تبیان، دستیار زندگی
مدیریت زمان یعنی استفاده مطلوب از زمان برای اجرای برنامه ها و فعالیت ها، متناسب با اهدافی که در زندگی داریم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وقتی زمان را کش‌دار می‌کنی


مدیریت زمان یعنی استفاده مطلوب از زمان برای اجرای برنامه ها و فعالیت ها، متناسب با اهدافی که در زندگی داریم.


وقتی زمان را کش‌دار می‌کنی

به این سوال هابه دقت فکر کنید:

شما نسبت به زمان چه نگرشی دارید؟آیا از وقت خود به خوبی استفاده می کنید؟آیا توانایی تنظیم امور و اهداف خود را به شیوه ای موثر دارید؟

و یا اینکه شما هم از آن دسته افرادی هستید که همیشه از کمبود زمان گله مند هستند و نرسیدن به اهداف و برنامه های خود را به نداشتن وقت حواله می کنند؟

در طول تاریخ تمدن به زمان و ابعاد آن توجه داشته اند و این توجه در این دوران نیز وجود دارد و عباراتی مانند وقت طلاست گویای این توجه است.همه ما ضرب المثل معروف وقت طلاست را بارها شنیده ایم و بازگو کرده ایم. اما واقعاً برای شما طلا ارزشمند تر است یا وقت؟؟؟

باید قبول کنیم که زمان  از بزرگترین سرمایه های یک انسان محسوب می شود و انسان در چارچوب آن می تواند اهداف و برنامه های خود را بگنجاند. اما این امر زمانی میسر است که شما توانایی مدیریت صحیح زمان را به دست بگیرید و از اتلاف این سرمایه بزرگ جلوگیری کنید. زمان نوعی انرژی است  و پدیده ای است غیر قابل ذخیره، فرار، غیر محسوس و ناپایدار. زمان سرمایه ای بی شکل و وزن است که باید آن را احساس کنید و به دام بیندازید. برخی افراد وقتی به واژه ترکیبی مدیریت زمان بر می خورند، با حالتی از تعجب می گویند مگر می شود بر زمان مدیریت کرد؟! زمان به سرعت در حال گذر است. به گونه ای که انسان اصلا نمی تواند به گرد زمان هم برسد، چه برسد بر اینکه بر آن مدیریت کند. اما مدیریت زمان موضوعی است که همه ما، چه در زندگی شخصی و چه حرفه ای نیاز داریم با آن روبرو شویم تا موفق شویم. منظور از گفته های بالا این نیست که ما زمان را متوقف کنیم  و یا آنکه جلوی سرعت آن را بگیریم. چرا که چنین ادعایی امری محال و نشدنی است. بلکه منظور این است که بتوانیم زندگی خود را در بستر زمان مدیریت کنیم، که اینگونه مدیریت نه تنها محال نیست، بلکه امری ساده و شدنی است. احتمالاً روشن ترین دلیل عدم استفاده از مدیریت زمان، عدم آشنایی افراد با مدیریت زمان است . دلیل دوم سستی و تنبلی است. و گروه سومی که از مدیریت زمان استفاده نمی کنند آنهایی هستند که دوست دارند تحت فشار و تنگی وقت (دقیقه نود) و شرایط بحرانی کار کنند.

مدیریت زمان یعنی استفاده مطلوب از زمان برای اجرای برنامه ها و فعالیت ها، متناسب با اهدافی که در زندگی داریم. مدیریت زمان به معنای  توانایی الویت بندی، زمان بندی و اجرای مسئولیت ها به گونه ای است که رضایت شخصی بیشتری ایجاد کند. مهارت های زمان برای کمک به اشخاص هستند تا به آنها این احساس را بدهند که حاکم بر شرایط  و اوضاع و احوال خویشتن می باشند.در واقع مهارت مدیریت زمان وسیله ای است جهت، صرفه جویی و جلوگیری از اتلاف وقت، داشتن آمادگی قبلی برای فعالیت های اجتماعی،کاهش حجم کار.

یکی از قدرت مند ترین واژه ها در مدیریت زمان، واژه نه است. سعی کنید به هر کاری که ارزش ندارد تا وقت و زندگی خود را معطوف آن کنید"نه" بگویید

گام های لازم برای کسب مدیریت زمان

اولین قدم برای مدیریت بر زمان، تعیین دقیق اهداف می باشد:  فرایند هدف گذاری به شما کمک می کند تا انتخاب کنید در زندگی می خواهید به کجا بروید و وقتی دقیقاً بدانید که از زندگی چه می خواهید آنگاه می دانید که باید بر روی چه چیزی تمرکز کنید تا به اهدافتان برسید. هدف ها به زندگی مان و طریقه صرف زمان جهت می دهند. پس ابتدا باید تصمیم بگیریم چه می خواهیم. برای خودمان هدف هایی در نظر بگیریم که معین ، قابل اندازه گیری و قابل دسترس باشند .لذا توصیه می شود هدف هایتان را به طور مشخص بنویسید و بدانید که مدیریت زمان نیاز به برنامه ریزی، نظم و انضباط دارد. بهترین هدف های ما همان هایی هستند که باعث پیشرفت مان بشوند نه اینکه ما را از حرکت به جلو بازدارند. یکی از دلایل مهم تنبلی و به تعویق انداختن کارها این است که هدف فرد کاملاً مشخص نیست و نمی داند چکار می خواهد بکند. هدف ها می توانند بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت باشند.

