تبیان، دستیار زندگی
بسیاری از اختراعات بشر ناشی از نیازهایی بوده است که بشر در طول تاریخ حس کرده و یا آرزو کرده است که ای کاش وسیله‌ای بود که زندگی را آسان‌تر کند و این شروع یک ایده و نهایتا عملی کردن آن ایده می‌شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تازه هایی از دنیای دانش و فناوری


بسیاری از اختراعات بشر ناشی از نیازهایی بوده است که بشر در طول تاریخ حس کرده و یا آرزو کرده است که ای کاش وسیله‌ای بود که زندگی را آسان‌تر کند و این شروع یک ایده و نهایتا عملی کردن آن ایده می‌شد.

تازه‌هایی از دنیای دانش و فناوری

بدبوترین فناوری پوشیدنی تا کنون

برای افرادی که به رایانه‌های پوشیدنی علاقه‌مند بوده اما عینک های مضحک یا ساعتهای مچی فرضی را دوست ندارند، جوراب‌های رایانه‌ای می‌تواند انتخاب جالبی باشد.

شرکت Heapsylon در واشنگتن جوراب‌هایی موسوم به «Sensoria» طراحی کرده که نام خود را از بخش مرکز احساس مغز گرفته که اطلاعات ورودی از مراکز حسی مختلف بدن را هماهنگ می‌کند. این جوراب‌ها بخشی از یک طبقه رو به رشد از دستگاههای سبکی هستند که کاربران حتی ممکن است فراموش کنند که آنها را به همراه دارند.

هنگامی که بحث رایانه‌های پوششی در میان است، جوراب مزیت‌های منحصر به فرد خود را دارد. اول اینکه در کفش قرار می‌گیرد؛ بنابراین حتی ظاهر مضحک آنها مساله مهمی نخواهد بود. همچنین از شتاب‌سنج‌هایی برای ارائه یک حس کلی از شیوه حرکت کاربر برخوردار بوده اما اگر اطلاعات بیشتری مورد نیاز باشد، بهتر است حسگرهایی نیز به آن افزوده شود.

چشمگیرترین دستاورد فنی این دستگاه در پاسخ به بوی پا است. پس از یک سال تولید، شرکت Heapsylon اظهار کرده که تیم رایانه پوششی را می‌توان در لباسشویی و خشک‌کن انداخت.

موسسان این شرکت که دو تن از آنها از دپارتمان کینکت ایکس‌باکس کایکروسافت هستند، مدعی شده‌اند که پارچه جوراب Sensoria نرم بوده و خارش ایجاد نمی‌کند.

این جوراب‌ها بخشی از یک طبقه رو به رشد از دستگاههای سبکی هستند که کاربران حتی ممکن است فراموش کنند که آنها را به همراه دارند

البته این جوراب‌ها خودکار نبوده و کاربران باید یک پابند مجهز به بلوتوث بپوشند که به علائم حسگرها گوش داده و داده‌ها را به رایانه‌های دارای نمایشگر ارسال می‌کند.

این جوراب یکپارچه دارای حسگرهای تعبیه شده است که شرکت آن‌را یک «پارچه الکترونیکی» خوانده است. این جوراب فشارها را از نقطات خاصی از پا مانند استخوان متاتارس اول در پشت انگشت شست پا و پاشنه حس می‌کند.

این اطلاعات به یک پابند کوچک ارسال شده که پس از پردازش آنها با بلوتوث به یک گوشی هوشمند ارسال می‌کند. Heapsylon سپس این داده را بررسی کرده و نتایج جالبی را ارائه می‌کند. برای مثال اگر فرد 180 سانتیمتر قد داشته و 81 کیلوگرم باشد، این جوراب می‌تواند داده‌های فشار را گرفته و بفهمد که برای مثال گام وی کوتاه تر از میانگین افراد با قد و وزن مشابه است.

