تبیان، دستیار زندگی
تا همین چند سال پیش اینکه هر کاربری بتواند هر چیزی را که بر روی صفحه ی کامپیوترش قرار دارد چاپ کند بیشتر شبیه رویا بود. رویایی که امروز در قالب چاپگرهای سه بعدی به حقیقت پیوسته است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اسلحه‌‌ی واقعی بسازید


تا همین چند سال پیش اینکه هر کاربری بتواند هر چیزی را که بر روی صفحه ی کامپیوترش قرار دارد چاپ کند بیشتر شبیه رویا بود. رویایی که امروز در قالب چاپگرهای سه بعدی به حقیقت پیوسته است.

اسلحه‌‌ی واقعی بسازید

اولین نسل چاپگرها همه را ذوق زده کرد. کم کم این فناوری پیشرفت کرد تا چاپگرهای لیزری پا به عرصه وجود گذاشتند. چاپگرهای لیزری موفقیت چشمگیری به همراه داشتند و طی سالها با بهبود عملکرد آنها کیفیت تصاویر چاپ شده هم بهتر می شد.

تا همین چند وقت پیش هم چاپگرها یا همان چاپگرهای لیزری سلطان دنیای چاپگرها بودند. اما به نظر می رسد که جایگزین بهتری برای آن پیدا شده.

چه کسی فکرش را می کرد که روزی فرا برسد که کاربر قادر باشد تصاویر روی صفحه نمایش کامپیوتر خود را به صورت سه بعدی پرینت بگیرد؟ ولی این روزها تکنولوژی هر محدودیتی را از سر راه برمی دارد. چه بخواهیم و چه نخواهیم باید باور کنیم که دوران چاپگر های سه بعدی فرا رسیده است. چاپگر هایی که هر چه شما بخواهید را به صورت سه بعدی چاپ می کنند و یک جسم واقعی از آن را به شما ارائه می دهند.

مهم نیست این جسم چه باشد. فرض کنید دلتان یک گلدان می خواهد یا به یک توپ احتیاج دارید. هر چه بخواهید کافی است آن را در رایانه خود طراحی کنید یا حتی طرح آماده اش را از اینترنت دانلود کنید و سپس به چاپگر سه بعدی خود دستور دهید که آن را برایتان چاپ کند. به همین سادگی.

یک جوان 25 ساله با استفاده از همین چاپگر های سه بعدی یک اسلحه گرم به نام The Liberator ساخته است

البته چاپگر های سه بعدی هنوز راه درازی در پیش دارند تا به موفقیت برسند. هنوز این چاپگر ها به عمومیت و محبوبیت چاپگرهای معمولی نرسیده اند و البته خیلی هم پر هزینه هستند. اما مسلما با پیشرفت فناوری این چاپگر ها نیز به موفقیت های بیشتری دست می یایند و روزی فرا خواهد رسید که شما دیگر به جای چاپگر معمولی که از کاغذ استفاده می کند، یک چاپگر سه بعدی در خانه خود بگذارید و از آن لذت ببرید.

این خیلی خوب است که شما قادر باشید هر چیزی را به صورت سه بعدی چاپ کنید، اما نکته دقیقا همین جاست. در واقع چاپگر های سه بعدی به همان اندازه که مفید خواهند بود، به همان اندازه نیز می توانند خطرناک باشند. وقتی کسی بتواند هر چیزی را به صورت سه بعدی چاپ کند چرا از آن برای مقاصد پلید استفاده نکند. البته همه ما بد نیستیم اما هستند کسانی که افکار خطرناکی در سر می پرورانند.

اسلحه‌‌ی واقعی بسازید

نمونه اش هم خبری است که اخیرا منتشر شده و حاکی از آن است که یک جوان 25 ساله با استفاده از همین چاپگر های سه بعدی یک اسلحه گرم به نام The Liberator ساخته است. منظور یک اسلحه الکی و اسباب بازی نیست بلکه یک اسلحه کاملا واقعی که می توان با آن شلیک کرد! البته این فقط نمونه ای از سواستفاده از چاپگرهای سه بعدی است و اگر روند به همین شکل ادامه پیدا کند قطعا در آینده شاهد نمونه های مشابه بیشتری خواهیم بود که در نهایت به افزایش میزان جرم و جنایت و فساد این بار به روشی مدرن تر و به وسیله چاپگرها خواهیم بود.

به نظر شما چاپگرهای سه بعدی در آینده دوست ما خواهند بود یا دشمن ما؟

فاطمه مجدآبادی

بخش دانش و زندگی تبیان


برگرفته از makeuseof