تبیان، دستیار زندگی
معنای واقعی مدیریت مصرف انرژی را زمانی درک می کنیم که بدانیم انرژی طبیعی محدود هستند و پاسخگوی نیاز جامعه بشری نیستند. با رشد روز افزون جمعیت در سراسر دنیا و افزایش استفاده از منابع انرژی در اشکال مختلف میزان منابع انرژی روز به روز در حال کاهش است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مدیریت مصرف انرژی

(قسمت دوم)


معنای واقعی مدیریت مصرف انرژی را زمانی درک می کنیم که بدانیم انرژی طبیعی محدود هستند و پاسخگوی نیاز جامعه بشری نیستند. با رشد روز افزون جمعیت در سراسر دنیا و افزایش استفاده از منابع انرژی در اشکال مختلف میزان منابع انرژی روز به روز در حال کاهش است.

مدیریت مصرف انرژی

قسمت اول

در این میان جوامع راههای مختلفی را برگزیده اند بعضی ها به سمت انرژی های بی پایان مانند انرژی خورشید، انرژی باد و ... روی آورده اند و در تلاشند تا آنها را جایگزین منابع انرژی فسیلی بسازند. بعضی ها نیز معتقدند که در حال حاضر استفاده از انرژی غیر فسیلی دارای محدودیت های بسیاری است و هنوز بشر به مرحله ای از علم نرسیده که بتواند همه نیازهای خود را با آن رفع نماید.

همچنین زمان بسیار زیادی لازم است تا ابزار و تکنولوژی استفاده از آنها در میان جوامع بشری جایگاه خود را به دست آورد. این انرژی ها بسته به مناطق اقلیمی مختلف متفاوت می باشد و حتی ممکن است در بعضی مناطق استفاده از آنها امکانپذیر نباشد.

بنابراین اکثریت معتقدند که همانگونه که باید به فکر استفاده از انرژی های نامحدود و جدید بود باید مصرف انرژی های کنونی را به گونه ای درست مدیریت کرد. اتوماسیون خانگی یا همان خانه هوشمند بهترین ایده برای مدیریت مصرف انرژی میباشد.

خانه های هوشمند و مصرف انرژی

با وجود این که در بعضی از کشورها نمونه های آزمایشی خانه های هوشمند طراحی و ساخته شده است، تاکنون نمونه ای که بیانگر همه ویژگی های خانه های هوشمند باشد، ساخته نشده است.

مدیریت مصرف انرژی

یکی از دستاوردهای جدید که در نمایشگاه تازه ترین فناوری ها در لندن به نمایش درآمد، خانه ای هوشمند و به فناوری های پیشرفته مجهز بود.

شاید در نگاه اول این طور به نظر می رسید این خانه هیچ هماهنگی با راهکارهای زیست محیطی نداشته باشد یا به عبارتی هیچ ردپایی از صرفه جویی در مصرف انرژی در آن یافت نمی شود. چراکه تجهیزات الکترونیکی متعددی در این خانه مشاهده می شود که از مصرف انرژی حکایت دارد. اما به گفته متخصصان، این ساختار می تواند الگویی برای ساخت خانه های هوشمند در آینده باشد.

در این خانه هوشمند یک سیستم خودکار برای تنظیم نور و دمای محیط در نظر گرفته شده است که از طریق یک صفحه کلید لمسی کنترل می شود. بر حسب زمان و همچنین دمای هوای محیط، گرما و سرما و شدت نور فضاهای مختلف در داخل خانه تنظیم می شود.

ساکنین منزل می توانند این سیستم های روشنایی را به گونه ای تنظیم کنند که هنگام خروج از منزل این سیستم ها به صورت خودکار قطع شده و زمانی قبل از ورود ساکنین سیستم به صورت خودکار سیستم ها را روشن کند

علاوه بر این به کمک فناوری های پیشرفته ای که طراحی شده است می توان براساس یک جدول زمان بندی شده انجام کارهای مختلف مانند آبپاشی باغچه یا گلدان ها را نیز به این سیستم محول کرد.

