تبیان، دستیار زندگی
بسیار می‌شنویم که می‌گویند: دعایمان مستجاب نمی‌شود! یا اینکه چه کنیم که دعایمان مستجاب شود؟ گه‌گاهی شرایط را هم رعایت می‌کنیم، مثلاً در وقت مناسبش هم دعا می‌کنیم، چه وقت بهتر از اوقات نماز؟ آن‌ موقع هم دعا کردیم! اما نه!‌ باز هم مستجاب نمی‌شود!! انگار
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گیر استجابت دعاهایمان کجاست؟


بسیار می‌شنویم که می‌گویند: "دعایمان مستجاب نمی‌شود!" یا اینکه "چه کنیم که دعایمان مستجاب شود؟" گه‌گاهی شرایط را هم رعایت می‌کنیم، مثلاً در وقت مناسبش هم دعا می‌کنیم، چه وقت بهتر از اوقات نماز؟ آن‌ موقع هم دعا کردیم! اما نه!‌ باز هم مستجاب نمی‌شود!! انگار خدا هم ناز می‌کند!

والدین

در جواب باید گفت: نه! خدا ناز نمی‌کند! بلکه ناز می‌خرد، ناز من و شما را می‌خرد تا لحظه‌ای التماس‌اش کنیم...

آن‌طور که از احادیث نبوی «صلی‌الله‌علیه‌و‌آله» و سیره اهل‌بیت «علیهم‌السلام» بدست می‌آید، خداوند برای استجابت دعا شرایط ویژه‌ای قرار داده است، همان‌طور که پرسشگر عزیز اشاره کردند، حتّی وقتِ دعا کردن هم از اهمیّت خاصی برخوردار است.

یکی از پُر اهمیّت‌ترین عواملی که در برآورده شدن حاجات دخیل می‌باشد، رعایت حال پدر و مادر است، بگذریم که طبق دستور قرآن علاوه بر احسان و نیکی(1) به پدر و مادر، کوچک‌ترین اهانت و بی‌احترامی به ایشان روا نمی‌باشد.(2) تا آن‌جا که برای استجابت دعا رضایت خداوند متوقف بر رضایت پدر و مادر دانسته شده است، امام صادق «علیه‌السلام» در این‌باره می‌فرمایند: گناهى كه مانع استجابت دعا مى‌شود و زندگى را تیره و تار مى‌كند، نافرمانى از پدر مادر است.(3)

از آن طرف هم دعای والدین در حقّ فرزندان باعث استجابت دعا و موفقیّت فرزندان می‌شود، شهید مطهری به فرزندشان فرموده بودند: گه‌گاه که به اسرار وجودی خود و کارهایم می اندیشم، احساس می‌کنم که یکی از مسائلی که باعث خیر و برکت در زندگی‌ام شده و همواره عنایت و لطف الهی را شامل حال من کرده است، احترام و نیکی فراوان به والدین خود، به‌ویژه در دوران پیری و هنگام بیماری کرده‌ام؛ چون تا آن‌جا که توانایی‌ام اجازه می‌داده، از نظر هزینه و مخارج زندگی به آنان کمک کرده‌ام.

امام صادق «علیه‌السلام» می‌فرمایند: گناهى كه مانع استجابت دعا مى‌شود و زندگى را تیره و تار مى‌كند، نافرمانى از پدر مادر است

در حدیثی از پیامبر اکرم «صلی‌الله‌علیه‌و‌آله» است که فرمودند: دعاء الوالد لولده کدعاء النبی لاُمّته.(4) دعایی که پدر برای فرزند کند، همانند دعایی است که پیامبری برای امّت خویش می‌نماید.

هر چیزی ضمانت اجرایی می‌خواهد، بزرگ‌ترین ضمانت اجرایی برای برآورده شدن حاجات در کنار ماست و از آن به ساده‌گی عبور می‌کنیم! اگر زنده‌اند دست آنان را ببوسیم و التماس کنیم برایمان دعا کنند و اگر در قید حیات نیستند، برایشان صدقه دهیم و بخواهیم که برایمان دعا کنند.

در دعای خیرتان ما را هم فراموش نفرمایید...

پی‌نوشت:

1. بقره83.

2. آن‌جا که قرآن می‌فرماید: و لاتقل لهما افّ؛ به آنان (پدر و مادر) اف مگوى و بر آنان [بانگ مزن و] پرخاش مكن. اسراء/23.

3. کافی، ج2، ص448 / علل الشرایع ج2، ص584.

4. نهج الفصاحه، حدیث 1565.

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان


منبع : سایت رهروان ولایت

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.