تبیان، دستیار زندگی
تایپ‌ کردن از جمله شغل‌هایی است که در آن فرد تایپیست برای مدت طولانی باید در یک محل ثابت بنشیند و ساعت‌ها با رایانه کار کند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سلامت شغلی تایپیست‌ها


تایپ‌ کردن از جمله شغل‌هایی است که در آن فرد تایپیست برای مدت طولانی باید در یک محل ثابت بنشیند و ساعت‌ها با رایانه کار کند؛ بنابراین این شغل هم مانند بسیاری از مشاغل سلامت افراد را تهدید می‌کند.


سلامت شغلی تایپیست

اولین مشکلی که درباره تندرستی تایپیست ها مطرح می شود، آرتروز است، اما این موضوع از نظر علمی هنوز ثابت نشده و نیاز به تحقیقات بیشتری دارد.

البته گاهی علائم آرتروز دست بویژه در بند آخر انگشتان بروز می کند که با درد، ورم و تغییر شکل مفصل همراه است.

مشکلات دیگری که در دست تایپیست ها ایجاد می شود، التهاب تاندون ها یا تاندونیت است و می تواند به اعصاب مجاور خود فشار بیاورد و باعث کرختی یا سوزن سوزن شدن اندام شود. حتی ممکن است با حرکات دست و انگشتان صداهایی (مثل شکستن قولنج انگشتان) نیز شنیده شود.

از دیگر علائم این بیماری می توان به درد، تورم و محدودیت حرکات دست اشاره کرد.

راهکارهای درمانی

متاسفانه آرتروز درمان کامل ندارد و فقط با رعایت بعضی نکات مثل کم کردن فشارهای کاری و ورزش مناسب می توان جلوی پیشرفت بیماری را گرفت، اما درمان اصلی تاندونیت استراحت دادن به عضو مبتلاست و اگر این کار جواب نداد، پزشک متخصص مصرف داروهای ضدالتهاب و استفاده از کمپرس گرم یا سرد و ماساژ را توصیه می کند.

لبه بالایی مانیتور هم باید هم سطح چشم ها باشد؛ بنابراین لپ تاپ برای تایپ کردن مناسب نیست، چرا که هنگام تایپ مجبورید گردنتان را خم کنید و به همین دلیل احتمال بروز آرتروز گردن افزایش می یابد

از طرفی توصیه می شود فرد تایپیست بعد از درمان تاندونیت، شغلش را کنار بگذارد، چرا که طولانی شدن التهاب می تواند باعث چسبندگی یا عارضه غیرقابل برگشت شود.

خطر در کمین ستون فقرات

یکی از مهم ترین خطراتی که سلامت تایپیست را به خطر می اندازد، آسیب های ستون فقرات است که به دلیل نشستن های نامناسب و غیر اصولی ایجاد می شود.

نشستن صحیح پشت میز کامپیوتر

هر فرد با توجه به قد و شرایط بدنش به میز و صندلی خاصی نیاز دارد و باید تناسب میز و صندلی را از جهت ارتفاع و تسلط به میز کار تنظیم کرد، به طوری که در حالت نشسته، آرنج به صورت خم شده و با زاویه 90 درجه و ساعد موازی و هم سطح با میز قرار گیرد.

در بیشتر مواقع نیز تایپیست به زیرپایی نیاز دارد تا مجبور به خم کردن بدنش نباشد و در حالی که آرنجش روی میز است، به راحتی بتواند از صفحه کلید استفاده کند.

لبه بالایی مانیتور هم باید هم سطح چشم ها باشد؛ بنابراین لپ تاپ برای تایپ کردن مناسب نیست، چرا که هنگام تایپ مجبورید گردنتان را خم کنید و به همین دلیل احتمال بروز آرتروز گردن افزایش می یابد.

لطفا پلک بزنید

از مشکلات مهم تایپیست ها ابتلا به بیماری های چشمی است که در اثر نگاه کردن های طولانی به صفحه مانیتور ایجاد می شود و با علائمی مثل خستگی، خشکی، قرمزی و آبریزش چشم، زردی بخش سفید چشم و کاهش قدرت بینایی در اثر زل زدن به مانیتور بروز می کند.

اگر می خواهید دچار این عوارض نشوید، باید از نگاه کردن طولانی مدت به صفحه مانیتور خودداری کنید، هنگام کار مدام پلک بزنید و بعد از هر 30 تا 40 دقیقه کار با رایانه، دو تا پنج دقیقه به چشم هایتان استراحت دهید.

به عنوان مثال می توانید ورزش چشم انجام دهید؛ برای این کار باید هر چند وقت یک بار از پشت میز بلند شوید، کنار پنجره بروید و به دوردست نگاه کنید.

در عین حال اگر بیشتر از هشت ساعت در روز مقابل نور رایانه می نشینید، باید هر چهار ساعت یک بار کرم ضدآفتاب بزنید.

بخش سلامت تبیان


منبع: جام جم - دکتر تقی بغدادی ، متخصص ارتوپدی

مطالب مرتبط:

تایپ کردن چه مشکلاتی برای دست ایجاد می‌کند؟

6 توصیه برای آنکه درد شغلی نگیرید

حفظ سلامت تایپیست ها

مچ ‌درد ناشی از کار

از درد مچ دست کلافه شده‌اید؟

8 راه کاهش درد آرتروز

چرا دستم خواب می‌رود؟

چگونه از چشم‌ها در مقابل رایانه محافظت کنیم؟

استخوان درد؛ پیامد پشت میزنشینی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.