تبیان، دستیار زندگی
خانواده ای که منتظر آقاست از تابلوی خانه اش تا عمق کارهایش ،همه بوی انتظار می دهد.اما چگونه می شود یک خانواده ی منتظر داشته باشیم؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مریم طالبی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یک خانواده ی منتظر


خانواده ای که منتظر آقاست از تابلوی خانه اش تا عمق کارهایش ،همه بوی انتظار می دهد.اما چگونه می شود یک خانواده ی منتظر داشته باشیم؟


حجت الاسلام و المسلمین ناصر نقویان

تبیان : خانه و خانواده مهدوی یعنی چه؟ یک زن مهدوی و یک شوهر مهدوی چه شاخصه های و ویژگی هایی باید داشته باشند ؟

** فکر می کنم یک خانواده مهدوی مثل خانواده علوی است چون امام زمان علیه السلام تابع آموزه های اجداد پاک و طاهرشان هستند و طبیعتا همان را دوباره می خواهند زنده کنند .خانه ی مهدوی همان خانه فاطمه زهرا (س)و امیر المومنین ( ع)‌است. وقتی پیامبر کارهای خانه را تقسیم کردند، به فاطمه زهرا س فرمودند :کار درون خانه برای شما و کار بیرون خانه ، برای امیر المومنین (ع).

از حضرت زهرا سلام الله علیها نقل شده که دنیا را به من می دادند ، اینقدر خوشحال نمی شدم که من را از بیرون رفتن و برخورد با نامحرمان معاف کردند .حضرت زهرا یک بانوی فرهیخته ای بود که می توانست به پیغمبر بگویید که فلان پست و مسئولیت اجتماعی را به من بده . از اینکه نگفتند و نخواستند با همه توانمندی هایی که همه در ایشان متفق اند ،معلوم می شود که نگه داشتن درون خانه و تربیت فرزندان ، کاری است کارستان آنهم در عین داشتن توانایی. مهم این است که این توانایی کجا هزینه شود و کجا ازآن استفاده شود .چیزی که امروز دنیا متاسفانه با مشکلات عدیده ای مواجه است این است که در زندگی آن هایی که باید نقش آفرین باشند ،جای شان را عوض کردند. دیشب تلویزیون نشان می داد که بسیاری از مردان آمریکایی به جای خانم ها در خانه هستند و بچه ها را سوار کالسکه کردند و می چرخانند و زن ها سرکارهستند. یعنی این درست همان جابه جا کردن نقش هاست . و من فکر می کنم که اسلام در آن خانواده مهدوی و علوی مثل یک کارگردان بسیار خبره و ماهر که درست نقش ها را به بازیگران مختلف می دهد و حتی به نقش چهره در وظایف هم اهمیت می دهد.

مثلا این نقش یک نقش خشنی است، شما چهره تان خیلی مهربان است، شما برای این نقش مفید نیستید یا بر عکس این نقش، نقش مهربان است نقش مادرانه است چهره شما یک خورده خشن است به این نقش نمی خورد یعنی همه این ها را محاسبه می کند و نقش ها را تعیین می کند بهترین کار راخود دین کرده که این نقش ها را به این سبک بین افراد تقسیم کرده است.

صالح تعریفش واضح است کسی که دروغ نمی گوید او  کار بزرگی  می کند. کسی که ریا کاری نمی کند، کسی که نامهربانی نمی کند، کسی که آستانه تحملش بالاست، کسی که غیبت نمی کند، کسی که تهمت به کسی نمی زند.

تبیان: اگر بخواهیم بگوییم یک زن و یک شوهر  مهدوی هستند و منتظر ، چه خصوصیات اخلاقی و رفتاری باید در آنها وجود داشته باشد ؟ 

 **ما در آموزه های مان که گاهی در بیلبوردها و تبلیغات نزدیک نیمه شعبان هم زیاد دیده میشود ،می نوسیم که منتظر مصلح باید خود صالح باشد بلکه باید خود مصلح هم باشد منتها آن مصلح ،مثل خورشید است و همه ی زمین را نورانی می کند و  من اگر تلاش کنم  به عنوان یک شمع... مثل  نقاشی که شهید چمران داشت که در اتاق خودش یک شمع کشیده بود با یک زمینه ی سیاه. پس این مصلح است منتها اصلاح گری اش به اندازه نور یک شمع است هر دو تابان هستند اما این کجا و آن کجا. اینکه ما بتوانیم اولا صالح باشیم یعنی اینکه یک مادر منتظر و مهدوی سعی می کند بچه های خوبی تربیت کند، به نیازهای همسرش رسیدگی کند. یک مرد خوب مهدوی اولین کانون خوش اخلاقی اش در خانه است. پیامبر (ص)فرمود که بهترین شما کسانی هستند که برای خانواده خوش اخلاق باشند. والا  خیلی از مردها در خانه بد اخلاق و عبوس و کم حرف و تند خو هستند بیرون با رفقا و دوستان می خندند و خوش اخلاق اند.

