تبیان، دستیار زندگی
زردآلو چشم و چراغ میوه‌های تابستانی است. این میوه‌ی کوچک نارنجی رنگ و شیرین سرشار از ویتامین A، ویتامین C، پتاسیم، کاروتن و سایر مواد مغذی مورد نیاز بدن می‌باشد که سلامتی را تضمین می‌کنند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ز مثل زردآلو، مثل زیبایی


زردآلو چشم و چراغ میوه‌های تابستانی است. این میوه‌ی کوچک نارنجی رنگ و شیرین سرشار از ویتامین A، ویتامین C، پتاسیم، کاروتن و سایر مواد مغذی مورد نیاز بدن می‌باشد که سلامتی را تضمین می‌کنند.

حالا که تابستان از راه رسیده است تا جایی که می‌توانید از این میوه‌ی خوشمزه استفاده کنید تا نه تنها باک ویتامینتان پر شود بلکه پوستتان نیز برای قرار گرفتن در زیر نور آفتاب آماده شده و همچنین افسردگی از شما دور شود. با ما همراه باشید تا گوشه ای از خواص این میوه‌ی نارنجی رنگ را با هم مرور کنیم.

زردآلو

زردآلو سرشار از  ویتامین A

زردآلو منبع فوق‌العاده‌ی پیش ساز ویتامین A می‌باشد که در بدن به ویتامین A تبدیل می‌شود. این ویتامین برای رشد، بهبود وضعیت پوست و مخاط و همچنین تقویت قوه‌ی بینایی مفید است. این میوه‌ی کوچک حاوی خواص ضدعفونی کنندگی و آنتی‌اکسیدانی نیز می‌باشد که نقش موثری در پیشگیری از سرطان و پیری سلول‌ها دارند. علاوه بر این‌ها این ویتامین قدرت بدن را در برابر عفونت‌ها و بیماری‌ها بالا می‌برد. باید بگوییم که ویتامین A محافظ پوست ماست به ویژه این که سپر بلایی در برابر اشعه های ماورای بنفش خورشید و آسیب‌های بیرونی مانند آلودگی هوا می‌باشد. برای همین اگر می‌خواهید پوستتان زیبا و سالم باشد یکی از راه‌هایش مصرف زردآلوست.

باید بدانید که 100 گرم زردآلو یعنی معادل دو عدد، حاوی 1.5 تا 3 میلی گرم پیش ساز ویتامین A می‌باشد که عملاً برابر 50 درصد نیاز روزانه‌ی یک فرد بزرگسال را تأمین می‌کند. توجه داشته باشید اگر باردار هستید، قرص‌های ضد بارداری مصرف می‌کنید و یا سیگار می‌کشید بدنتان به ویتامین A  و پیش ساز آن نیاز بیشتری دارد. در هر حال سعی کنید در این فصل که زردآلوها همه جا چشمک می‌زنند از خواص آن بی بهره نمانید.

زردآلو یعنی منبع مواد معدنی

با خوردن هر یک عدد زردآلو میزان زیادی پتاسیم دریافت می‌کنید. در واقع با مصرف هر 100 گرم از این میوه 315 میلی گرم پتاسیم جذب می‌کنید. البته خواص زردآلو به همین جا ختم نمی‌شود. اگر می‌خواهید بدنتان را به آهن، مس و منیزیم کافی مهمان کنید زردآلو را دریابید.

همه‌ی ما و به خصوص افرادی که فعالیت‌های عضلانی بالایی دارند (مثل ورزشکاران) به این مواد معدنی نیاز داریم. زردآلو در مواقعی که قرار است در گرمای هوای زیاد و طولانی مدت کار کنید انرژی زیادی به شما می‌دهد و از آنجایی که سرشار از پتاسیم است باعث احیای سلول‌ها و رفع خستگی بدن می‌شود و توکسین ها یا همان سموم را از بدن خارج می‌کند.

اگر دچار مشکلاتی مانند روماتیسم و یا گوش درد، افسردگی و غیره هستید

نیز می‌توانید به زردآلو اعتماد کنید

زردآلو زودهضم و زود جذب است

زردآلوی رسیده یک میوه‌ی بسیار خوشمزه و زودهضم است. جذب راحت آن به خاطر نرمی و طعم شیرین و کمی‌ترش آن است که باعث افزایش ترشحات معده می‌شود. فیبرهای موجود در آن برای بهبود عملکرد روده‌ها بسیار مفید هستند. این میوه حاوی فیبرهایی مانند پکتین است که شهرت زیادی برای رفع یبوست دارد. فیبرهای زردآلو برای مقابله با تنبلی روده‌ها موثرند و حتی افرادی که روده های حساسی دارند نیز مشکلی در مصرف آن‌ها نخواهند داشت.

زردآلو جزو اولین میوه‌هایی است که می‌توان به بچه‌های کم سن و سال داد. البته اول باید هسته‌اش را در بیاورید و بعد با دقت له اش کنید.

زردآلو و ویتامین‌های دیگرش

زردآلو همچنین حاوی ویتامین C، کاروتن و لیپیدها نیز می‌باشد. این میوه باعث تولید گلبول‌های قرمز می‌شود و برای همین هم درمان مناسبی برای کم خونی است. اگر دچار مشکلاتی مانند روماتیسم و یا گوش درد، افسردگی و غیره هستید نیز می‌توانید به زردآلو اعتماد کنید. این میوه نیز مانند میوه های دیگر راهی برای پیشگیری از ابتلا به سرطان و بیماری‌های قلبی عروقی می‌باشد.

زردآلوی خشک

چقدر زردآلو بخوریم

متخصصان توصیه می‌کنند که روزانه سه عدد زردآلو مصرف کنید تا نیاز بدن به بتاکاروتن تأمین شود. باید بدانید که زردآلوهای رسیده حاوی بیشترین میزان ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند. حالا که تابستان است می‌توانید به راحتی از زردآلوی تازه استفاده کنید. در باقی فصل‌ها نیز می‌توانید از زردآلوی خشک بهره ببرید. همچنین می‌توانید کمپوت آن را نیز تهیه و میل کنید. تهیه‌ی سالاد میوه یا افزودن این میوه به سالادهای دیگر و همچنین مصرف آن به همراه غلات صبحانه نیز از روش‌های دیگر مصرف بیشتر زردآلو می‌باشد.

اگر از طرفداران ماسک‌های زیبایی هستید می‌توانید از این میوه ماسک طبیعی تهیه کنید. برای این کار می‌توانید سه عدد زردآلوی رسیده را له کرده و با یک قاشق غذاخوری خامه‌ی تازه یا ماست و کمی آب لیموترش مخلوط کنید. مواد را هم بزنید تا کاملاً یکدست شود و ماسک را روی صورتتان بگذارید. بیست دقیقه صبر کنید و سپس صورتتان را شستشو دهید. این ماسک صد درصد طبیعی پوستتان را صاف کرده و رنگ و رویتان را باز می‌کند.

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

زردآلو: راز طول عمر مردم قبایل هونزا

زردآلو و خواص مفید آن

زردآلو؛ طلای تابستان

زردآلو باعث جوان شدن پوست می‌شود

زردآلو منبع بتا كاروتن

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.