تبیان، دستیار زندگی
زیاده‌روی در مصرف مواد قندی فقط منجر به چاقی نمی‌شود، بلکه کبد را به دردسر می‌اندازد، متابولیسم بدن را بهم می‌ریزد، عملکرد مغز را با مشکل مواجه کرده و شما را در معرض بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت و حتی سرطان قرار می‌دهد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

با میل شدید به خوردن شیرینی‌جات چه باید کرد؟


زیاده‌روی در مصرف مواد قندی فقط منجر به چاقی نمی‌شود، بلکه کبد را به دردسر می‌اندازد، متابولیسم بدن را بهم می‌ریزد، عملکرد مغز را با مشکل مواجه کرده و شما را در معرض بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت و حتی سرطان قرار می‌دهد.

شیرینی

علم ثابت کرده است که قند زیاد خطرناک است. حتی می‌گویند که قند خطرناک‌تر از کوکائین است. نتایج پژوهشی که در سال 2012 در مجله‌ی Nature به چاپ رسیده است نشان می‌دهد که این ماده‌ی غذایی باید در رده‌ی الکل و دخانیات قرار بگیرد.

نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهند که زیاده‌روی در مصرف مواد قندی فقط منجر به چاقی نمی‌شود، بلکه کبد را به دردسر می‌اندازد، متابولیسم بدن را به هم می‌ریزد، عملکرد مغز را با مشکل مواجه کرده و شما را در معرض بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت و حتی سرطان قرار می‌دهد. اما با وجود تمام هشدارهایی که داده می‌شود خیلی‌ها شانه‌ها را بالا می‌اندازند باز به سراغ انواع شیرینی‌جات و مواد قندی می‌روند. در این مطلب چند ترفند داریم که کمک می‌کند عادت‌ها و میل شدید به شیرینی‌جات را کنترل و از آسیب‌های آتی پیشگیری کنید و همچنین خوش اندام‌تر باشید.

قند و استرس

یک زمانی برای رفع عصبانیت و استرس پفک و چیپس را با هم می‌خوردم. خیلی‌ها هم برای رفع اضطراب‌های خود و رسیدن به آرامش به سراغ شیرینی، کیک، بیسکوییت و کلاً مواد غذایی شیرین می‌روند. اما این میل شدید به شیرینی‌جات عمیق‌تر از این حرف‌هاست. محققان برای این که بفهمند قند چرا و چگونه روی ما تأثیر می‌گذارد تصاویری از مغز مصرف‌کننده‌های قند اسکن کردند. تصاویر به دست آمده شباهت زیادی به اسکن مغز معتادین به مواد مخدر داشته است. بعد از مصرف مواد قندی مناطقی که در مغز روشن می‌شود همان مناطقی هستند که بعد از مصرف الکل به کار می‌افتند. ترشح دوپامین (که به هورمون پاداش یا خوشبختی شهرت دارد) میل به خوردن شیرینی‌جات را افزایش می‌دهد و همچنین باعث ترشح سروتونین می‌شود که یک هورمون آرام‌بخش است.

پادزهر

میل شدید به مصرف مواد قندی اغلب با زیاد شدن استرس بروز می‌کند. البته وقتی که هر از گاهی کمی بیسکوییت می‌خورید مشکلی پیش نخواهد آمد. اما زمانی که این کار به عادت هر روزتان تبدیل شود باید کمی مراقب باشید. چون کم کم به سلامتیتان صدمه می‌زند. مصرف غلات کامل باعث سیری شده و بدون این که به بدنتان آسیب بزند سروتونین نیز ترشح می‌کند. پس به جای زیاده‌روی در مصرف مواد قندی به سراغ غلات کامل بروید.

