تبیان، دستیار زندگی
سری « سریع و خشمگین » رفته رفته در حال تبدیل شدن به یک مجموعه بزرگ سینمایی است که چه بسا با سیاستی که تهیه کنندگانش در نظر گرفته اند، احتمالاً دیری نخواهید پایید که رکورد دنباله دار ترین فیلم تاریخ سینما را هم به خود اختصاص دهد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

معلق میان خشم و نفرت

بررسی فیلم Fast & Furious 6 (سریع و خشمگین 6)


سری « سریع و خشمگین » رفته رفته در حال تبدیل شدن به یک مجموعه بزرگ سینمایی است که چه بسا با سیاستی که تهیه کنندگانش در نظر گرفته اند، احتمالاً دیری نخواهید پایید که رکورد دنباله دار ترین فیلم تاریخ سینما را هم به خود اختصاص دهد. البته مجموعه « سریع و خشمگین » ، فراز و نشیب های بسیاری را هم طی سالهای اخیر تجربه کرده که وضعیت آن کاملاً شبیه به یک نمودار سینوسی بوده است!

سریع و خشمگین 6

در سری اول این مجموعه سوژه اصلی بر سر اتومبیل ها و بدلکاری های خاص با آن بود بطوریکه اکثر کمپانی های ساخت اتومبیل برای به تصویر کشیدن جدیدترین محصولات خودشان ، به سراغ تهیه کنندگان « سریع و خشمگین» می رفتند. این روند سالها ادامه داشت تا اینکه سری « سریع و خشمگین» که همواره با مسابقات زیرزمینی و تیون کردن ماشین و مسائلی از این دست شناخته می شد، در قسمت پنجم از مسیر سنتی خود خارج شد و با اضافه شدن دواین جانسون به جمع بازیگران فیلم، به مسیری متفاوت با گذشته را در پیش گرفت و خوشبختانه این تغییر توانست طرفداران را بیش از پیش خوشحال و هیجان زده کند. قسمت پنجم « سریع و خشمگین» به نام عجیب و غریب « Fast Five » ، خیلی زود توانست موفق ترین فیلم این سری محسوب شود و تهیه کنندگان هم که از این موفقیت به وجد آمده بودند، بلافاصله تصمیم گرفتند ساخت قسمت ششم را در دستور کار قرار دهند و البته در میانه راه به قدری هیجان زده تر شدند که در میانه ساخت قسمت ششم، مراحل ساخت قسمت هفتم را هم محیا کردند که این در نوع خودش بی نظیر است و جای تعجب دارد. « سریع و خشمگین6 » در حالی روانه سینما شده که گفته می شود قسمت2 هفتم هم در مراحل آخر تولید به سر می برد!

پس از اتفاقات « سریع و خشمگین 5 » که طی آن دام ( وین دیزل ) و افرادش موفق شدند 100 میلیون دلار را از ریو دوژانیر سرقت کرده و پا به فرار بگذارند، حالا وی به همراه دوست صمیمی اش برایان ( پُل والکر ) و خواهرش میا ( جوردانا بروستر ) در جزایر قناری، زندگی خوش و آرامی را سپری میکنند. اما مامور دولت به نام هابز ( دواین جانسون ) که سخت در پی این گروه بوده، در نهایت آنها را می یابد و تصمیم میگیرد با آنها معامله ای انجام دهد.

هابز به دام اعلام می کند که در صورت همکاری با وی، قانون شکنی های وی و گروهش بخشیده شده و آنها می توانند به زندگی عادی خود ادامه دهند. درخواست هابز از دام این است که به وی در دستگیری و متوقف کردن یک مامور سابق نیروهای ویژه به نام اوون شاو ( لوک ایوانز ) که قصد ساخت یک بمب بسیار خطرناک و برهم زدن آرامش عمومی را دارد کمک کند. هابز همچنین به دام اعلام می کند که عشق سابقش به نام لتی ( میشل رودریگز ) که وی مدتها فکر میکرده از دنیا رفته، اکنون برای شاو کار میکند و…

« سریع و خشمگین 6 » اثری به واقع " آتشینی " است که مسلماً طرفداران دو آتشه خودش را به راحتی راضی خواهد کرد و چه بسا بتواند حتی این موفقیت را بیش از قسمت قبلی هم تکرار کند

« سریع و خشمگین6 » فاقد نکته جدید و به اصطلاح سورپرایز برای تماشاگر است و متاسفانه هرآنچه که در قسمت های پیشین مورد توجه طرفداران قرار گرف3ته بود ، به نحوی دیگر دوباره در این قسمت بکار گرفته شده که این یک پسرفت آشکار برای این مجموعه محسوب می شود. « سریع و خشمگین6 » ، دقیقاً همان روندی را دنبال میکند که « Fast Five » دنبال می کرد و با دقت به تک تک لحظات فیلم حتی می توان گفت که این فیلم یک بازساری آزاد از آن آثر محسوب می شود!