حجت الاسلام و المسلمین ناصر نقویان

این  یک ریا کاری است و نه تنها آن خوش اخلاقی بیرون خانه امتیازی برای این مرد نیست بلکه به عنوان یک آدم ریاکار در پرونده اش ثبت می شود. پس یک خانواده مهدوی این نیست که بگویم صبح جمعه دعای ندبه می روندو شب جمعه دعای کمیل می روند. سالی سه بار مکه و سالی دوباره کربلا میروند. این ها ملاک نیست. این ها شاخص  اصلی ما نیست چیزی که لازم است این است که ما اولا صالح باشیم  . صلاح هم مشخص است : پاکی ،پاک دامنی، پاکی در درآمد، پاکی در اخلاق، پاکی در برخورد. از آن طرف دیگر تاثیر گذارباشیم البته به اندازه وسعت وجودی خودمان.کسی که معلم است و بیست دانش آموز دارد در این ها بتواند این پاکی و درست کاری را نهادیه بکند چون به اندازه بیست تا دانش آموز ظرفیت تاثیر گذاری اش همین مقدار است، ولی یک نفر استان دار است می تواند در یک استان تاثیر بگذارد یکی وزیراست ،یکی رئیس جمهوراست و....

اگر ما بتوانیم این کار را بکنیم یعنی هم صالح باشیم ، صلاح هم تعریفش واضح است کسی که دروغ نمی گوید این خیلی کار بزرگی دارد می کند. کسی که ریا کاری نمی کند، کسی که نامهربانی نمی کند، کسی که آستانه تحملش بالاست، کسی که غیبت نمی کند، کسی که تهمت به کسی نمی زند. جالب است که صلاح مثل نور است. گفت : پری رو تاب مستوری ندارد/ چو در بندی سر از روزن برآرد

نور خودش سرعت عجیبی دارد حتی اگر من به دانش آموزان خودم به دانشجوهای خودم نگویم که شما مثلا خوش اخلاق باشید منظم باشید وقتی ببینند من در طول این ترم با نظم آمدم و رفتم این نور خود اثرخودش را دارد حتی اگر با زبان چیزی گفته نشود. منتها آن هایی که تریبونی دارند زبان گویایی دارند رسانه ای برای انتشار دارند البته آن ها وظیفه شان بیشتراست.

خانومی میگوید من شوهرم بد اخلاق است ولی به خاطر امام زمان دارم تحمل

می کنم .اون مسئول سیاسی می گوید که من الان می توانم جواب آن رفیقم رو بدم

ولی به خاطر امام زمان واینکه جامعه به هم نریزد و مشکلی ایجاد نشود این را تحمل

می کنم

تبیان : پدر و مادرها  چه کنند تا محبت امام زمان (عج) در وجود فرزندان آنها  نهادینه شود؟

** چند روز پیش تیم ملی فوتبال ما برنده شد و من خودم هم آن شب در ترافیک های سنگین ماندم . اما نمی دیدم کسی بوق انتظار بزند ،کسی فحش بدهد، کسی دست به یقه بشود. همه خوشحال بودند.  بعد هم اگر می گفتی شما یک ساعت و نیم در  ترافیک ماندی می گفت به خاطر تیم ملی اشکالی ندارد . این یعنی بذر محبت یک تیمی که باعث شادی یک ملت شده را در دل دیگران کاشتن حالا بلاتشبیه به قول مولانا گفت خاک بر فرق من و تمثیل من.تیم ملی کجا و امام زمان (عج)کجا! فدای پیراهن چاک ماه رویان باد / هزار خرقه تقوا و جامعه پرهیز

حال ما بیاییم یک سری گذشت ها ،ایثارها ،مهربانی ها، تحمل ها واز خود گذشتگی ها رو به گل روی امام زمان(عج) هزینه بکنیم.خانومی می گوید من شوهرم بد اخلاق است ولی به خاطر امام زمان تحمل می کنم . مسئول سیاسی می گوید که می توانم جواب آن رفیقم را  بدهم،  ولی به خاطر امام زمان واینکه جامعه به هم نریزد و مشکلی ایجاد نشود این را تحمل می کنم. اگر این سبک باشد ، من فکر می کنم که قصه کاشتن این بذر محبت مهدوی در دل ها آرام آرام شکل می گیرد . فقط سخنرانی کردن نیست که بگویم آقای تلویزیون ، رادیو ،سایت ها! شما در ایام نیمه شعبان چند تا سخنرانی چند تا کلیب چند تا مداحی چند تا شعر ...... اصلا اینجوری نیست شاید اثر آن ها بسیار کمتراست.

حجت الاسلام و المسلمین ناصر نقویان

من یک وقت در دعای ندبه مهدیه تهران گفتم آن کسی که در ماشین به بچه اش می گویدکه آشغال شکلات را کجا بندازم ؟جواب می دهد پسرم این خیابان امام زمان است  نباید اینجا را کثیف کنی، با همین کار  بذر محبت را در دل کودک می کارد. پس ما باید مراقب باشیم آنچه که زمینه های دل مردم را بیشتر آماده پذیرش بذرهای کاشته می کند آن کار را انجام بدهیم والا یک سری کارهای شعاری و سوری و ظاهری معلوم نیست اینقدر اثر داشته باشد.

