تبیان، دستیار زندگی
پژوهشگران جوان مدرسه راهنمایی مشعر به مدیریت سرکار خانم پروین خاوری در هشتمین دوره جشنواره پروژه‌های دانش آموزی تبیان حضور داشتند. سمینار بیماری های ناشی از آلودگی های هوا ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستاورد برتر مدرسه راهنمایی مشعر

در هشتمین جشنواره پروژه های دانش آموزی

پژوهشگران جوان مدرسه راهنمایی مشعر به مدیریت سرکار خانم پروین خاوری در هشتمین دوره جشنواره پروژه‌های دانش آموزی تبیان حضور داشتند. سمینار بیماری های ناشی از آلودگی های هوا از این مدرسه جزء برترین سمینارهای این دوره از جشنواره شد. فاطمه صفا ایسینی، سارا دهقانی و حسنا صالحی صفت، پژوهشگران عزیزی هستند که این پروژه را با راهنمایی سرکار خانم هیوا علیزاده انجام دادند. در زیر خلاصه ای از این پژوهش ارائه می گردد.

دستاورد برتر مدرسه راهنمایی مشعر در هشتمین جشنواره پروژه های دانش آموزی

سوالات پژوهش

  • تاثیر آلودگی هوا بر سلامت انسان چیست؟
  • آلودگی هوا بر چه گروهی از افراد تاثیر بیشتری می گذارد؟
  • تاثیر آلودگی هوا بر بیماری برونشیت چیست؟
  • تاثیر آلودگی هوا بر بیماری سل چیست؟
  • تاثیر آلودگی هوا بر بیماری پنومونی چیست؟
  • تاثیر آلودگی هوا بر بیماری لوسمی چیست؟

بیماری سل

 باسیلی به نام مایکوباکتریوم توبرکلوزیس عامل ایجاد بیماری سل است. بیماری سل در 90 درصد موارد، ریه را درگیر می کند اما علاوه بر سل ریوی، سل کلیوی، سل روده ای، سل استخوان و حتی منیژیت سلی نیز دیده می شود. علایم سل ریوی، سرفه همراه با خلط ناچیز و خونی، تب با درجه ی کم و کاهش وزن می باشد.

دستاورد برتر مدرسه راهنمایی مشعر در هشتمین جشنواره پروژه های دانش آموزی

لوسمی

دو نوع لوسمی وجود دارد یک نوع از بافت های لنفاوی منشاء می گیرد که لوسمی لنفوسیتیک نامیده می شود و دومین نوع از مغز استخوان که به آن لوسمی میلوئید می گویند. نیمی از بیماران لوسمی خستگی را به عنوان نخستین علامت این بیماری ذکر می کنند، بی اشتهایی، کاهش وزن، بزرگی کبد و طحال، بزرگی گره های لنفاوی و حساسیت جناغ سینه از علایم بعدی این بیماری است.

پنومونی

التهاب و عفونت ریه که معمولا به علت باکتری ها ایجاد می شود، پنومونی یا ذات الریه نامیده می شود، شایع ترین باکتری ایجاد کننده این عارضه ریوی «پنوموکوک» می باشد. اما عوامل میکروبی دیگر و حتی قارچ ها و ویروس ها نیز می تواند باعث بیماری پنومونی باشد.

برونشیت

به التهاب و عفونت را های هوایی بزرگ برونشیت گفته می شود، شایع ترین عامل ایجاد این بیماری ویروس ها هستند. از علائم برونشیت، سرفه است که معمولا 10 الی 20 روز و حتی 30 روز به طول می انجامد.  آلاینده های موجود در آلودگی هوا سبب به وجود آمدن و تشدید این بیماری می شود.

مصاحبه با پزشک

ممکن است در مورد تاثیر آلودگی هوا بر سلامت انسان توضیح دهید؟

پاسخ: آلودگی هوا نتیجه ی اجتناب ناپذیر زندگی شهری است، در صورتی که نظارت بر راهکارهای پیشگیرانه و افزایش معیارهای استاندارد در جامعه هم زمان با توسعه صنعتی توسعه یابد میزان آسیب بر سلامت انسانی کم تر خواهد بود، پس تاثیر آن اجتناب ناپذیر است.

دستاورد برتر مدرسه راهنمایی مشعر در هشتمین جشنواره پروژه های دانش آموزی

آلودگی هوا بر چه گروه از افراد تاثیر بیشتری می گذارد؟

پاسخ:

           1. کودکان به دلیل ضعف و آسیب پذیر بودن سیستم ایمنی

2 . بانوان باردار به دلیل ضعف سیستم ایمنی در دوران بارداری

3. مبتلایان به بیماری های مزمن مانند: آسم، دیابت، نارسایی کلیوی و ... به دلیل تشدید بیماری

4. افراد سالمند به دلیل کهولت سن

تاثیرات آلودگی هوا به چند دسته تقسیم می شود؟

پاسخ:

 1. تاثیرات بلند مدت: در دراز مدت آلودگی  هوا می تواند منجر به کوتاه شدن عمر متسط، کوتاهی قد کودکان و به دلیل جهش ژنتیکی پیدایش بیماری های نوظهور شود.

2. تاثیرات کوتاه مدت: آلودگی هوا در کوتاه مدت باعث شیوع بیماری های تنفسی، پوستی و مخاطی می شود، زیرا آلودگی هوا بیشتر به صورت استنشاقی و تماس مستقیم پوستی بر ما اثر می گذارد، بنابراین طبیعی است که بیماری های تنفسی مانند آسم و برونشیت و یا بیماری های میکروبی و ویروسی مانند آنفولانزا و پنومونی و بیماری های پوستی مانند اگزما زودتر خود را نشان دهند. آلاینده های ناشی از احتراق بنزین و تولید سرب در هوا در ایجاد انواع سرطان به ویژه لوسمی در کودکان تاثیرگذار است، همچنین استنشاق هوای آلوده در مادران باردار می تواند منجر به نقص جنینی، تولدنوزاد زودرس یا کم وزن شود.

دستاورد برتر مدرسه راهنمایی مشعر در هشتمین جشنواره پروژه های دانش آموزی

نتیجه گیری

تاثیرات آلودگی هوا بر سلامت انسان امری اجتناب ناپذیر است. آلودگی هوا بیماری مخصوص به خود ندارد اما بیماری اشخاصی که مبتلا به بیماری هایی نظیر پنومونی، سل و برونشیت می باشد تحت تاثیر آلودگی هوا تشدید خواهد شد. آلودگی هوا در بلند مدت باعث بیماری هایی نظیر لوسمی و ناهنجاری های جنینی و یا حتی کوتاه شدن میانگین قد نوجوانان خواهد شد.

ویژه نامه هشتمین جشنواره پژوهش های دانش آموزی تبیان

بخش پژوهش تبیان - تهیه و تنظیم: فاطمه گودرزی