تبیان، دستیار زندگی
دوشنبه 20 خرداد کنفرانس WWDC برگزار شد. کنفرانسی که حواشی پیرامونش خیلی زیاد بود. عده ای منتظر گجت های پوشیدنی از سوی اپل بودند، برخی چشم به راه آیفون و آیپد جدید بودند. حتی اخبار و شایعاتی از تلویزیون اپل شنیده شده بود. اما هیچ کدام از این اتفاقات نیفتاد
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

iOS در کانون توجه


دوشنبه 20 خرداد کنفرانس WWDC برگزار شد. کنفرانسی که حواشی پیرامونش خیلی زیاد بود. عده ای منتظر گجت های پوشیدنی از سوی اپل بودند، برخی چشم به راه آیفون و آیپد جدید بودند. حتی اخبار و شایعاتی از تلویزیون اپل شنیده شده بود. اما هیچ کدام از این اتفاقات نیفتاد!

ios در کانون توجه

بیش بینی بسیاری از افراد در مورد کنفرانس WWDC غلط از آب در آمد. کنفرانس امسال با اینکه شامل بخش های مختلفی می شد و شاهد حضور محصولاتی مثل مک بوک ایر و مک پرو جدید و تازه ترین نسخه سیستم عامل مک به نام Mavericks ویا معرفی iTunes Radio بودیم، اما نسخه جدید سیستم عامل موبایل اپل یعنی iOS در کانون توجه قرار داشت چون اپل برای بازار دیوایس های موبایل زحمات زیادی کشیده و همه این شرکت را بیشتر به خاطر آیدیوایس هایش می شناسند.

اینکه بتواند کاربران خود را راضی نگه دارد مجبور بود دست به تغییرات عظیمی در این سیستم عامل بزند چون تا حدودی یکنواخت شده بود و کاربران هم که خواهان تنوع بودند کم کم داشتند به سیستم عامل های رقیب مثل اندروید و ویندوز فون روی می آوردند. همانطور که می دانید بعد از انتشار اولین آیفون در سال 2007 بازار اسمارت فون ها و در نتیجه سیستم عامل های موبایل دچار تحولات زیادی شده و اپل باید با رقبای بزرگی مثل گوگل و مایکروسافت رقابت کند.

اپل هم در این میان متوجه وضعیت بسیار مهم رقابت شد و پس از 6 سال به روز رسانی آیدیوایس ها و افزودن ویژگی های فنی جدید به iOS، تصمیم گرفت این سیستم عامل را از پایه بازسازی کند و چیزی ارائه کند که علاوه بر ایجاد تنوع، کارایی لازم را هم داشته باشد.

به نظر می رسد اپل دیگر مثل قبل بخاطر نوآوری ها و انجام کارها برای اولین بار شناخته نمی شود، بلکه این شرکت مدت ها در سکوت منتظر می ماند تا ببیند رقبایش چه می کنند، سپس وارد عمل می شود

و این برای جانی آیو، طراح خوش ذوق اپل که تا پیش از این مغز متفکر طراحی سخت افزاری دیوایس های شرکت اپل بود موقعیت بسیار مناسبی به نظر می رسید تا دوباره توانایی هایش را اثبات کند. او در ماه اکتبر سال گذشته پس از رسوایی نرم افزار Maps و اخراج اسکات فورستال، سکان هدایت بخش طراحی رابط کاربری را در اپل در اختیار گرفت و حالا iOS 7 نتیجه تفکرات این طراح توانا است.

با اینکه آن طراحی آشنای فورستال که مدت هاست در آیدیوایس ها شاهدش هستیم از بین نرفته است ولی چنان تغییر کرده که به نظر می رسد این سیستم عامل یکبار دیگر از نو ساخته شده است. طراحی جدید بسیار روشن تر و ساده تر است و گاهی اوقات شباهت هایی هم به ویندوز فون پیدا می کند.

ios در کانون توجه

با اینکه همه منتظر حضور خود جانی آیو برای معرفی نسل جدید سیستم عامل موبایل اپل بودند ولی در کمال تعجب خبری از او نشد و او روی صحنه نیامد. اما در ویدیوی معرفی iOS که در کنفرانس پخش شد این خود جانی آیو بود که درباره طراحی جدید سیستم عامل توضیح می داد.

البته همه تغییرات ظاهری نبودند و ویژگی های جدیدی هم اضافه شده بودند که برخی از آنها کمی آشنا به نظر می رسیدند – مثل کنترل سنتر برای دسترسی سریع تر به برخی تنظیمات یا افزوده شدن فیلترهای عکاسی و از آنجایی که گوشی های گلکسی سامسونگ دارای فناوری NFC هستند که امکان اشتراک گذاری فایل را فراهم می کند، یکی از ویژگی های حال حاضر OS X به نام Air Drop به iOS آمده تا انتقال اطلاعات از طریق وای فای و بلوتوث را ممکن سازد. iTunes Radio هم تا حد زیادی به سرویس هایی مثل اسپاتیفای یا پاندورا شباهت داشت.

ios در کانون توجه

با این همه به نظر می رسد اپل دیگر مثل قبل بخاطر نوآوری ها و انجام کارها برای اولین بار شناخته نمی شود، بلکه این شرکت مدت ها در سکوت منتظر می ماند تا ببیند رقبایش چه می کنند، سپس وارد عمل می شود و ویژگی های معرفی شده توسط رقبایش را بهبود می بخشد و آنها را به شکل بهتری ارائه می کند.

در نهایت نمی توان گفت iOS 7 مجموعه ای از دیگر سیستم عامل ها بود، چون ویژگی های جدید این سیستم عامل برای رقابت با دیگر سیستم عامل ها باید اضافه می شدند و متاسفانه در طول این 6 سال به هیچ یک از آنها توجهی نشد. اما حالا که پس از این همه مدت اپل این جرات را به خود داده، می تواند خیالش راحت باشد که اگر از رقبایش پیش نیافتاده باشد، عقب هم نیافتاده و توانسته کاربران تنوع طلب را که از طراحی یکسان و خسته کننده iOS خسته شده بودند تا حد زیادی راضی کند.

فاطمه مجدآبادی

بخش دانش و زندگی تبیان


برگرفته از technologyreview مقاله Apple’s New Mobile OS Is All about Ive