تبیان، دستیار زندگی
آیا تا به حال به دادگاه های خانواده مراجعه کرده اید؟در آنجا زیادند دختران جوانی که برای خاتمه دادن به زندگی مشترکشان بنا به دلایل مختلفی مثل ندادن نفقه همسر- مشکلات مالی-بیکاری و برخی هم بخاطر به اجرا گذاشتن مهریه به دادگاه ها مراجعه می کنند .
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مهریه‌ای که تاثیر گذار و آموزنده شد


آیا تا به حال به دادگاه های خانواده مراجعه کرده اید؟در آنجا زیادند دختران جوانی که برای خاتمه دادن به زندگی مشترکشان بنا به دلایل مختلفی مثل ندادن نفقه همسر- مشکلات مالی-بیکاری و برخی هم بخاطر به اجرا گذاشتن مهریه به دادگاه ها مراجعه می کنند .

مهریه

اما در بین این خانم ها کسانی هستند که دارای مهریه های عجیب و غریبند از هزار کیلو بار مگس گرفته تا قلب و دست و پای آقای داماد و قلب مادر شوهر و ...اما اینبار مهریه ای خبر ساز شده که مانند مهریه های قبلی اسباب شگفتی و خنده را فراهم نمی کندبلکه تاثیر گذارو آموزنده است و آن دختر خانمی است که مهریه ی خود را تکفل 5 یتیم به مدت 14 سال قرار داده است.

ماجرا از این قرار است که صفیه رضازاده، متولد 1361، دانشجوی دوره تخصصی قلب و عروق دانشگاه تهران در نهایت سادگی با همسرش اسماعیل توکلی سی ویک ساله که او نیز دانشجوی سال سوم تخصصی داخلی دانشگاه شهید بهشتی است با مهریه تکفل پنج یتیم به مدت 14 سال پیمان زناشویی بسته است.

مهریه عروس خانم نیز عندالمطالبه است که قرار شده در روز ایتام اکرام در ماه مبارک رمضان به اجرا گذاشته شود.این دختر خانم قرار دادن این مهر را برای آباد کردن دنیا و آخرت خود انتخاب کرده است و از این رو به نیت 14 معصوم به مدت 14 سال و به نیت 5 تن تکفل 5 یتیم را برعهده گرفته است.این در حالی است که برخی دختران شان و منزلت خود را در قرار دادن مهریه های سنگین می دانند در صورتی که از نظر اسلام چنین نیست و اصل مهریه مورد پذیرش اسلام و صحت عقد است و قرار دادن مهر یک توافقی بین زن و مرد است که تعیین مقدار آن بر عهده ی زن گذاشته شده است که در صورت پذیرش از طرف مرد چه کم و چه زیاد مرد بدرهکار است و اگر بدهکاری خود را ندهد ظالم و زنا کار است(رسول خدا صلی الله علیه و له، در عقاب الاعمال، ص 649 فرمود: "کسی که در مهریه زنش ظلم کند، نزد خداوند زناکار محسوب می شود).مهریه های سنگین ناپسند و مهر کم بسیار پسندیده است و هرچه مهر کمتر باشد محبت و صمیمیت بین زن و شوهر بیشتراست و به موفقیت در ازدواج کمک می کند چنانچه پیامبر اکرم(ص)می فرمایند: بهترین زنان امّت من کسی است که از همه زیباتر و مهرش از همه کمتر باشد.

