تبیان، دستیار زندگی
تكنولوژى ساختمان هوشمند امكانات متنوع و گسترده اى در اختیار مى گذارد كه هر شخص نسبت به علاقه و سلیقه خود مى تواند از تمامى یا تنها بخشى از آن بهره مند گردد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سیستم مدیریت ساختمان  (BMS)

قسمت سوم


تكنولوژى ساختمان هوشمند امكانات متنوع و گسترده اى در اختیار مى گذارد كه هر شخص نسبت به علاقه و سلیقه خود مى تواند از تمامى یا تنها بخشى از آن بهره مند گردد.

قسمت قبل

سیستم مدیریت ساختمان  (bms)

کاربردهای BMS

- کنترل هوشمند عبور و مرور در ساختمان

- کنترل هوشمند میزان نور، دما، رطوبت و... ساختمان

- خاموش کردن روشنایی در صورت عدم حضور فرد در اتاق

- خاموش کردن لوزام برقی در صورت بی استفاده بودن آنها

- ایجاد محدودیت در استفاده از تلفن، گاز، آب، برق و...

- ایجاد هشدار در صورت باز بودن درب‌ها، پنجره‌ها، پرده‌ها و...

- حفاظت از ساختمان و جان افراد در برابر آتش سوزی، نشت گاز و...

- حفاظت از ساختمان در برابر سرقت (دزد گیر یا دوربین مدار بسته)

- قابلیت خاموش و روشن کردن لوزام برقی از راه دور (از طریق تلفن)

- بازگشت کلیهء هزینه‌ها سیستم در عرض یکسال با صرفه جویی در مصرف انرژی

مثلث تجهیزات شبکه هوشمند سیستم مدیریت ساختمان BMS

تجهیزات یک شبکه هوشمند BMS را می توان به سه گروه سنسورها و ورودی ها، فعال ساز ها و خروجی ها، و رابط های کاربر تقسیم بندی کرد. شکل زیر این گروه ها را در قالب اضلاع یک مثلث ترسیم می کند. البته هر کدام از این گروه ها دارای تجهیزات بسیار بیشتری می باشند که در این شکل تنها به نمایش تعدادی از تجهیزات پرکاربرد بسنده شده است.

این نوع گروه بندی تجهیزات معمولا در “سیستم کنترل ساختمان”‌ مصداق دارد. در “سیستم اتوماسیون ساختمان”‌، تعدادی سنسور و فعال ساز به یک کنترلر متصل شده و پردازش و تصمیم گیری توسط این کنترلر صورت می گیرد. مثال بارز سیستم اتوماسیونی، کنترل هوشمند بویلر در موتورخانه های هوشمند است که معمولا تعدادی سنسور آنالوگ دما به یک کنترلر متصل شده و این کنترلر مشعل بویلر و پمپ ها را متناسب با داده های ورودی از این سنسورها و تنظیمات انجام شده توسط اپراتور در زمان لازم کنترل می کند.

سیستم مدیریت ساختمان  (bms)

پروتکل های هوشمندسازی ساختمان

پروتکل به مجموعه قوانینی اطلاق می‌گردد که نحوهء ارتباطات تجهیزات هوشمند را قانونمند می‌نماید. نقش پروتکل در شبکه های هوشمند نظیر نقش زبان برای انسان است. برای مطالعه یک کتاب نوشته شده به فارسی می‌بایست خواننده شناخت مناسبی از زبان فارسی را داشته باشد. به منظور ارتباط موفقیت آمیز دو دستگاه در شبکه نیز باید هر دو دستگاه از یک پروتکل مشابه استفاده کنند. پروتکل های بسیار متعددی برای هوشمندسازی ساختمان وجود دارد. غالب این پروتکل ها در ابتدا منحصر به یک یا چند شرکت بوده و به تدریج بصورت باز و استاندارد در آمده اند. اکثر پروتکل هایی که در انحصار یک شرکت مانده اند کم کم میرا شده و از اعتبار و محبوبیت چندانی برخوردار نمی باشند. به طور کلی انتقال داده بین تجهیزات هوشمند می تواند از سه رسانه مختلف صورت گیرد.

