تبیان، دستیار زندگی
جنگ نرم، کارتون، انیمیشن، موش، والت دیزنی، میکی موس، سبک زندگی، امریکا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مروج سبک زندگی آمریکایی را بشناسیم


این شرکت که کارش را با تولید محصولات سرگرمی و انیمیشن‌های کودکان آغاز کرد را امروزه می‌توان یکی از مهمترین ابزارهای تبلیغ سبک زندگی آمریکایی دانست.

نزدیک به یک قرن است که شرکت والت دیزنی فیلم‌ها و انیمیشن‌های مخصوص کودکان را که حاوی ارزش‌ها و سبک زندگی آمریکایی هستند را تولید و منتشر می‌کند. امروزه شاید کمتر کسی بتوان یافت که با نشان شرکت والت دیزنی یا شرکت‌های تابعه آن مواجه نشده باشد

والت دیزنی

والت دیزنی در 5 دسامبر سال 1901 در شهر شیکاگو ایالت ایلینویز به دنیا آمد. خانواده والت هنگامی که او پنج ساله بود به مزرعه‌ای در شهر «مارسلین» در ایالت «میسوری» آمریکا مهاجرت کردند و وقتی که او 9 سال سن داشت پدرش در شهر کانزاس یک دکه روزنامه‌فروشی بین راهی خرید و آنها به همراه خانواده به آنجا رفتند. والت و برادرش «روی» باید هر روز صبح ساعت 3:30 از خواب بیدار می‌شدند تا روزنامه‌ها را به صاحبانشان برسانند. دیزنی در دوران ابتدایی شنبه‌ها به مرکز هنری کانزاس می‌رفت تا در آنجا نقاشی یاد بگیرد.

والت دیزنی

هم افزود: جنگ جهانی اول که شروع شد برادر والت به ارتش پیوست. والت هم تلاش کرد به ارتش ملحق شود اما سن او کفایت نمی‌داد. والت دیزنی سرانجام سن شناسنامه‌ایش را تغییر داد و صلیب سرخ به وی اجازه داد به عنوان راننده آمبولانس برون‌مرزی در جنگ شرکت کند.

سرنخ‌دهی جنسی به کودکان در قالب پیامهای زیرآستانه‌ای و تولید محصولات تبلیغاتی آمریکا محور در خلال جنگ جهانی دوم از جمله انتقاداتی بود که این کمپانی با آنها مواجه شد

دیزنی پس از اتمام جنگ مجدداً به کانزاس بازگشت و در آنجا به عنوان هنرمند و کارشناس تبلیغات مشغول به کار شد. والت دیزنی در این زمان با همکاری هنرمند دیگری به نام «اب یوکرز» تلاش کرد یک شرکت تجاری برای ساخت فیلمهای انیمیشن راه‌اندازی کند؛ آنها یک استودیو به نام «Laugh-o-Grams» برای تئاترهای محلی درست کردند، اما پروژه‌شان موفقیتی به دست نیاورد و ورشکست شدند. به همین دلیل دیزنی به برادرش در لس‌آنجلس ملحق شد.

والت دیزنی

در لس‌آنجلس او از «روی دیزنی»، برادرش، مقداری پول قرض گرفت و باز هم به ساختن فیلم‌های انیمیشن روی آورد. «یوکرز» و همکاران دیگرش هم به لس‌آنجلس آمدند تا او را همراهی کنند. آنها به تولید کارتون‌های تلویزیونی پرداختند، اما کارشان زمانی سر زبان‌ها افتاد که دیزنی پیشنهاد داد یک فیلم کارتونی از موشی سخنگو و آوازخوان بسازند.

این شرکت در 16 اکتبر 1923 به وسیلهء دو برادر، «والت»  و «روی او.» دیزنی، به عنوان یک استودیو کوچک انیمیشن‌سازی تأسیس شد و چندی بعد به یکی از بزرگ‌ترین استودیوهای هالیوود، صاحب یازده شهر بازی و چند شبکه تلویزیونی از جمله ای‌بی‌سی تبدیل شد. این شرکت در سال 1930 با کمک شرکت کلمبیا پیکچرز موفق به عرضه مجموعه تلویزیونی کارتونی میکی ماوس شد.

