تبیان، دستیار زندگی
عنوان پژوهش خانم ها لیلا رشیدی، ریحانه شاکری با راهنمایی مسئول پژوهش سرکار خانم شاه بختی، تأثیر آنتی اکسیدان بر سرطان می باشد.....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستاوردهای پژوهشی دبیرستان امام صادق(ع)

در هفتمین جشنواره پروژه‌های دانش آموزی

سمینارهای دانش آموزی، 2

پژوهشگران جوان دبیرستان امام صادق (ع) به مدیریت سرکار خانم طهورا عباسی در بخش غرفه و سمینار و مسابقات علمی هفتمین دوره جشنواره پروژه‌های دانش آموزی تبیان حضور داشتند. که در زیر شرح فعالیت‌های صورت گرفته را مشاهده می‌نمایید.

سمینارها

پژوهش خانم ها لیلا رشیدی، ریحانه شاکری با راهنمایی مسئول پژوهش سرکار خانم شاه بختی، تأثیر آنتی اکسیدان بر سرطان می باشد.

دستاوردهای پژوهشی دبیرستان امام صادق(ع)، سمینار 2

به گفته این پژوهشگران:

طبق تحقیقات انجام شده به این نتیجه رسیدیم که آنتی اکسیدان ترکیبی است که می تواند از بروز انواع سرطان ها جلوگیری کند و بیماران مبتلا به سرطان را نیز درمان کند. آنتی اکسیدان ترکیبی است که به طور طبیعی در مواد غذایی که حاوی ویتامین E و C بتاکاروتن و ... است وجود دارد و رادیکال های آزاد که از جمله عوامل بروز بسیاری از سرطان ها و بیماری هاست را از بین می برد.

نتایج به دست آمده از این پژوهش:

چای سبز ترکیبی است که بیش ترین تأثیر آنتی اکسیدانی را دارد و با انجام آزمایش به روی گروهی از موش های سوری به این نتیجه رسیدیم که این طرح به طور عملی نیز قابل اجراست. هدف از استفاده از آنتی اکسیدان ها این بود که با استفاده از دارویی غیر شیمیایی سرطان را درمان کنیم و بدن خودش، خود را درمان کند و این مکمل به خلاف داروهای شیمیایی عوارض بدی به روی بدن به جا نمی گذارد.

عنوان پژوهش خانم ها مشکوة لطفی، محدثه اسداللهی، کوثر لبافی با راهنمایی مسئول پژوهش سرکار خانم امیدی منش، کپک و راه های انتقال آن می باشد.

به گفته این پژوهشگران:

ابتدا برای آزمایشمان احتیاج به آماده کردن بستری بودیم، به همین علت از پودر اگار استفاده کردیم و مقداری از آن را جوشاندیم و وارد پلیت (plate) می کنیم. اگار پس از سرد شدن سفت شده و بستری مناسب برای رشد فراهم می کنیم. ما برای این کار از رب استفاده کردیم و روی هر پلیت ترکیباتی نظیر: دارچین، شکر، نمک و روغن استفاده کردیم. پس از گذشت 4 الی 5 روز مشاهده کردیم کپک های متفاوتی روی هر پلیت رشد کرده و شروع به مقایسه ی هر یک از نتایج کردیم.

دستاوردهای پژوهشی دبیرستان امام صادق(ع)، سمینار 2

نتایج به دست آمده از این پژوهش:

مشاهده کردیم رشد کپک در پلیت حاوی حاوی شکر در حالت عالی بوده چرا که شکر برای رشد کپک مفید است و شرایط عالی برای رشد را فراهم می کند، هم چنین طی تحقیقاتی که انجام دادیم به این پی بردیم که دارچین ماده ایست که خاصیت ضد کپک دارد. ( به دلیل داشتن آنتی اکسیدان) و از طریق مشاوره با یک متخصص تغذیه به این نتیجه رسیدیم که دارچین جوشیده شده علی رغم جوشیده شدن ترکیباتش از بین رفته و حتی تأثیر آن نیز برای جلوگیری از رشد کپک بیشتر بوده، از طرفی نمک آب را جذب کرده و از رطوبت در محیط می کاهد.

پژوهش خانم ها زهرا جوانمردی، زهرا طباطبایی با راهنمایی مسئول پژوهش سرکار خانم حجت زاده، کرم اکلیل کوهی می باشد.

به گفته این پژوهشگران:

کرم آرگان در جهت جوان سازی پوست، جلوگیری از خشک شدن و ... توصیه می شود که این کرم برای پوست خشک است. در این کرم موادی چون ژل رویال (عسل)، رزماری، آرگان و گلیسیرین و ... استفاده می شود. به توجه به خواص هر یک از این مواد و تأثیر هر کدام بر یکدیگر در این کرم استفاده کردیم برای مثال ژل رویال باعث شادابی و جوانی پوست می شود و ضد پیری است.