مهریه حقی است برای زن و تکلیفی است برای مرد و هیچ کس نمی تواند برای آن قانونی وضع کند.در گذشته عاقد ها خطبه ی عقد را به صورت«عند القدرة و الاستطاعة»  می خواندند و لی بعد ها گفتند نه مرد ها همیشه می گویند ندارم پس «عند القدرة و الاستطاعة» غلط است و نوشتند «عند المطالبه»، یعنی هر زمانیكه خانم مطالبه می‌كندو امروزه  اکثر مهریه ها به صورت عند المطالبه است اما با وجود عند المطالبه بودن این مسئله در عرف جامعه بد جا افتاده که اگر زنی مهریه‌اش را مطالبه كند از چشم شوهر می‌افتد، حالا به هر دلیلی و این را مقدمه ای برای طلاق میداند

مهریه حقی است برای زن و تکلیفی است برای مرد و هیچ کس نمی تواند برای آن قانونی وضع کند.در گذشته عاقد ها خطبه ی عقد را به صورت«عند القدرة و الاستطاعة»  می خواندند و لی بعد ها گفتند نه مرد ها همیشه می گویند ندارم پس «عند القدرة و الاستطاعة» غلط است و نوشتند «عند المطالبه»، یعنی هر زمانیكه خانم مطالبه می‌كندو امروزه  اکثر مهریه ها به صورت عند المطالبه است اما با وجود عند المطالبه بودن این مسئله در عرف جامعه بد جا افتاده که اگر زنی مهریه‌اش را مطالبه كند از چشم شوهر می‌افتد، حالا به هر دلیلی و این را مقدمه ای برای طلاق میداند که این مسئله بخاطر قرار دادن مهریه های سنگین است که مرد قدرت شرعی برای پرداخت مهر را ندارد و زمینه ای را برای ایجاد اختلاف و جدایی فراهم می کند.

مهریه

مهریه هرچند سکه هم که باشد هیچگاه ضامن خوشبختی نیست و حتی اگر بتوانی آن را به صورت کامل از داماد بگیری فقط می تواند یک دلخوشی زودگذر برای این دنیا باشد.

مهریه نه باعث خوشبختی می‌شود و نه بدبختی؛ اما شاید در روزگاری که زوجهای جوان با مهریه‌های عجیب و غریب دست و پنجه نرم می‌کنند و در مواردی نیز مانع ازدواج آنان می‌شود، ازدواجی که با مهریه 14 سکه بهار آزادی، سفر عمره و تکفل 5 یتیم به مدت 14 سال صورت می‌گیرد می‌تواند الگویی ارزشی باشد برای زوجهایی که می‌خواهند از داشته‌هایشان لذت ببرند و لحظه شادیشان را با شادکردن لحظه‌های دیگران پر کنند.

خانمی نزد حضرت رسول خدا (ص) آمد و عرض کرد: مرا به ازدواج مردی درآور.حضرت پیامبر  فرمود: چه کسی حاضر است با این زن ازدواج کند؟ مردی برخاست و عرض کرد:من. حضرت فرمود: آیا مال داری که مهر او قرار دهی؟ گفت: هیچ ندارم.حضرت فرمود: قرآن بلدی؟ عرض کرد: آری! حضرت فرمود: مهریه او را تعلیم قرآن قرار بده و حضرت او را به ازدواج آن مرد درآورد.

بین خانم ها کسانی هستند که دارای مهریه های عجیب و غریبند از هزار کیلو بار مگس گرفته تا قلب و دست و پای آقای داماد و قلب مادر شوهر و ...اما اینبار مهریه ای خبر ساز شده که مانند مهریه های قبلی اسباب شگفتی و خنده را فراهم نمی کندبلکه تاثیر گذارو آموزنده است و آن دختر خانمی است که مهریه ی خود را تکفل 5 یتیم به مدت 14 سال قرار داده است

بنابراین مهریه زیاد که امروز شکل یک مسابقه زشت را به خود گرفته و به شکل سرسام آوری بالا رفته و رقابت و چشم و هم چشمی، آن را به خیانت تبدیل کرده است نه تنها مایه خوشبختی و موفقیت در ازدواج نیست، بلکه بسا مایه جدایی و کینه و دشمنی نیز می شود. ضمناً مهریه سنگین، هرگز قابل پرداخت نیست و فقط روی کاغذ و دفترچه ثبت ازدواج نوشته می شود و در حقیقت، دختر بدون مهریه ازدواج می کند.

طاهره رشیدی

بخش اجتماعی تبیان