تبیان، دستیار زندگی
این روزها گالری شکوه میزبان نمایشگاه نقاشیخط های غلامرضا فیروزی است. فیروزی در این نمایشگاه 37 اثر با تکنیک های متفاوت اکرلیک، رنگ روغن و آب مرکب بر روی بوم ارائه داده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فی البداهگی در نقاشیخط

گزارشی از نمایشگاه نقاشیخط های غلامرضا فیروزی در گالری شکوه


این روزها گالری شکوه میزبان نمایشگاه نقاشیخط های غلامرضا فیروزی است.  فیروزی در این نمایشگاه 37 اثر با تکنیک های متفاوت اکرلیک، رنگ روغن و آب مرکب بر روی بوم ارائه داده است.

فی البداهگی در نقاشیخط

او در آثار تازه اش بار ادبیات خط را جدا کرده و برخوردی آزاد و رها با خط داشته و تشخص آن را همراه با حالات روحی اش که حاکی از خلاقیت و حرکت است را به تصویر کشیده است.

او با الهام از شعرهای شعرای بزرگ به وسیله خط و تاچ هایی که بر روی بوم ایجاد کرده، ذهنیتش را در قالب نقاشیخط هایی آبستره پیاده کرده است.

فیروزی در مورد مجموعه آثار تازه اش می‌گوید: آثار این نمایشگاه مانند نمایشگاه قبلی ام که ملهم از سیمرغ عطار بود موضوعی نیستند، در این آثار سعی کرده ام فضای شاعرانه ای در کارها به وجود آورم و از خط به صورت آزاد و رها در آثار بهره بگیرم.

با نگاه به آثار فیروزی می‌توان تاثیرات طبیعت بر روی نقاشیخط هایش را به وضوح دید، باد، باران، برف و فرم هایی که شبیه به حیوانات مختلف است در تابلوهایش به چشم می‌خورد.

او در این مورد می‌گوید: هنرمند از محیطی که در آن زندگی می کند الهام می‌گیرد.

خط را می‌توان به صورت مجرد هم در آثار بکار برد و شکل خودش را به نمایش گذاشت اما من در این آثار آن را با نقاشی همراه و از طبیعت هم در این آثار استفاده کرده ام و رنگ و فرم های مختلف را با خط تلفیق کرده ام.

در بین کارهای فیروزی اثری با زمینه تیره به چشم می‌خورد که نوری در بین تیرگی ها خودنمایی می‌کند این اثر به مبعث پیامبر اسلام (ص) اشاره دارد که تاریکی و جهالت با ظهور ستاره ای روشن می‌شود و هنرمند برای خلق آن از شعر حافظ که می‌گوید ستاره ای بدرخشید و ماه مجلس شد، دل رمیده ما را انیس و مونس شد، نگار من که به مکتب نرفت خط ننوشت، به غمزه مسئله آموز صد مدرس شد الهام گرفته است.

او برای آثارش عنوان انتخاب نکرده است زیرا معتقد است برای آثار انتزاعی نباید عنوان انتخاب کرد و باید هر بیننده از دید خود آثار را قضاوت کند و برداشت آزادانه خود را نسبت به هر اثر داشته باشد.

تنوع رنگی و بهره گیری از رنگ هایی که به آثار حالت عرفانی می‌بخشند از ویژگی های آثار فیروزی در این نمایشگاه است.

او از رنگ هایی آبی، سبز، زرد که بیشتر در کاشیکاری ها دیده می‌شوند بهره گرفته است.

پس زمینه بعضی از تابلوها تیره و سیاه است و بر روی آن رنگ های دیگری آمده و تا اندازه زیادی تیرگی ها را پوشانده است، فیروزی درباره آن می‌گوید: تضاد در هر چیزی که در این هستی وجود دارد دیده می‌شود.

این نمایشگاه تا 28 خرداد ماه در گالری شکوه واقع در بلوار اندرزگو، خیابان شهید سلیمی، کوچه امیر نوری، پلاک 19 دایر است و علاقمندان می‌‌توانند همه روزه از ساعت 4 تا 8 عصر از این آثار دیدن کنند

روز و شب، خار و گل، سیاه و سفید و ما ناگزیریم این تضادها را بپذیریم.

رنگ مشکی در این تابلوها نشان از عدم و مرگ است و در واقع غم، غصه و ناراحتی ها را بیان می‌کند، من در کنار این رنگ از رنگ سفید در گوشه هایی از تابلو استفاده کرده ام که نشان شادی، پاکی و صداقت است، این رنگ ها باید در کنار هم قرار گیرند تا اثر به یک وحدت برسد.

او در این آثار بداهه نگاری کرده است؛ در واقع برای خلق هیچ یک از این تابلو ها هنرمند ابتدا اتود نزده است و به صورت حسی و آنی ذهنیاتش را بر روی بوم آورده است.

هنگامی که وی حس کند آن چیزی که قصد داشته را بر روی بوم پیاده کرده است دست از کار می‌کشد.

این نمایشگاه تا 28 خرداد ماه در گالری شکوه واقع در بلوار اندرزگو، خیابان شهید سلیمی، کوچه امیر نوری، پلاک 19 دایر است و علاقمندان می‌‌توانند همه روزه از ساعت 4 تا 8 عصر از این آثار دیدن کنند.

بخش هنری تبیان

منبع:

همشهری آنلاین