تبیان، دستیار زندگی
خرید و فروش خانه های بدون سند و ساخت و سازهای بدون مجوز شهرداری چه حکمی دارد؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حکم بلند کردن صدا در حرمهای معصومین علیهم السلام

حرم امام رضا


در منابع دینی ما آیات و روایاتی وجود دارد که بلند کردن صدا نزد پیامبر (صلی الله علیه و آله) و ائمه(علیهم‌السلام) را جایز نمی داند؛ اما بلند کردن صدا در زمان حیات پیامبر (صلی الله علیه و آله) و ائمه (علیهم‌السلام) هم اختصاص به جایی داشت که توهین محسوب شود، اما در جاهایی که نیاز بود با صدای بلند صحبت کنند چنین می کردند.


در این مقاله دو سوال شرعی مطرح گردیده و پاسخ آنها نیز برای شما عزیزان تبیین شده است:

سوال: خرید و فروش خانه های بدون سند و ساخت و سازهای بدون مجوز شهرداری چه حکمی دارد؟

دفتر حضرت آیة الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی):

در هر صورت رعایت قوانین و مقررات نظام اسلامى‌ واجب است و تخلف از قوانین جایز نیست.

دفتر حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):

چنانچه بر خلاف مقررات مربوطه باشد جایز نیست.

دفتر حضرت آیة الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):

چنانچه از مالک واقعی و شرعی آن باشد مانعی ندارد.

حضرت آیة الله هادوی تهرانی (مد ظله العالی):

1ـ خرید و فروش خانه های بدون سند در صورتی که منع قانونی نداشته باشد، جایز است.

2ـ ساخت و ساز بدون جواز شهرداری اگر با منع عملی شهرداری مواجه است، خالی از اشکال نیست.

سوال: آیا بلند کردن صدا در داخل مرقدهای ائمه جایز است؟

پاسخ به این سوال را در چند مرحله زیر تقدیم می کنیم:

1. در منابع دینی ما آیات و روایاتی وجود دارد که بلند کردن صدا نزد پیامبر (صلی الله علیه و آله) و ائمه (علیهم السلام) را جایز نمی داند؛ مانند: اى کسانى که ایمان آورده‏اید! صداى خود را فراتر از صداى پیامبر نکنید، و در برابر او بلند سخن مگویید (و داد و فریاد نزنید)، آن گونه که بعضى از شما در برابر بعضى بلند صدا مى‏کنند، مبادا اعمال شما نابود گردد، در حالى که نمى‏دانید! آنها که صداى خود را نزد رسول خدا کوتاه مى‏کنند، همان کسانى هستند که خداوند دل هایشان را براى تقوا خالص نموده، و براى آنان آمرزش و پاداش عظیمى است! (حجرات، 2- 3، "یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تَرْفَعُوا أَصْواتَکُمْ فَوْقَ صَوْتِ النَّبِیِّ وَ لا تَجْهَرُوا لَهُ بِالْقَوْلِ کَجَهْرِ بَعْضِکُمْ لِبَعْضٍ أَنْ تَحْبَطَ أَعْمالُکُمْ وَ أَنْتُمْ لا تَشْعُرُونَ (2)

إِنَّ الَّذینَ یَغُضُّونَ أَصْواتَهُمْ عِنْدَ رَسُولِ اللَّهِ أُولئِکَ الَّذینَ امْتَحَنَ اللَّهُ قُلُوبَهُمْ لِلتَّقْوى‏ لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَ أَجْرٌ عَظیمٌ")

در منابع دینی ما آیات و روایاتی وجود دارد که بلند کردن صدا نزد پیامبر (صلی الله علیه و آله) و ائمه (علیهم السلام) را جایز نمی داند

2. روایاتی که از جانب آن راهنمایان به ما رسیده، اشاره به آن دارد که احترام آنان حتی بعد از مرگ آنان مانند زمان حیاتشان بر ما لازم است. ("قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) حُرْمَةُ الْمُسْلِمِ مَیِّتاً کَحُرْمَتِهِ حَیّاً سَوِیّاً"؛ پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرمود: مرده مسلمان، مانند زنده مسلمان دارای احترام است. شیخ طوسی، تهذیب ‏الأحکام، ج 1، ص 419)

3. بلند کردن صدا در زمان حیات پیامبر (صلی الله علیه و آله) و ائمه (علیهم السلام) هم اختصاص به جایی داشت که توهین محسوب شود، اما در جاهایی که نیاز بود با صدای بلند صحبت کنند چنین می کردند. طبیعی است که بعد از مرگ هم همین حالت را دارد.

4. ایجاد مزاحمت برای دیگران مقوله مستقلی است که از این حکم خارج است؛ یعنی اگر صدای بلند در حرم آن بزرگواران باعث ایجاد مزاحمت برای نوع مردمی که در آن جا به عبادت مشغولند بشود، جایز نیست.

5. نتیجه این که این کار فی نفسه اشکال ندارد، مگر آن که: الف. توهین به شمار آید. ب. مزاحمت جدی برای اعمال عبادی دیگران باشد.

پاسخ حضرت آیت الله مهدی هادوی تهرانی (دامت برکاته) به شرح زیر می باشد:

بلند کردن صدا در مراقد امامان معصوم علیهم السلام جایز است، مگر این که چنین عملی هتک حرمت و توهین به آن بزرگان محسوب شود.

صلوات بر نبی خاتم صلی الله علیه و آله، و خاندان طاهرین آن حضرت علیهم السلام مستحب است و بلند فرستادن آن نیز مستحب است، مگر این که مزاحم دیگران شود، که در این صورت باید از بلند فرستادن آن اجتناب کرد.

فرآوری: آمنه اسفندیاری  

بخش احکام اسلامی تبیان


منابع:

شیخ طوسی، تهذیب ‏الأحکام، ج 1

سایت اسلام کوئیست

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.