تبیان، دستیار زندگی
در روایتی از رسول مهربانی ها آمده که بهترین و پایدارترین دوستی که انسان می تواند با او انس بگیرد و به او دلبستگی پیدا کند، خداوند متعال است. حضرت در این خصوص می فرمایند: لا یستَوحِشُ من کانَ اللهُ انیسَهُ؛ هر که خدا همدم و مونس او باشد، دل پریشان و نگران
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

به دنبال مأنوس واقعی!


در روایتی از رسول مهربانی ها آمده که بهترین و پایدارترین دوستی که انسان می تواند با او انس بگیرد و به او دلبستگی پیدا کند، خداوند متعال است. حضرت در این خصوص می فرمایند: لا یستَوحِشُ من کانَ اللهُ انیسَهُ؛ هر که خدا همدم و مونس او باشد، دل پریشان و نگران نمی شود.


امتحان

انس در لغت به معنای آرام شدن و قرار گرفتن قلب در اثر نزدیک شدن به چیزی است[1] که در مقابلش کلمه‌ ی وحشت قرار می گیرد. الان در جامعه شاهدیم که چقدر از مردم دنبال گمشده ای می گردند تا با آن انس گرفته و به آرامش برسند، در این بین چیزی که می خواهند با او انس بگیرند یا پیدا نمی کنند یا اشتباهی پیدا می کنند و آن چیز یا آن فرد نه تنها نمی تواند آنان را به آرامش برساند بلکه بالعکس مایه رنجش و عذاب روحی و روانی آنان می شود مثل پول یا مقام و شهرت که خیلی ها ممکن است فکر کنند این پول یا مقام مایه انس آنان است اما بدتر مایه دردسر آنان خواهد بود.

پس باید دنبال مأنوس واقعی گشت، آنچه حقیقتا انسان را آرام کرده و از وحشتها می رهاند، آنکه در اوج گرفتاری ها و سختی ها یادش و نامش آرامش بخش و روحیه دهنده است.

باید به این نکته توجه داشت که مرتبه انس بالاتر از مرتبه محبت است، ممکن است دو نفر با هم رفیق و دوست باشند اما به هم مأنوس نباشند، پس معلوم می شود دوستی باید آنقدر شدید و زیاد باشد و طرفین را چنان وابسته یکدیگر کند که بینشان انس و الفت برقرار شود.

در روایتی از رسول مهربانی ها آمده که بهترین و پایدارترین دوستی که انسان می تواند با او انس بگیرد و به او دلبستگی پیدا کند، خداوند متعال است. حضرت در این خصوص می فرمایند: لا یستَوحِشُ من کانَ اللهُ انیسَهُ؛ هر که خدا همدم و مونس او باشد، دل پریشان و نگران نمی شود.[2] این فرمایش بدان معناست که مونس واقعی خداست همو که ترس و وحشت و نگرانی را از دل می زداید و به راستی خاصیت همدم و مونس همین است.

مرتبه انس بالاتر از مرتبه محبت است، ممکن است دو نفر با هم رفیق و دوست باشند اما بهم مأنوس نباشند، پس معلوم می شود دوستی باید آنقدر شدید و زیاد باشد و طرفین را چنان وابسته یکدیگر کند که بینشان انس و الفت برقرار شود

مقام معظم رهبری در این خصوص تعابیر زیبایی دارند، ایشان ضمن توصیه های خود به مسئولین می فرمایند: «انس با خدا»، «انس با قرآن» و «استمداد دائمى از خدا»؛ این آخرى – كه از شاخصه‏ هاى اصولگرایى است – تصمین‏كننده‏ ى همه‏  آن چیزهایى است كه قبلاً عرض كردیم. انس با خدا یادتان نرود. ما بارها می گوییم كه خدمات مسئولان نظام از هر عبادتى بالاتر است؛ این حرف درستى است و مبالغه هم در آن نیست. اما بدانید، این خدمات، آن وقتى خدمت خواهد شد و آن وقتى با خلوص و درخشش و شفافیت خود باقى خواهد ماند كه شما دلتان با خدا مأنوس باشد. اگر دل از خدا غافل شد، اگر دل رابطه‏ ى خودش را با ذكر و توجه و خشوع از دست داد، همین خدمتى كه ما می گوییم بالاترین عبادت است، همین خدمت، مشوب خواهد شد؛ اصلاً به كلى مشوب می شود و در آن اغراض و هواها می آید.[3]

حال باید دید چگونه این انس را می توان بدست آورد؟ آیا چیزی لازم است تا این انس حاصل شود؟ در کلامی نورانی از مولای متقیان می خوانیم که می فرمایند: اَلذِّکرُ، مِفتاحُ الاُنسِ؛ ذکر و یاد خدا، کلید انس است[4]. شبیه این سخن را به گونه ای دیگر نیز فرمودند: ذاکِرُ الله مُوانِسُهُ»[5].

در قرآن کریم هم این سخن به صراحت بیان شده که یاد خدا آرامش بخش دلهاست آنجا که می فرماید: «الَّذینَ آمَنُوا وَ تَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِكْرِ اللَّهِ أَلا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» [6].

آنها كسانى هستند كه ایمان آورده و دلهایشان به یاد خدا آرامش می ‏گیرد، آگاه باشید كه تنها با یاد خدا دلها آرامش پیدا می ‏كند.

پی نوشت ها:

[1]. مصباح المنیر، ص25.

[2]. مشکاة الأنوار، ص125.

[3]. دیدار با رئیس جمهور و اعضاى هیئت دولت 1385/06/06

[4]. غررالحکم و دررالکلم»،ح541.

[5]. غرر الحکم و درر الکلم»، ح 516.

[6]. سوره رعد آیه 28.

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان


منبع: رهروان ولایت

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.