تبیان، دستیار زندگی
بعضی با تصورات واهی، شنیده‌های بی‌اساس و گاهاً چاشنی کردن احساس حرف‌ها و نظراتی ابراز می‌کنند که از واقعیات به دور بوده و نوعی زیاده‌ روی محسوب می‌گردد، بعضی هم باز از سر احساسات بی‌اساس حرکاتی نشان می‌دهند که از عقل و خرد جمعی به دور بوده و کاملا نشان‌گر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خدای افراط‌ گران!!


بعضی با تصورات واهی، شنیده‌های بی‌اساس و گاهاً چاشنی کردن احساس حرف‌ها و نظراتی ابراز می‌کنند که از واقعیات به دور بوده و نوعی زیاده‌ روی محسوب می‌گردد، بعضی هم باز از سر احساسات بی‌اساس حرکاتی نشان می‌دهند که از عقل و خرد جمعی به دور بوده و کاملا نشان‌گر تسامح‌گری در مورد دستورات دینی است.

تعصب

در تاریخ کم نداریم که برخی از افراد و یا گروه‌ها در اثر افراط و تفریط، عاقبت شری را برای خود رقم زده‌اند، از زنده به گور کردن دختران در زمان پیامبر گرامی اسلام «صل‌الله‌علیه‌و‌آله» گرفته تا تجاوزاتی که توسط افراط‌گرایان آمریکایی در مجاورت کشورمان رخ داده است، همه و همه در اثر تعصبات نابجایی است پا را از عرصه عقل و دین فراتر نهاده است.

دور نیست وقایعی که در اثر تعصبات حزبی در سال‌های نه چندان دور در همین آب و خاک رخ داد و عده‌ای با زیر پا گذاشتن قانون، قصد داشتند از حق مردم عبور کنند و در همین نزدیکی است عده‌ای از تندروها که با وارد کردن اتهامات نابجا نسبت به رئیس‎ جمهور منتخب، خواسته یا ناخواسته قدم در منحرف کردن اذهان عمومی از حماسه بزرگ سیاسی گذاشته‌اند.

این برخوردها همه و همه ناشی از تکیه به احساسات و دوری از عقل و خردِ مورد تایید شرع است، قرآن شریف در سوره حشر آیه 7 می‌فرماید: ْ وَ ما آتاکمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاکمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا وَ اتَّقُوا اللَّه؛ آنچه را پیامبر به شما عطا کرد بگیرید و از آنچه شما را نهى کرد، باز ایستید و از خدا پروا کنید..

هر آن‌چه از دستورات الهی که پیامبر گرامی اسلام در قالب شرع مقدس ارائه فرموده است را باید گرفت و می‌بایست الباقی که مخلوطی از احساسات و موهومات است را رها نمود و از همه مهم‌تر تقوا الهی و پرهیز از عصیان پروردگار را فراموش ننمود.

متأسفانه بسیاری از ما اصلا نمی خواهیم بشنویم که قرآن کریم و آورنده اش چه می گویند، ما تصور می کنیم که آنچه خودمان میفهمیم و تشخیص می دهیم درست است، و بر همین مبنا نه تنها برای خودمان که برای دیگران و دوستانمان تصمیم گرفته و فتوا صادر می کنیم.

در حالی که قرآن کریم به شدت ما را از این نحوه رفتار به شدت بر حذر میدارد و در سوره اسرا می فرماید: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَرْفَعُوا أَصْوَاتَکمْ فَوْقَ صَوْتِ النَّبِیِّ وَلَا تَجْهَرُوا لَهُ بِالْقَوْلِ کجَهْرِ بَعْضِکمْ لِبَعْضٍ أَن تَحْبَطَ أَعْمَالُکمْ وَأَنتُمْ لَا تَشْعُرُونَ» (سوره حجرات  آیه) ؛

ای کسانی که ایمان آورده اید، صدای خود را از صدای پیامبر بلندتر، مکنیدو همچنان که با یکدیگر بلند سخن می گویید با او به آواز بلند سخن مگویید، که اعمالتان ناچیز شود و آگاه نشوید.

ما نباید هنگام قرار گرفتن در موقعیت های تصمیم گیری کتاب خدا را به سویی نهاده فرمانبر تام و تمام امیال شخصی خودمان شویم ،این یعنی اینکه من درک و فهم خودم را بالاتر از علم الهی می دانم

منظور از مقدم نداشتن چیزى در برابر خدا و پیامبر پیشى نگرفتن بر آنها در کارها، و ترک عجله و شتاب در مقابل دستور خدا و پیامبر (صلى اللّه علیه و آله ) است.

گرچه بعضى از مفسران خواسته اند مفهوم آیه را محدود کنند، و آن را منحصر به انجام عبادات قبل از وقت، یا سخن گفتن قبل از سخن پیامبر (صلى اللّه علیه و آله ) و امثال آن بدانند، ولى روشن است که آیه مفهوم وسیع و گسترده اى دارد و هر گونه پیشى گرفتن را در هر برنامه اى شامل مى شود.

مسئولیت انضباط «رهروان » در برابر«رهبران » آن هم یک رهبر بزرگ الهى ایجاب مى کند که در هیچ کار، و هیچ سخن و برنامه ، بر آنها پیشى نگیرند، و شتاب و عجله نکنند.

این آیه خطاب به تک تک ما انسان هاست ،خداوند متعال در قرآن کریم رهنمودهای اصلی و بایدها و نباید ها را به روشنی برایمان مشخص کرده است. ما نباید هنگام قرار گرفتن در موقعیت های تصمیم گیری کتاب خدا را به سویی نهاده فرمانبر تام و تمام امیال شخصی خودمان شویم، این یعنی اینکه من درک و فهم خودم را بالاتر از علم الهی می دانم.

شیطان در کمین نشسته تا با القاء کردن حرف‌ها و نظرات احساسی و بی‌اساس، هیزم به آتش عشق و نفرت عده‌ای بریزد و آنان را از راه اصلی یعنی اعتدال، باز دارد خیلی باید مراقب بود که حرف‌ها و نظرات هر چند با قالب‌های احساسی جای عقل و خرد را نگیرد و پا از خط قرمزهای شرع فراتر نرود. دروغ، تهمت، افترا‌، غیبت و... گناهانی است که بسیار در مباحث سیاسی و حزبی رخ می‌دهد.

مراقب هدایت‌گرِ به سمت آتش باشیم ....

فرآوری: محمدی

بخش قرآن تبیان


منابع: تفسیر نمونه

سایت رهروان ولایت