وابسته كردن نور و سیستم تهویه به حضور شخص و برنامه ریزی بهینه دمای اتاقها در ساعات مختلف شبانه روز از مصادیق مدیریت مصرف انرژی می باشند

1.سیم با ولتاژ پایین و معمولا DC و زوج تابیده (Twisted Pair). در برخی موارد داده و تغذیه دستگاه به صورت مشترک از یک مجموعه سیم انتقال داده می شود (مانند پروتکل KNX) که باعث ساده تر شدن سیم بندی و کاهش هزینه سیم کشی می گردد.

2.PLC یا Power Line Communication که در آن داده ها بر روی مدارات قدرت انتقال داده می شود

3.بی سیم معمولا از طریق امواج الکترومغناطیسی

مزایای اصلی ساختمان هوشمند

راحتی: ساختمان هوشمند با استفاده از اتوماسیون و بر عهده گرفتن برخی كارهای تكراری راحتی بیشتر برای ساكنین خود به ارمغان می آورد. از طرف دیگر، برای ایجاد فضای دلخواه در ساختمان هوشمند تنها یك اشاره كافی است: سناریوها وظیفه تنظیم دقیق محیط را به عهده میگیرند.استفاده از یك نرم افزار كارآمد با User Interface ساده و چند زبانه (از جمله فارسی) برای كنترل كلیه تجهیزات مزیت دیگری است كه موجب سادگی زندگی در ساختمان هوشمند میگردد. كار با این نرم افزار نیاز به هیچ آموزش خاصی ندارد.

سیستم مدیریت ساختمان  (bms)

ایمنی: در شرایط بحرانی از جمله آتش سوزی، آب گرفتگی و سرقت، ساختمان هوشمند اخطارهایی اعلام میكند كه میتواند سهم بسزایی در پیشگیری از وقوع خرابی یا بیشتر شدن آن ایفا كند.ویژگی خاص دزدگیر در منطقه بندی (Zone) فضاهای تحت پوشش، استفاده از سنسور دقیق تشخیص حضور شخص، حسگر اثر انگشت و همچنین كنترل و ضبط تصاویر دوربینهای مدار بسته بصورت دیجیتال ایمنی را برای منازل به شكل چشمگیری بالا میبرد.

انعطاف پذیری: انعطاف پذیری در اجرا و استفاده از خصوصیات شاخص تكنولوژی هوشمند است. با استفاده از ابزاری كه این تكنولوژی در اختیار قرار میدهد، برای اضافه كردن این امكانات به منازل موجود در اكثر موارد نیاز به سیم كشی مجدد و تعویض تجهیزات موجود در ساختمان وجود ندارد.استفاده از كلیدها و صفحات نمایش هوشمند برای برنامه ریزی و اجرا دستورات، امكان كنترل با استفاده از Remote Control از داخل ساختمان و یا با تلفن همراه، همگی ساكنین را برای دسترسی به امكانات ساختمان یاری میكنند.

سیستم مدیریت ساختمان  (bms)

صرفه جویی در مصرف انرژی: مدیریت مصرف انرژی در ساختمان هوشمند تاثیر بسزایی در صرفه جویی مصرف انرژی دارد. وابسته كردن نور و سیستم تهویه به حضور شخص و برنامه ریزی بهینه دمای اتاقها در ساعات مختلف شبانه روز از مصادیق این مدیریت مصرف انرژی می باشند.

همچنین جلوگیری از تابش مستقیم نور آفتاب به داخل ساختمان در تابستان توسط كنترل اتوماتیك پرده و كركره، سبب صرفه جویی در مصرف انرژی الكتریكی برای دستگاههای سرمایشی می شود.

فرآوری: مریم نایب زاده

بخش دانش وزندگی تبیان


منبع:  tajhizshabakeh-hsbana- iranbms* iran-eng- bems