اهداف بلند مدت اهدافی است که در یک دوره ی زمانی طولانی، مثلاً 5 سال قابل دست یابی بوده و از طرف دیگر تحقق آنها متضمن تحقق اهداف جزیی تری باشد. اهداف میان مدت اهدافی هستند که نسبت به اهداف بلند مدت، در مدت زمان کوتاه تری قابل دسترسی هستند، ولی نیازمند گذشت زمانی مثلاً ما بین چند ماه یا یکی دو سال می باشند. و اهداف کوتاه مدت اهدافی هستند که در زمان های کوتاه قابل دسترسی هستند. هدف ها در واقع سوخت لازم برای دستیابی به موفقیت هستند. آنها را هر چه واضح تر و شفاف تر کنید، انگیزه بیشتری برای دستیابی به آنها پیدا خواهید کرد.

وقتی زمان را کش‌دار می‌کنی

اهدافتان را الویت بندی کنید: همه ما در طول روز، هفته، ماه و سال و خلاصه در طول زندگی خود به فعالیت های متعددی دست می زنیم که از نظر میزان اهمیتی که دارند با هم متفاوتند. بنابراین می بایست آنها را به گونه ای موثر الویت بندی کرد. برای الویت بندی اهداف و کارها از قانون 20/80 که به اصل پارتو معروف شده استفاده کنید. قانون 20/80 یکی از مفید ترین مفاهیم مدیریت زمان و مدیریت زندگی محسوب می شود. طبق این قانون 80 درصد از نتایجی که به دست می آوریم، ناشی از 20 درصد از فعالیت های ماست. بنابراین الویت با اهدافی است که در دسته ی 20 درصدی قرار می گیرند. اما متاسفانه اکثر آدمها در مورد 10 یا 20 درصد از فعالیت ها که بیشترین ارزش را دارند سستی می کنند و در عوض همه وقت و انرژی خودشان را بر روی آن 80 درصد از فعالیت ها که اهمیت کمتری دارند تلف می کنند. به همین خاطر است که اغلب اوقات افرادی را مشاهده می کنید که ظاهراً همه روز را مشغول کار و فعالیت شدید هستند ولی نتیجه بسیار کمی می گیرند. بنابراین قدم بعدی در مدیریت زمان، تعیین فعالیت ها و اقدامات، برای دست یابی به اهداف تعیین شده و الویت بندی آنها بر اساس تقدم زمانی و ضرورت و اهمیت هر کدام از آن هاست.

رعایت الویت ها:  سومین قدم برای مدیریت زمان، رعایت الویت ها می باشد.یعنی چگونگی اختصاص وقت به الویت های زندگی خود را مشخص کنیم.

گفتن نه را یاد بگیریم:  به نظر می رسد سخت ترین بخش در مدیریت زمان گفتن این کلمه است."نه".یکی از قدرت مند ترین واژه ها در مدیریت زمان، واژه نه است. سعی کنید به هر کاری که ارزش ندارد تا وقت و زندگی خود را معطوف آن کنید"نه" بگویید. در واقع شما باید به دیگران بفهمانید که وقت اضافی ندارید که آن را تلف کنید. اگر چه در زندگی شخصی خود معمولاً با گفتن کلمه نه مشکل داریم. اما آموزش به خود در استفاده از ابزار ارزشمند نه گفتن در تشخیص اهمیت الویت های شخصی ضروری است.البته با یک ذهن خلاق می توان طوری نه گفت که دیگران را نرنجانید.

و در آخر اینکه برای موفقیت بیشتر در مدیریت زمان، استعدادهای منحصر به فرد خود را تقویت کنید، چرا که آن ها عاملی اساسی در کاهش زمان انجام کارها محسوب می شوند و به منزله ی استفاده از تمام توان فردی شما تلقی می شوند.

فرآوری: آسیه ملک دار

بخش خانواده ایرانی تبیان


منابع

1. مدیریت زمان- بهنام حکمتی

2.قورباغه ات را قورت بده- برایان تریسی- بهناز اورنگی

3.مدیریت زمان- کریم ملکی- پژمان پروین

4.مدیر یت زمان و استرس- ژیلا رستگاری نیا

5. مدیریت زمان- فاطمه کلهر

مطالب مرتبط:

با مهارت به استقبال زندگی بروید

پایان شکست با تفکر برتر

برای‌ خوشبختی‌ و موفقیت‌ چه‌ کنیم‌؟

فارغ از روزمرگی

ببخشید و رهایش كنید

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.