهتر است.

راههای مختلفی برای بروز و اظهار عشق و علاقه به همسرتان وجود دارد. با کلمات و رفتار غیر کلامی خود، برای مثال با لبخند، سر تکان دادن، اظهار نظر و سوال کردن هم می توانید توجه و مهر خود را نشان دهید. برای نمونه می توانید از همسرتان بپرسید" امروز چه حسی داشتی؟"

"خسته به نظر می رسی. چرا؟ یک چرت بزن"

"کاری داری برایت انجام بدهم؟" و ...

همچنین این کار می تواند به سادگی و با گوش دادن به حرفهای او به طور روزانه و توجه کردن بی حد و اندازه به او انجام شود. شما می توانید در کارهای منزل به ویژه آنهایی که می دانید همسرتان دوست ندارد آنها را انجام دهد به او کمک کنید. می توانید برای او یک لیوان چای یا شربت بیاورید، در برخی از موارد اتوکشی های منزل را که می دانید خوشایند همسرتان نیست انجام دهید یا یک هدیه کوچک حتی چیزی که در منزل خودتان درستش می کنید به او هدیه دهید.

البته راههای متعدد دیگری برای بیان احساس تان نسبت به همسرتان هست. خیلی از افراد از خواندن نامه های کوتاهی که برای یکدیگر می نویسند لذت می برند که البته شاید در شرایط امروزی جامعه که نامه و نامه نگاری به دست فراموشی سپرده شده، ارسال پیامکها و یا ایمیل های زیبا برای همسر بسیار جذاب و دوست داشتنی باشد.

اگر مرتبا این عشق و علاقه را به او ابراز نکنید احتمالا او نیز ابراز عشق و محبت به شما را کمتر و کمتر خواهد کرد و زمانی که عشق و علاقه به طور مرتب ابراز نشود رابطه شما دو نفر از توجه و تلاش مورد نیاز محروم خواهد شد و سالم ماندن این رابطه مورد تهدید و تردید جدی قرار خواهد گرفت.

به جای گفتن" دوستت دارم" به همسرتان کمی وقت بگذارید و فکر کنید چه چیزی او را به طور واقعی و جدی خوشحال می کد. چکاری را دوست دارد انجام دهد؟ چطور باید از او قدردانی کنید؟ چکار می توانید بکنید که به او نشان دهید چقدر برایتان مهم و ارزشمند است؟ توجه کردن به این نکات توسط شما بسیار حایز اهمیت است زیرا اگر شما تصمیم بگیرید که علاقه به همسرتان را به یک روش غیر معمول (که او متوجه نشود) اعلام کنید و وی درک نکند که این اقدامات نوعی ابراز عشق است؛ ممکن است از واکنش او ناامید و مایوس شوید. اگر مطمئن نیستید که چه چیزی او را خوشحال خواهد کرد به راحتی از او سوال کنید که دوست دارد چه کاری برایش انجام دهید تا متوجه عشق و علاقه شما به خودش و زندگی تان گردد.

چیزهای کوچک، در زندگی می تواند مفاهیم و معانی بزرگی داشته باشند.هر قدر بیشتر به همسرتان نشان دهید که او را دوست دارید و عاشق او هستید و از او مراقبت می کنید او نیز عشق و محبت بیشتری را نثار شما خواهد کرد و مراقبت بیشتری از شما به عمل خواهد ورد.

ضمنا مطالعه این کتابها را توصیه می کنم:

معجزه صمیمیت در سه جلد انتشارت نسل نواندیش

درسهایی برای زوجهای جوان نوشته: سیندی فرانسیس ترجمه: مژگان انصاری راد انتشارات نسل نواندیش

هنر رابطه نوشته: پروفسور کورت پترواین ترجمه: کلارا کرمی انتشارات نسل نواندیش

مشاوره پس از ازدواج

مشاور پاسخگو: عطاریان

تنظیم: گل محمدی

مرکز مشاوره