تازه‌هایی از دنیای دانش و فناوری

همچنین این دستگاه می‌توان آسیب‌های احتمالی را با درک فشار زیاد بر پاشنه یا زاویه بد قدم برداشتن کاهش دهد. درصد زیادی از افراد شیوه راه رفتن یا دویدن اشتباهی دارند که می‌تواند به مشکلات پزشکی مختلف از درد و تورم کف پا گرفته تا درد ساق پا منجر شود.

Sensoria می‌تواند به طور بلادرنگ فرد را از اجرای اشتباه دویدن آگاه کند.

این محصول در ابتدای امر بر روی دونده‌ها تمرکز داشته اما اطلاعات به دست آمده توسط این جوراب می‌تواند برای گلف‌بازان که اطلاعات در مورد چگونگی تغییر وزن در زمان زدن ضربه برایشان اهمیت داشته، اسکی‌بازانی که می‌خواهند گردش‌های خود را بررسی کنند و افراد مبتلا به دیابت که پای آنها اغلب دچار آسیبهای عصبی است که می‌تواند به قطع عضو منجر شود، مفید باشد.

این پارچه همچنین قابل تغییر به شکل پوشاک دیگر است.

شرکت Heapsylon امیدوار است در سال آینده بتواند محصول خود را با بازار عمومی ارائه کرده و اولین جفت جوراب و پابند را با قیمت 150 دلار به اضافه 60 دلار برای سه بسته محصول دیگر بفروشد.

*****

طراحی دوچرخه پرنده برای فرار از انواع ترافیک شهری

یک شرکت انگلیسی دوچرخه ای طراحی کرده که به سادگی به جای یک هواپیما عمل می کند و برای پرواز و حتی رسیدن به ارتفاع بیش از 1220 متر نیاز به مجوز ندارد.

تازه‌هایی از دنیای دانش و فناوری

به گزارش تبیان به نقل از خبرگزاری مهر، جان فودن 37 ساله و یانیک رید 42 ساله طراحان شرکت " اکسپلور ایر" در لندن دو سال روی نمونه اولیه پیشرفته دوچرخه پرنده کار کردند.

این دوچرخه پرنده با نام پاراولو می تواند با سرعت 24 کیلومتر در ساعت روی زمین و 40 کیلومتر در ساعت در هوا حرکت کند.

دوچرخه پاراولو یک یدک سبک به دنبال خود می کشد که یک پروانه قدرتمند را روی خود حمل می کند.

این دوچرخه به منظور پرواز به این پدک، بالهای  گسترده و قابل انعطاف آن و یک موتور الکتریکی استارتر برای به راه انداختن پروانه قدرتمندی که سوخت آن توسط سوخت زیستی تأمین می شود، نیازمند است. فودن اظهار داشت: ما همواره آرزو داشتیم که چنین وسیله ای داشته باشیم. هر دو نفر ما به دوچرخه سواری و خلبانی از هر نوع علاقمند هستیم.

تازه‌هایی از دنیای دانش و فناوری

وی اظهار داشت: یکی از بزرگترین مواد پرواز هزینه است. آموزش پرواز پر هزینه است و نگاهداری یک هواپیما می تواند پرهزینه تر باشد. یکی از زیباییهای دوچرخه پرنده این است که به سادگی در اختیار همه قرار گرفته و بسیاری از اقشار توانایی خرید آن را دارند.

این دوچرخه دارای ردیاب جی پی اس است تا حرکت آن قابل ردیابی باشد.

طراحان امیدوارند که پاراولو به وسیله ای متداول برای حمل و نقل تبدیل شود و مدعی شده اند که هزینه آن با یک اتومبیل کوچک خانوادگی برابری می کند.

ساخت دوچرخه پرنده با حمایت انجمن حمل و نقل زیست محیطی صورت گرفته است.

فرآوری: محسن مرادی

بخش دانش و زندگی تبیان


منابع: مهر، ایسنا، slashgear