نتایج به دست آمده از این پژوهش:

این کرم برای پوست های خشک بسیار مفید است و از چروک خوردن آن جلوگیری و درمان می کند و جوان کننده نیز هست. ما با مشاهده مشکل بسیاری از دانش آموزن برای داشتن پوسی سالم در این جهت تحقیق و به ساخت کرم مشغول شدیم که به نتایج خوبی رسیدیم، این کرم آن گونه که می خواستیم شفا بخش گردید. البته دقت و توجه برای ساخت این کرم بسیار لازم بود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

پژوهش خانم ها صبا مسرور، سارا بابایی، مهیا کشاورزی با راهنمایی مسئول پژوهش سرکار خانم مهدوی حاجی، ارتباط بین ویژگی های شخصیتی با شادکامی می باشد.

دستاوردهای پژوهشی دبیرستان امام صادق(ع)، سمینار 2

به گفته این پژوهشگران:

شادکامی از نظر ارسطو خوب بودن و نیکی کردن و زندگی در سایه آن می دانست.

شادکامی تأثیر مهمی در موفقیت افراد دارد. افراد شادکام ، نگرش خوشبینانه ای نسبت به وقایع و رویدادهای اطراف خود دارند و به جای نتیجه گیری منفی نسبت به اتفاقات پیرامون خود، سعی در استفاده بهینه از این رویدادها دارند. هم چنین انسان های شاد و دارای شخصیت سالم، انسان هایی مسئولیت پذیر و شهروندانی خوب خواهند بود.

نتایج به دست آمده از این پژوهش:

یک نگاه به واقع زیبا، کاربردی و علمی این است که با نگاه شکر و سپاس به زندگی به خلقت خداوند و حضومان در دنیا نگاه کنیم.  به تغبیر امروزی توانایی ما برای دیدن نیمه ی پر لیوان باشد و این معجزه را درک کنیم که شادکامی یا رنج، انتخابی است که ما در هر لحظه ی زندگی داریم و شادکامی تأثیر مستقیمی بر شخصیت و روحیه ی افراد می گذارد.

پژوهش خانم ها سپیده محمدی، مهسا واحدی، ثمین داودی با راهنمایی مسئول پژوهش سرکار خانم رویا درستکار، اثر مواد غذایی بر شیر مادر می باشد.

به گفته این پژوهشگران:

بعد از پیش آمدن سوالی در ذهن اعضای گروه تصمیم گرفته شد که به طور جدی این پژوهش را دنبال کنیم . این که آیا مواد غذایی روی ترکیبات شیر مادر به طور مستقیم تأثیر دارد یا خیر، پس از جستجو و تماس با دکتران و متخصصان در این زمینه فهمیدیم که فرضیه های مختلفی وجود دارد. پس ما با آزمایش هایی در 3 هفته بر روی شیرهای دو مادر شیرده و با کنترل دقیق رژیم غذایی آن ها به یکسری نتایج دست یافتیم که اساس این نتایج شناساگرهای مواد موجود در شیر مادر، قند، گلوکز و کالاکتوز، چربی و پروتئین بوده است. ما هر کدام از موادی را که روی شیر آزمایش کردیم تغییر رنگ ها را مشاهده کردیم و اندازه گیری کردیم.

نتایج به دست آمده از این پژوهش:

مواد غذایی که مادر شیرده می خورد به طور غیر مستقیم تأثیر دارد. یعنی اول جذب بافت های مختلف بدن می شود و بعد توسط غدد شیری گرفته و شیر تشکیل می شود و فقط خوردن بیشتر مواد غذایی باعث افزایش شیر مادر می شود و اگر مادر مواد غذایی کمتری مصرف کند بعد از مدتی خود مادر با کمبود مواد مورد نیاز بدن مواجه می شود و بعد شیر مادر کاهش پیدا می کند. یعنی اگر مثلا پروتئین بیش از حد ( نسبت به رژِیم غذایی عادی که در هفته ی اول آزمایش شد ) مصرف کرده بود پروتئین شیر زیاد نمی شد و مثل روال عادی همان قدر مقدار پروتئین برای درست کردن شیر مصرف می شود، فقط باعث زیاد شدن فعالیت غدد شیری می شد و شیر افزایش می یافت.

جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

مطالب مرتبط:

مطالب مرتبط دستاوردهای پژوهشی امام صادق(ع) (بخش سمینارهای دانش آموزی، 1)

مطالب مرتبط دستاوردهای پژوهشی امام صادق(ع) (بخش سمینارهای دانش آموزی، 2)

مطالب مرتبط دستاوردهای پژوهشی امام صادق(ع) (بخش غرفه های دانش آموزی)

گالری عکس دستاوردهای پژوهشی امام صادق (ع)

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه : علیرضا سرمدی

تنظیم: نسرین صادقی