فارغ از بخش ضعیف داستانی « سریع و خشمگین6 » که احتمالاً کم اهمیت ترین بخش فیلم هم به شمار می رود، در مورد اکشن فیلم باید گفت که کماکان این سری کیفیت لازمه را حفظ کرده و می تواند طرفدارانش را بار دیگر به راحتی راضی کند.

سریع و خشمگین 6

البته مشخصاً طرفداران قدیمی این مجموعه احساس بسیار بهتری به این قسمت خواهند داشت چراکه5 قوانین فیزیک در قسمت ششم بطور کامل حذف شده و همه شخصیت ها در زمین و آسمان در حال پرواز هستند! اینکه شما بتوانید با سریعترین اتومبیل در نهایت سرعت به روی ماشین دیگری بپرید و یک تانک هم پشت سر شما باشد که اصلاً هم از لحاظ سرعت کم نیاورد، از جمله اتفاقاتی است که فقط در سری « سریع و خشمگین» می توانید آن را مشاهده کنید. « سریع و خشمگین 6 » در مجموع، فستیوالی از بدلکارهای ادغام شده با سرعت اتومبیل هاست که البته نسبت به گذشته ، منطق کمتری را پشت سر خودش می بیند. اما در نهایت می توان گفت که بخش اکشن « سریع و خشمگین 6 » به اندازه ای سرگرم کننده و هیجان انگیز هست که بتواند طرفدارانش را به هیجان بیاورد و از حالا هم راه را برای تولید قسمت هشتم هموار کند!

وین دیزل در « سریع و خشمگین 6 » خسته تر از هر زمان دیگری به نظر می رسد. البته بدیهی هست که جنس بازی دیزل هیچ تفاوتی با سری پیشین این مجموعه نداشته اما به نظر می رسد تماشای او در لباس رکابی و جمع کردن گروهش در دور یک میز ، مانند گذشته برای تماشاگر جذابیت نداشته باشد و اصلی ترین دلیل آن را هم می توان اضافه شدن دواین جانسون به این مجموعه در نظر گرفت. نکته جالب اینجاست که رابطه صمیمانه وی و برایان نیز جذابیت سابق را ندارد. گفتن این جمله از طرف دام به برایان که : « بران یا بمیر ! » یکی از قدیمی ترین جملاتی هست در سری « سریع و خشمگین » شنیده شده و در این قسمت هم این جمله بار دیگر تکرار می شد اما به بدترین شکل ممکن!

سریع و خشمگین 6

به نظر می رسد که سازندگان در شش قسمت گذشته هر آنچه که در توان داشته اند در ارتباط با شخصیت دام و برایان به کار گرفته اند و از حالا به بعد باید طرفداران انتظار تغییر و یا اتفاق خاصی در بطن این شخصیت ها را نداشته باشند. میشل رودریگز هم که اتفاقاً در آخرین قسمت فیلم « رزیدنت اویل » بار دیگر شخصیتش را نبش قبر کرده و به فیلم بازگردانده بودند، در این فیلم هم وضعیت مشابهی را تجربه کرده که روی هم رفته وضعیتی خنثی دارد.

شخصیت لنی که رودریگز آن را ایفا می 6کند، قدرت مانوری در فیلم ندارد و چند برخورد خشک و خالی با دام هم نمی تواند باعث ویژه شدن این شخصیت شود. لوک ایوانز در نقش منفی داستان، پرداخت مشخصی ندارد و تنها کاریکاتوریست از ترسیم یک شخصیت منفی در یک فیلم اکشن. شخصیت شاو عمق چندانی ندارد و صرفاً حضورش در نقش منفی بهانه ای است برای وارد گود شدن دام و افرادش و نابود کردن شهر با کلی سر و صدا. در این بین بازیگری هم هست که من فکر میکنم جالب ترین فرد در میان تیم بازیگری « سریع و خشمگین 6 » باشد و آن هم سرکار خانم جینا کارانو هست. کارانو ، یک بدلکار واقعی با اندامی کاملا ورزیده است که با فیلم « غیرقابل کنترل » استیون سودربرگ حضور موفقی را تجربه کرد و حالا در « سریع و خشمگین 6 » هم یک سر و گردن از تمامی خانمهای بازیگر این فیلم بالاتر است و این را زمانی می توانید به راحتی متوجه شوید که وی را در کنار میشل رودریگز ببینید!

« سریع و خشمگین 6 » اثری به واقع " آتشینی " است که مسلماً طرفداران دو آتشه خودش را به راحتی راضی خواهد کرد و چه بسا بتواند حتی این موفقیت را بیش از قسمت قبلی هم تکرار کند. جاذبه و منطق ، 2 نکته ی بی اهمیتی هست که باید در هنگام دیدن این فیلم آن را از سر خودتان خارج کنید چراکه حقیقتاً این فیلم ، یک اثر فانتزی در سینمای اکشن محسوب می شود که با توجه نامش، جایی برای تعلل و تفکر و یا ایجاد منطق در آن نیست. در این فیلم یک دوجین شخصیت وجود دارد که بین زمین و هوا در حال گردش هستند و به قدری هم این گردش هیجان انگیز هست که بتوان 130 دقیقه آن را تماشا کرد و از آن خسته نشد.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع: مجله موی مگ