تبیان، دستیار زندگی
1. زینت باید از دید نامحرم حفظ شود. 2. تشخیص مصداق زینت تابع عرف و دیدگاه عمومی عقلا است. 3. به نظر می رسد لاک زدن ناخن در عرف ما یک زینت است و حفظ آن از نامحرم واجب است یا لااقل احتیاط واجب است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا لاک ناخن زینت محسوب می‌شود؟

لاک ناخن


حضرت امام خمینی (قدس سره) و دیگر مراجع عظام فرموده اند: براى زنان پوشانیدن موهاى مصنوعى و زینتهاى پنهانى (مانند دست بند و گردن‏بند) نیز لازم است. مگر در حال نماز که پوشانیدن موهاى مصنوعى و زینت‏هاى پنهانى (مانند دست بند و گردن‏بند) و زینت صورت (مانند سرمه چشم) لازم نیست، امّا به هرحال واجب است از نامحرم بپوشانند.


در این مقاله احکام نیز چند پرسش و پاسخ فقهی را مطرح می کنیم:

سوال: اگر ناخن مصنوعی یا موی مصنوعی را نامحرم ببیند چه حکمی دارد؟

حضرت امام خمینی (قدس سره) و دیگر مراجع عظام فرموده اند: براى زنان پوشانیدن موهاى مصنوعى و زینتهاى پنهانى (مانند دست بند و گردن‏بند) نیز لازم است. (توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج‏1، ص: 442 مکارم: مسأله 729) مگر در حال نماز که پوشانیدن موهاى مصنوعى و زینت‏هاى پنهانى (مانند دست بند و گردن‏بند) و زینت صورت (مانند سرمه چشم) لازم نیست، امّا به هرحال واجب است از نامحرم بپوشانند. (همان، فاضل لنکرانی(ره): مسأله 797)

همچنین در ذیل استفتائاتی که تا کنون از دفاتر مراجع صورت گرفته به این شرح است:

دفتر حضرت آیة الله العظمی خامنه ای(مدظله العالی):

در فرض سۆال جایز نیست.

دفتر حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی(مدظله العالی):

موی مصنوعی اشکال دارد ولی ناخن مصنوعی اشکال ندارد مگر موجب مفسده خاصی شود.

سوال: بلند گذاشتن ناخن دختر، چه حکمی دارد؟

بلند گذاشتن ناخن به خودی خود اشکالی ندارد، بلکه روایاتی در این باره وارد شده است که بانوان می توانند مقداری از ناخن خود را به جهت زینت بلند نگه دارند. (مجلسی، محمدباقر، بحار الانوار، ج 73، ص 123: «قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص)‏ لِلرِّجَالِ قُصُّوا أَظَافِیرَکُمْ وَ لِلنِّسَاءِ اتْرُکْنَ مِنْ أَظَافِیرِکُنَّ فَإِنَّهُ أَزْیَنُ لَکُنَّ».)

پاسخ حضرت آیة الله هادوی تهرانی (دامت برکاته) به این سۆال چنین است:

اشکالی ندارد.

البته باید توجه داشت اگر زیر ناخنی که بیشتر از معمول بلند است، مقداری چرک جمع شود که مانع وصول آب شود باید برای وضو و غسل برطرف نمود. (توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج‏1، ص‏ 176، م 291)

سوال: آیا لاک زدن ناخن جزو آرایش و زینت زن حساب می شود؟

پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سۆال، چنین است:

حضرت آیة الله العظمی خامنه ای(مد ظله العالی):

در هر صورت اگر عرفاً زینت محسوب شود، باید از نامحرم پوشانده شود؛ و تشخیص موضوع{و تشخیص این که زینت است یا نه؟} بر عهده شخص مکلف است.

حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی(مد ظله العالی):

چنانچه به صورت غلیظ بوده و مورد توجه نامحرم گردد جایز نیست و آرایش گردى صورت و دستها تا مچ در صورتى که بسیار خفیف باشد و منشأ مفسده اى نگردد اشکالى ندارد، ولى از آرایشهاى تند یا مفسده انگیز باید پرهیز کرد.

حضرت آیات عظام سیستانی و صافی گلپایگانی (مد ظلهما العالی):

بله، باید از نامحرم بپوشاند.

حضرت آیة الله هادوی تهرانی(مد ظله العالی):

1. زینت باید از دید نامحرم حفظ شود.

2. تشخیص مصداق زینت تابع عرف و دیدگاه عمومی عقلا است.

3. به نظر می رسد لاک زدن ناخن در عرف ما یک زینت است و حفظ آن از نامحرم واجب است یا لااقل احتیاط واجب است.

(توجه: استفتا از سایت دفاتر مراجع تقلید (مد ظلهم العالی) ، توسط سایت اسلام کوئیست انجام گرفته است)

سوال: آیا طبق نظر آیة الله خامنه ای، حضور زن آرایش کرده (چیدن ابرو، سرمه کشیدن و استفاده از کحل) در اجتماع و معرض دید نامحرم، جایز است؟ اگر آرایش کم باشد، چه حکمی دارد؟

در مورد قسمت اول و دوم سوال: جایز نیست و تفاوتی میان انواع وسیله ی زینت نیست.

در مورد قسمت سوم سوال: اگر عرفاً زینت محسوب می‌شود، جایز نیست. (استفتا از دفتر آیة الله العظمی خامنه ای مد ظله العالی)

فرآوری: آمنه اسفندیاری 

بخش احکام اسلامی تبیان


منابع:

توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج‏1

سایت اسلام کوئیست

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.