اگر سری به آشپزخانه این خانه هوشمند بزنید یخچال منحصربه فردی را مشاهده می کنید که بیش از هر وسیله دیگری جالب توجه است. این یخچال با توجه به مقدار موادی که در داخل آن قرار دارد، درجه سرمای مورد نیاز برای حفظ مواد غذایی را تامین می کند و به این ترتیب برق زیادی مصرف نمی شود چراکه سرمای مورد نیاز یخچال براساس مواد غذایی که در آن وجود دارد تنظیم می شود.

مدیریت مصرف انرژی

این یخچال به نمایشگری مجهز است که نه تنها می تواند تصویری از مواد غذایی داخل یخچال را به نمایش گذارد تا فراموش نکنید چه مواد غذایی در یخچال وجود دارد، بلکه براساس تاریخ مصرف درج شده روی مواد غذایی اولویت های انتخاب مواد غذایی را نیز در اختیارتان قرار می دهد.

علاوه بر این، در صورت به پایان رسیدن ذخیره مواد غذایی که شما آنها را به عنوان خوراکی های ضروری اعلام کرده اید، پیامکی به گوشی تلفن همراه تان ارسال می شود تا پیش از بازگشت به خانه بدون این که نیاز به فکر کردن داشته باشید یا از قبل فهرستی از مواد غذایی مورد نیازتان تهیه کرده باشید، خرید کنید.

هم چنین قهوه ساز هوشمندی که در نمایشگاه فناوری های لندن به نمایش درآمده بود با استقبال چشمگیری از سوی مخاطبان مواجه شد. این قهوه ساز براساس شناسه های دست فرد ـ که به عنوان اطلاعات اولیه در آن ثبت می شود ـ به طور خودکار قهوه او را به شکل دلخواهش آماده می کند.

مدیریت مصرف انرژی

علاوه بر این، با توجه به این که این دستگاه می تواند به طور دقیق و به میزان درخواستی برای افراد قهوه آماده کند، می تواند در صرفه جویی مصرف آب و انرژی نیز نقش بسیار مهمی داشته باشد.

عملکرد خانه هوشمند در بهینه سازی مصرف انرژی

یک خانه هوشمند دارای این قابلیت می باشد که بسته به نیاز و سلیقه ساکنین خانه سیستم های حرارتی و برودتی را روی درجه مطلوب قرار دهد تا دیگر نیاز نباشد که ساکنین برای کاستن حرارت فضای داخل مبادی ورودی همچون دربها و پنجره ها را باز کنند که این خود یعنی اتلاف انرژی. همچنین در فضاهای بزرگ که معمولا نقاطی از ساختمان تردد به ندرت صورت می گیرد، با توجه به حضور و عدم حضور افراد دمای محیط را تنظیم می کند.

مدیریت مصرف انرژی

سیستم های روشنایی یکی از مهم ترین عوامل تولید گرمای ناخواسته می باشد. ساکنین منزل می توانند این سیستم را به گونه ای تنظیم کنند که هنگام خروج از منزل این سیستم ها به صورت خودکار قطع شده و زمانی قبل از ورود ساکنین سیستم به صورت خودکار سیستم های حرارتی و برودتی را روشن می کند تا ساکنین از محیط مطبوعی در هنگام ورود به منزل استفاده کنند.

همچنین چون این سیستم ها هوای فضای داخل را به صورت مطلوبی تنظیم می کنند نیازی به ورود مبادی ورودی نمی باشد و از اتلاف آن جلوگیری به عمل می آورد. در سازمانها و ارگانهایی که هنوز از سیستم های مدیریت هوشمند ساختمان استفاده نمی کنند انرژی بسیار بالایی تلف می شود. زیرا زمانیکه کارکنان در ساختمان حضور ندارند تمامی سیستم ها روشن می باشد در حالیکه اگر با ترک کردن کارکنان این سیستم ها به صورت هوشمند خاموش شده و فردا قبل از ورود کارکنان روشن شود اتلاف انرژی به شدت کاهش می یابد.

فرآوری: مریم نایب زاده

بخش دانش و زندگی تبیان


منابع: eecm، ifco، معماری نیوز، جام جم آنلاین، eeo.moe