تبیان : چکار باید کرد که خود پدر و مادر اول معرفت پیدا  کنند که بتوانند بذر محبت را در دل بچه بکارند؟

**یک وقت هایی در کشور رسم شده بود الان هم تک و توک هست البته من یک خورده مبارزه کردم فکر می کنم که یک کمی اثر گذاشته که ایام نیمه شعبان که می شد اس ام اس های فراوان می آمد که برای ظهور حضرت مثلا ما نذر ده میلیون صلوات کردیم پانصد تاش سهم شما دویست تاش سهم شما بده به نفر بعد که این حلقه قطع نشود درحالی که من یک جایی گفتم و نوشتم که امام زمان منتظر صلوات ما نیست .مشکل امام زمان کم صلوات فرستادن ما نیست باید ببینیم  امام زمان برای چی می خواهد بیاید؟ می آید تا جامه را به آرامش برساند.می آید تا رابطه قطع شده آسمان و زمین را وصل کند ، بین آدم هایی که با هم قهر هستند، آشتی برقرار کند. صالح است. مصلح است اگر کسی راست راستی منتظر امام زمان است باید او هم یک همچین کاری کند دو نفری که با هم قهر هستند به خاطر امام زمان آشتی بدهد یکی جایی که دارد یک خلافی انجام میشود جلوی آن زشتی و منکر را بگیرد.

بیاییم به خاطر حضرت  ،کارهای عمیق تری بکنیم. یک خانوم بگوید من بیرون یک درآمدی دارم نیاز هم تقریبا دارم ولی فکر می کنم نبود من درخانه به بچه ی من آسیب می رساند . من حاضرم به خاطر امام زمان از آن در آمد بیرونی چشم بپوشم قناعت بکنم ولی با محبت مادرانه بچه هام رو زیر بال و پر خودم بگیرم

تبیان : توصیه شما برای خانواده ها برای اینکه بتوانند کار ویژه ای به صورت روزمره برای زنده نگه داشتن نقش و یاد امام زمان (عج) داشته باشند ، چیست ؟

**ما دو نوع دستور در این زمینه داریم . یک دستورهایی مثل تابلو گونه و مثل ویترین مانند داریم که این ها می تواند حالت نمادین و سمبلیک داشته باشند . مثل سلامی که  مستحب است صبح بعد از نماز به حضرت داده شود. یک  السلام علیک یا ابا صالح المهدی .خورشید برآمده از پنجره دل من یاد و نام شماست . صبح جمعه ای فرصتی می کنیم ، دعای ندبه ای را بخوانیم .یک دعای توسلی در طول هفته. در طول ماه یک صدقه ای به نام حضرت یک تابلویی در خانه با سلام بر حضرت.  بالای سرم نام تو را نقش نمودم یعنی که سرم فدای تو باد .هر کس سلیقه ای دارد. حالا مردم در خانه هاشون تابلو می زنند کوبلن لبخند ژکوند ! خوب  کسی که عاشق امام زمان است تابلوهای خانه اش هم فرق می کند . اما کار مهمتر و ریشه ای تر همان است که در صحبت های قبلی عرض کردم.

حجت الاسلام و المسلمین ناصر نقویان

بیاییم به خاطر حضرت،کارهای عمیق تری بکنیم. یک خانوم بگوید من بیرون یک درآمدی دارم  تقریبا نیاز هم دارم ولی فکر می کنم نبود من درخانه به بچه ی من آسیب می رساند . تربیت بچه ها می افتد دست صدا و سیما .می افتد دست ماهواره ها ، دست سایتها ،دست بلوتوث ها! من حاضرم به خاطر امام زمان از آن در آمد بیرونی چشم بپوشم قناعت بکنم اتومبیلم یک خورده پایین تر باشد مسافرت هام کمتر باشد ولی با محبت مادرانه بچه هایم را  زیر بال و پر خودم بگیرم . اینکه اسم بچه ها مال من باشد اما  تربیت شان برای دیگری باشد اصلا خوب نیست.

تبیان : در پایان اگر  با کاربران تبیان صحبتی دارید بفرمایید ؟

**من  تشکر می کنم .  ما یک سامانه پیامکی  راه اندازی کردیم  به نام رسم زندگی که برای خانواده ها  و همسران هر روز یک پیامکی ارسال می کند .فکر می کنم  حداقل بعضی از آنها مفید  و کاربردی باشد .

شماره برای کسانی که همراه اول دارند به شماره 205020 کلمه نقویان را به انگیسی naghavian  و کسانی که ایرانسل دارند به شماره  8282 کلمه انگلیسی عضو ozv با یک فاصله و به اصطلاح space باز همان کلمه نقویان را ارسال کنند . این سامانه برای آنها فعال  می شود . امیدوارم که انشاء الله برای تصحیح روابط خانوادگی آنها موثر واقع گردد .

مصاحبه: مریم طالبی

بخش خانواده ایرانی تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.