دفتر مرکزی شرکت دیزنی و امکانات اصلی تولید آن در کالیفرنیا، در استودیوی والت دیزنی (بربنک) قرار دارند. این شرکت یکی از اعضای گروه صنعتی داو جونز است و در سال 2006، مبلغ 34,3 میلیارد دلار درآمد داشته‌است. تا سال 1955، شرکت دیزنی فقط روی فیلم‌های کارتون کار می‌کرد.

19 سپتامبر سال 1928 بود که کارتون سیاه و سفید «کشتی بخار ویلی» برای اولین بار نمایش داده شد و شخصیت کارتونی آن، «میکی‌ماوس» را به یک ستاره بزرگ در دنیای تولیدات کارتونی و شرکت سازنده آن را به شرکتی موفق در زمینه تولیدات سرگرمی تبدیل کرد. با گذشت مدت زمان اندکی، مخاطبان میل سیری‌ناپذیری به مشاهده کارتون‌های شرکت دیزنی داشتند.

والت دیزنی

از این زمان به بعد، شرکت والت دیزنی به حرکت روی نوار موفقیت از لحاظ جلب مخاطب ادامه داد. در سال 1930 دیزنی به چهره‌ای نامدار در زمینه تولیدات سرگرمی تبدیل شده بود. سال 1937 بود که شرکت والت دیزنی توانست ساخت نخستین فیلم بلند انیمیشن خود به نام «سفیدبرفی و هفت کوتوله» را به پایان ببرد.

والت دیزنی

هنگامی که والت دیزنی در سال 1984 دیده از جهان فروبست شرکتی که نام او را یدک می‌کشید به اوج موفقیت و قدرت رسیده و شهره خاص و عام شده بود.

پس از والت، فردی به نام «مایکل ایزنر» که اصالتاً یهودی بود ریاست این شرکت را به عهده گرفت. در زمان مدیریت «ایزنر» فروش و سود خالص این شرکت افزایشی سرسام‌آور یافت و این شرکت اکنون بدون هیچ رقیبی در قلّه صنعت سرگرمی جهان قرار گرفت. با این حال، در همین زمان هم بود که محصولات این شرکت با انتقادات فراوانی از سوی گروههای مستقل مواجه شد.

در لس‌آنجلس او از «روی دیزنی»، برادرش، مقداری پول قرض گرفت و باز هم به ساختن فیلم‌های انیمیشن روی آورد. «یوکرز» و همکاران دیگرش هم به لس‌آنجلس آمدند تا او را همراهی کنند. آنها به تولید کارتون‌های تلویزیونی پرداختند، اما کارشان زمانی سر زبان‌ها افتاد که دیزنی پیشنهاد داد یک فیلم کارتونی از موشی سخنگو و آوازخوان بسازند

سرنخ‌دهی جنسی به کودکان در قالب پیامهای زیرآستانه‌ای و تولید محصولات تبلیغاتی آمریکا محور در خلال جنگ جهانی دوم از جمله انتقاداتی بود که این کمپانی با آنها مواجه شد.

امروزه این کمپانی هشت استودیوی فیلم‌سازی در اختیار دارد که عبارتند از: "والت‌دیزنی‌پیکچرز" (Walt Disney Pictures)، "تاچ‌استون‌پیکچرز" (Touchstone Pictures)، "میرامکس" (Miramax)، "بونا ویستا هوم ویدئو" (Buena Vista Home Video)، "بونا ویستا هوم اینترتینمنت" (Buena Vista Home Entertainment)، "بونا ویستا اینترنشنال" (Buena Vista International)، "هالیوود پیکچرز" (Hollywood Pictures) و "کاراوان‌پیکچرز" (Caravan Pictures) که در سال 1999 منحل گردید.

این استودیوها اکنون در قالب تولیدات سرگرمی یکی از مهمترین ابزارهای معرفی و ترویج سبک زندگی آمریکایی هم به شمار می‌رود.

بخش ارتباطات تبیان


منبع: جام نیوز