تبیان، دستیار زندگی
دو بانوی هنرمند قمی آثار خود را در کتابخانه مجلس شورای اسلامی به نمایش گذاشتند. این نمایشگاه که در روز یکشنبه 26 خرداد افتتاح شد تا تاریخ 12 تیرماه سال جاری ادامه دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تذهیب در دست زنان هنرمند ایرانی


دو بانوی هنرمند قمی آثار خود را در کتابخانه مجلس شورای اسلامی به نمایش گذاشتند. این نمایشگاه که در روز یکشنبه 26 خرداد افتتاح شد تا تاریخ 12 تیرماه سال جاری ادامه دارد و شما علاقمندان به هنر تذهیب و مینیاتور می توانید در ساعات 8 الی 18برای بازدید از آن به محل نمایشگاه در بهارستان تهران مراجعه کنید.

تذهیب در دست زنان هنرمند ایرانی

تَذهیب را می‌توان مجموعه‌ای از نقش‌های بدیع و زیبا دانست که نقاشان و مذهبان برای هرچه زیباتر کردن کتاب‌های مذهبی، علمی، فرهنگی، تاریخی، دیوان اشعار، جُنگهای هنری و قطعه‌های زیبای خط به کار می‌برند. استادان تذهیب این مجموعه‌های زیبا را در جای جای کتاب ها به کار می‌گیرند تا صفحات زرین ادبیات جاودان و متون مذهبی سرزمین خود را زیبایی دیداری ببخشند.

امروزه روز با گسترش فنون چاپ و استفاده از نقوش کامپیوتری، این هنر ظریف به شاخه ای مستقل از هنرهای ترسیمی بدل گشته است به طوری که هنرمندان این فن، دست به تولید آثاری مستقل از هنر کتابت می زنند.

در میان هنرمندان معاصر در زمینه تذهیب ، آثار دو خانم هنرمند در شهر مقدس قم، قابل توجه است.

این دو خانم هنرمند و فعال در زمینه تذهیب و گل و مرغ، در این هفته نمایشگاهی از آثار خود را در تهران برگزار کرده اند.

دبیر اجرایی این نمایشگاه آقای مداح نظری در مورد نمایشگاه توضیحاتی داده اند:

آقای مداح نظری در روز افتتاحیه این نمایشگاه گفت: دو بانوی هنرمند قمی آثار خود را در کتابخانه و موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی در تهران به نمایش گذاشتند.

مصطفی مداح نظری افزود:خانم ها  لیلی عظیمی فهیم  و طاهره عسگری نوری  35 اثر خود را در این نمایشگاه در معرض دید علاقمندان قرار دادند. قطع آثار به نمایش در آمده 70 در 50 سانتی متر است که نشان از استادی و تسلط این هنرمندان در اجرای این هنر ظریف است.

وی خاطر نشان کرد: این نمایشگاه متشکل از آثار تذهیب، گل و مرغ و مینیاتور است که برای دومین بار در این محل به نمایش درآمده است.

وی ادامه داد: این دو هنرمند از بانوان پیشکسوت در این عرصه هستند که سالها در این رشته فعالیت داشته و نمایشگاه های متعددی را برگزار کرده اند.

لازم به ذکر است که خرید این آثار زیبا برای عموم علاقه مندان آزاد است. آقای مداح نظری در مورد قیمت این آثار گفت: کارهایی که برای فروشی عرضه شده از 50 هزار تومان تا حدود یک میلیون ارزشگزاری شده اند

خانم لیلی عظیمی فهیم و خانم طاهره عسگری نوری ، از فعالان هنر تذهیب و گل و مرغ هستند که قریب به 15 سال است در این عرصه به تولید آثار هنری نفیس می پردازند و آثاری چون زیارت جامع کبیره و قران چرم کامل را در کارنامه کاری خود دارند.

این دو هنرمند در محضر استادانی چون استاد مقدادی، استاد نجومی و استاد پیریایی دوره و آموزش دیده اند.

لازم به ذکر است که خرید این آثار زیبا برای عموم علاقه مندان آزاد است.

آقای مداح نظری در مورد قیمت این آثار گفت: کارهایی که برای فروشی عرضه شده از 50 هزار تومان تا حدود یک میلیون ارزشگزاری شده اند.

مداح نظری اضافه کرد: نمایشگاه تذهیب از 26 خردادماه امسال آغاز شده و تا 12 تیرماه ادامه خواهد داشت. بازدید برای عموم در ساعات 8 تا 18 آزاد است.

فرآوری : سمیه رمضان ماهی

بخش هنری تبیان


منابع:

خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز قم

ایرنا

همشهری آنلاین