قند نیز همانند سیگار و اشعه‌های ماورای بنفش به روند پیری پوست سرعت بیشتری می‌دهد

عدم تمرکز و فراموشی: تقصیر قند زیاد است

تا حالا برایتان پیش آمده که مثلاً وارد آشپزخانه شوید و یادتان برود برای چه؟ در یخچال یا کمد را باز کنید و ندانید دنبال چه می‌گردید؟ وسط جلسه‌ی کاری یادتان برود چه می‌گفتید؟ همه‌ی این‌ها جزو فراموشی‌های لحظه ای هستند که از نبود تمرکز لازم ناشی می‌شوند. نتایج پژوهش‌های محققان دانشگاه کالیفرنیا نشان می‌دهد که مصرف زیاد مواد قندی باعث آزاد شدن رادیکال‌های آزاد مغز می‌شود و تبادل پیام در سلول‌های مغز را با مشکل مواجه می‌سازند. این مسئله نیز می‌تواند روی قدرت حافظه، به یاد سپردن وظایف و اطلاعات لطمه بزند و همچنین روی خلق و خوی ما نیز تأثیر بدی بگذارد.

پادزهر

تا جایی که می‌توانید مصرف قند را کاهش دهید. مصرف روزانه نه قاشق چای‌خوری برای آقایان و پنج قاشق برای خانم‌ها کافی است. ترکیبات مواد غذایی شیرین را به دقت بخوانید. دسرهای شیرین، آب میوه و شیرکاکائوهای آماده بیش از اندازه قند به شما تحمیل می‌کنند. بهتر است قهوه یا چایتان را با شکر و قند خیلی کمی مصرف کنید. ماست‌های طبیعی را با میوه های ریز یا فندق و یک قاشق چای‌خوری عسل مخلوط کرده و میل کنید.

قند

پیری پوست: پای قند در میان است

قند نیز همانند سیگار و اشعه‌های ماورای بنفش به روند پیری پوست سرعت بیشتری می‌دهد. زمانی که قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید به فیبرهای کلاژن و الاستین آسیب می‌زند سلول‌های پوستی مجبور می‌شوند که خودشان را احیا کنند. اما با گذشت زمان و بالا رفتن سن سرعت احیای سلول‌های پوستی کاهش می‌یابد و زمانی که قند در «درم» پوست زیاد باشد احیای سلول‌های پوستی با مشکل مواجه می‌شود و پیری پوست با شتاب بیشتر صورت می‌گیرد.

پادزهر

قند زیاد دشمن پوست است. برای همین تا جایی که می‌توانید از مصرف نوشیدنی‌های شیرین و شیرینی‌جات صنعتی بپرهیزید. برای جلوگیری از پیری پوست  به جای قند، دارچین، چوب میخک، سیر و زنجبیل را دریابید.

ضعف عضلانی در ورزش: باز هم قند

عضلات با سوختن گلوسیدها کار می‌کنند. گلوسیدها به گلوکز تبدیل می‌شوند و به بدن انرژی می‌دهند. اما باید بدانید که به عنوان مثال میان‌وعده‌های صنعتی که ادعا می‌کنند حاوی «شیرین کننده های طبیعی» هستند در حقیقت فقط حاوی فروکتوز هستند. این ماده نوعی قند است که در کبد سوخت و ساز می‌شود نه در عضلات. همین مسئله هم باعث نفخ و حتی اسهال می‌شود.

پادزهر

قبل از ورزش یک میان وعده‌ی سرشار از گلوکز میل کنید که حاوی فروکتوز کمی باشد. کیک و کلوچه و شیرینی‌جات صنعتی دیگر انرژی زیادی به شما نخواهند داد. خوردن پاستا قبل از ورزش انرژی رسان است.

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

8 توصیه برای کاهش مصرف قند

چرا شیرینی‌ها وسوسه‌مان می‌کنند؟

قند فراوانم آرزو نیست

هوس شیرینی نکن!

این مواد غذایی اعتیادآور هستند!

کدام قندها مفیدند؟

این عادت‌ها حس چشایی‌تان را تهدید می‌کنند

7 تا از بدترین‌هایی که می‌خوریم

گرایش به شیرینی نشانه کم خونی است!؟

چطور بر غذا خوردن احساسیمان غلبه کنیم؟

کنترل غذا خوردن احساسی را در دست بگیرید

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.