تبیان، دستیار زندگی
در مطلب بافت آوندی به عنوان بافت مرکب مورد بررسی قرار می گیرد. مهم ترین بافت های مرکب چوب و آّبکش هستند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بافت های مرکب

در این مطلب بافت آوندی به عنوان بافت مرکب مورد بررسی قرار می گیرد. مهم ترین بافت های مرکب چوب و آّبکش هستند.

بافت های مرکب

چوب

چوب بافت هدایت کننده ای است که آب و مواد کانی را از ریشه به برگ ها هدایت می کند. بافت چوب از عناصر متنوعی ساخته شده است:

بافت های مرکب

1- تراکئیدها
2- فیبر ها
3- آوند ها
4- پارانشیم چوبی

تراکئید ها

سلول های لوله ای شکل طویل با انتهای نوک تیز و دیواره به شدت چوبی شده هستند. تراکئیدها بدون پروتوپلاست و غیر زنده می باشند. حفره سلولی یا روزن تراکئید بزرگ و بدون محتویات سلولی است.

تراکئید ها دارای انواع مختلفی ضخیم شدگی های چوبی در دیواره ی خود هستند و به اشکال حلقوی، مارپیچی، نردبانی، مشبک یا منقوظ دیده می شوند.

تراکئید ها تنها عناصر تشکیل دهنده ی چوب سرخس ها و بازدانگان هستند. تراکئیدها به ویژه با عملکرد هدایت سازش یافته اند. دیواره ی ضخیم و سخت تراکئید ها به حمایت مکانیکی کمک می کند.

فیبرها:

در نمو فیلوژنتیک فیبر، ضخیم شدگی دیواره افرایش یافته و در نتیجه قطر مجرا کم می شود. انواع فیبر ها در بافت اسکلرانشیمی توضیح داده شده است.

آوند ها:

آوندها طویل، استوانه ای و لوله مانند با دیواره های چوبی شده و یک روزن پهن مرکزی هستند. سلول های چوبی شده فاقد پروتوپلاست و غیر زنده می باشند.

دیواره های عرضی بین سلول های آوندی، تحلیل رفته و در نتیجه لوله ممتدی حرکت سریع و کارای آب را ممکن می سازد. رد تراکئیدها به دلیل وجود دیواره ی عرضی حرکت آب و مواد کندتر می باشد.

منافذ در دیواره ی عناصر آوندی به عنوان سوراخ ها شناخته شده اند. منطقه ای که در آن سوراخ تشکیل می شوند صفحه ی سوراخ دار (مشبک) نامیده می شود.

دیواره ی ثانوی عناصر آوندی با الگو های بسیار متنوعی ضخیم می شود. این ضخیم شدگی های ثانویه به صورت حلقه ها، نوارهای عرضی و نزدیک به هم (نردبانی) و یا منقوط (لان دار) دیده می شوند.

وسل ها ویژه ها نهاندانگان هستند، اما در برخی گونه های علف خوک، در دو گونه سرخس عقابی، از پتریدوفیت ها، و در میان بازدانگان در گنتال ها شامل افدرا (ریش بز) ولویتشیا و گنتوم یافت می شوند. آوند ها از سلول های پروکامبیومی یا از کامبیوم مشتق شده اند.

پارانشیم چوبی:

سلول های پارانشیمی به فراوانی در چوب اکثر گیاهان یافت می شوند. سلول های پارانشیمی بیشتر در ذخیره ی غذا به شکل نشاسته یا چربی نقش دارند. تانن ها، بلور ها و دیگر مواد نیز در این سلول ها یافت می شوند. این سلول ها به طور مستقیم یا غیر مستقیم در هدایت آب به طرف بالا از میان آوند ها و تراکئید ها نقش دارند.


مرکز یادگیری سایت تبیان

تنظیم: یگانه داودی