تبیان، دستیار زندگی
سن ازدواج در ایران بالا رفته و به دنبال آن، انتخاب همسر سخت تر شده است. در دهه سوم زندگی موقعیت های ازدواج هم برای دختر و هم برای پسر محدودتر است و احتمال این که فرد مورد نظر شما بیشتر معیارهایتان را داشته باشد، کمتر است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ازدواج در سن بالا


سن ازدواج در ایران بالا رفته و به دنبال آن، انتخاب همسر سخت تر شده است. در دهه سوم زندگی موقعیت های ازدواج هم برای دختر و هم برای پسر محدودتر است و احتمال این که فرد مورد نظر شما بیشتر معیارهایتان را داشته باشد، کمتر است. از این ها که بگذریم، بالا رفتن سن انتخاب کردن را با ترس و اضطراب بیشتری همراه می کند و قدرت ریسک را پایین می آورد.

ازدواج در سن بالا

اگر شما هم جزو کسانی هستید که در دهه سوم زندگی می خواهید ازدواج کنید، باید این نکات را به خاطر بسپارید:

نگران افزایش سنتان نباشید

یكی از مواردی كه باعث می‌شود به خصوص خانم‌ها در دام ازدواج‌های بدون مطالعه بیفتند، افزایش سن است. آنها اغلب نگران‌ این هستند كه سنشان افزایش یابد و تجربه نشان داده در سنین29 و 30 سالگی خانم‌ها روزهای سختی را می‌گذرانند زیرا وارد دهه دیگری از زندگی می‌شوند. در این دوره‌ها افراد زیادی با افسردگی و اضطراب به ما مراجعه می‌كنند و این حالت‌های روانی گاهی باعث می‌شود اقدام عجولانه‌ای انجام دهند و خود را در دام انتخاب اشتباهی بیندازند.

برای ازدواج ضرب‌الاجل تعیین نكنید

درست است که ازدواج تان دیر شده و از طرف خانواده تحت فشارید اما شناخت بین دو نفر نباید با ضرب‌الاجل باشد و ممكن است 6 یا 8 ماه یا بیشتر طول بكشد تا طرفین تا حدود زیادی مطمئن شوند انتخاب شایسته‌ای داشته‌اند.

به او اطمینان دهید اولین فرد زندگی‌تان است

واقعیت این است که در دهه سوم به بعد زندگی، ممکن است گزینه های شما برای ازدواج مردان یا زنانی باشند که سابقه یک نامزدی یا ازدواج نافرجام را داشته اند. اگر ازدواج دیگری داشته اید و صاحب فرزندی از ازدواج قبلی خود هستید، این حس را به طرف مقابل ندهید كه فرزندتان از او مهم‌تر است. همسر آینده حتما باید حس كند اولین فرد در زندگی شماست و بچه‌ها علیه او نیستند تا بتواند اعتماد آنها را جلب كند. این میسر نیست مگر اینكه احترام او را حفظ كنید و فرزندانتان نیز از این قاعده پیروی كنند.

با همسر قبلی او دیدار كنید

اگر فردی كه انتخاب كرده‌اید قبلا همسر داشته، از او اجازه بخواهید با همسر قبلی‌اش دیداری داشته باشید. ممكن است همسر سابق از روی غرض‌ورزی چیزهایی بگوید كه با واقعیت مطابق نباشد ولی خیلی وقت‌ها هم اطلاعات مفیدی می‌دهد كه باعث می‌شود با تامل بیشتری رابطه را دنبال كنید. به خصوص اگر شكاكی و بددلی جزو صفات فرد مقابل باشد زیرا این افراد در دوره نامزدی می‌توانند هنرمندانه شكاكی و بددلی خود را پنهان كنند و كسی هم متوجه نمی‌شود و فقط بعد ازدواج و عقد رفتارهای شكاكانه را بروز می‌دهند.

وقتی از یك رابطه خارج شده‌اید و هنوز در سوگ رابطه قبلی مانده‌اید، اصلا وارد رابطه جدید نشوید زیرا انسانی كه در سوگ است ممكن است رابطه جدید را تخریب كند یا از رابطه جدید انتظارهای غیرواقعی و افراطی داشته باشد

از شبیه‌سازی پرهیز كنید

افرادی كه همسرشان را به هر دلیلی از دست داده‌اند، مثلا همسرشان فوت كرده، نامزدی بهم خورده ای داشته اند یا به هر دلیلی یک تجربه شکست ماندگار دارند، ممكن است به اشتباه دنبال فردی بگردند كه شباهت زیادی به همسر اولشان دارد با بدتر از آن كسی را پیدا و تلاش كنند او را به همسرشان شبیه كنند بدون آنكه متوجه این قضیه باشند كه حالا آنها با یك فرد کاملا جدید روبرو هستند.

با سوگ رابطه قبلی وارد رابطه بعدی نشوید

وقتی از یك رابطه خارج شده‌اید و هنوز در سوگ رابطه قبلی مانده‌اید، اصلا وارد رابطه جدید نشوید زیرا انسانی كه در سوگ است ممكن است رابطه جدید را تخریب كند یا از رابطه جدید انتظارهای غیرواقعی و افراطی داشته باشد. همه اینها در نهایت به رابطه ضربه خواهد زد و انتخاب نیز درست انجام نمی‌شود. وقتی طرف مقابل این حالت‌ها را در شما می‌بیند برای كمك و بهبود وضعیت نقش منجی را ایفا می‌كند و بعد از بهبود وضعیت روانی شما دیگر خاصیتی ندارد و رابطه به هم می‌خورد.

ازدواج در سن بالا

نقش درمانگر را ایفا نكنید

ازدواج در سنین بالا همیشه این خطر را دارد که شما با چشم بسته، شرایط را بپذیرید و وارد رابطه خطرناکی شوید. شما ممکن است به حداقل ها قانع شوید و به ازدواجی تن دهید که معیوب و بیمار است. فردی كه به مواد مخدر معتاد است و در یك برنامه درمانی مدون طولانی مدت قرار ندارد، گزینه مناسبی برای انتخاب نیست. کسی که به خساست، پرخاشگری و عصبی بودن، شکاکیت، تنبلی و... شناخته می شود، گزینه خوبی برای ازدواج نیست. اختلالات شخصیتی، بیماری های روانی، اعتیاد به مواد مخدر، اینترنت و هرزه نگاری، جزو خط قرمزهای ازدواج است. فراموش نكنید شما درمانگر نیستید و در این دام نیفتید كه با ازدواج می‌توانید كسی را درست كنید. مطمئن باشید از عهده چنین كاری بر نخواهید آمد. درمان اعتیاد به یك كار چند ساله و یك گروه مجرب پزشكی نیاز دارد و كسی به عنوان همسر از عهده درمان اعتیاد برنخواهد آمد و هرگز به قولی كه طرف مقابل برای ترك اعتیاد داده، اعتماد نكنید.

فرآوری: فاطمه ایمانی

بخش کلوب ازدواج تبیان


برگرفته از سلامت

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.