تبیان، دستیار زندگی
در یکی از بهترین ماه های سال قرار داریم ،ماهی که معطر به عطر محمدی است، ماهی که مختص رسول خداست ،ماه خدایی شدن و نورانی شدن است ، ماه شعبان، ماه استغفار است. ماه پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سرمایه شعبان را به راحتی از دست ندهیم !


در یکی از بهترین ماه های سال قرار داریم ،ماهی که معطر به عطر محمدی است، ماهی که مختص رسول خداست ،ماه خدایی شدن و نورانی شدن ، ماه شعبان، ماه استغفار است. ماه پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله است.

آقا مجتبی تهرانی

ما در روایات داریم که حضرت فرمود: «أَلَا إِنَّ شَعْبَانَ شَهْرِی فَرَحِمَ اللَّهُ مَنْ أَعَانَنِی عَلَى شَهْرِی‏»، ماه، ماه من است؛ خداوند کسی را که در این ماه به من کمک کند، رحمت کند! این یعنی چه؟

پیغمبر چون رحمة‏للعالمین است، کارش این است که برای همه ما رحمت باشد و همه ما را مورد رحمت قرار دهد؛ ماه هم، ماه پیغمبر است؛ حال او می‏خواهد بندگان را شستشو داده و وارد دریای رحمت کند، پس از ما می‏خواهد که ما با استغفار و توبه، به او کمک کنیم تا او ما را شستشو دهد.

پس این ماه، ماه شستشو است؛ ماه شستشوی نبوی است. ماهی است که پیغمبر صلی الله علیه و آله ، امّتش را از گناهان شست و شو می‏دهد و پیش خدا شفاعتشان را می‏کند. بیایید هر چه که، نعوذ بالله، کفران نعمت کردیم و بعد از آن هم استغفار نکردیم، الآن چشمانمان را باز کنیم و استغفار کنیم.

تناسب «آداب ماه شعبان» با «خصوصیّات صاحب ماه»

در اعمالی که به عنوان آداب این ماه وارد شده است، اوّل روزه آمده است، دوم یک استغفار ذکر شده است و سوم هم باز استغفار وارد شده است. به مفاتیح‏الجنان مراجعه کنید! برای این ماه دو استغفار ذکر شده است؛ یکی اینکه انسان هر روز هفتاد بار بگوید: «أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ وَ أَسْأَلُهُ التَّوْبَةَ» از خدا استغفار می‏کنم و از او طلب توبه دارم.

و دیگری اینکه هر روز هفتاد بار بگوید: «أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ الَّذِی لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الرَّحْمَنُ الرَّحِیمُ الْحَیُّ الْقَیُّومُ وَ أَتُوبُ إِلَیْهِ» از خدایی که جز او خدایی نیست، مهربان و بخشنده است، زنده و پاینده است، طلب مغفرت می‏کنم و توبه می‏کنم، این‏ها به خاطر آن است که این ماه، ماه تطهیر نبوی برای امّت خویش است و پیغمبر می‏خواهد امّتش را تطهیر کند. این کار با استغفار امّت، بر پیغمبر آسان می‏شود.

ماه رجب آمد و چه زود گذشت ،اکنون در بستر جاری ماه شعبان قرار داریم ماهی که باید از حال و هوای معطرش ،معطر شویم ، اگر می خواهیم به مهمانی پر فیض خداوند متعال برسیم ، درآن بزم ملکوتیان که بوی گناه ما آزارشان خواهد داد چه خوب است که در این نهر جاری تن و جان را به آی توبه و استغار بشوییم و به عطر صلوات آغشته کنیم و با آراسته ترین ظاهر وارد بزم و مهمانی خدا شویم

حضرت رسول صلى الله علیه وآله مى‌فرمود: شعبان ماه من است، پس در این ماه براى جلب محبت پیغمبر خود و براى تقرّب به سوى پروردگار خود روزه بدارید، به حقّ آن خدایى که جان علىّ بن الحسین به دست قدرت اوست، سوگند یاد مى‌کنم که از پدرم حسین بن على علیهماالسلام شنیدم که فرمود، شنیدم از امیرالمۆمنین علیه السلام که هر که روزه بگیرد در ماه شعبان، براى جلب محبّت پیغمبر خدا و تقرّب به سوى خدا؛ خداوند او را دوست می‌دارد و در روز قیامت کرامت خود را نصیب او می‌گرداند و بهشت را براى او واجب می‌کند .

سپس امام صادق علیه السلام چنین گفت: امیرالمۆمنین علیه السلام می‌فرمود: از هنگامی که شنیدم منادی رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم در ماه شعبان ندا داد، روزه شعبان از من فوت نشد و تا زمانی که زنده هستم، به خواست خداوند از من فوت نخواهد شد.

امام باقر علیه السلام فرمود: إِنَّ صَوْمَ شَعْبَانَ صَوْمُ النَّبِیِّینَ وَ صَوْمُ أَتْبَاعِ النَّبِیِّینَ؛ روزه شعبان، روزه پیامبران و پیروان آنهاست. پس هر کس در ماه شعبان روزه بگیرد پس به این ندای رسول خدا صلی الله علیه و آله لبیک گفته که فرمود: خداوند رحمت کند کسی را که مرا در ماهم یاری کند. (المقنعة ص 37)

از حضرت صادق علیه السّلام روایت است كه : چون ماه شعبان داخل مى‏شد حضرت امام زین العابدین علیه السّلام اصحاب خود را جمع مى‏نمود و مى‏فرمود اى گروه اصحاب من مى‏دانید این چه ماهى است این ماه شعبان است و حضرت رسول صلّى الله علیه و آله مى‏فرمود : شعبان ماه من است پس روزه بدارید در این ماه براى محبّت پیغمبر خود و براى تقرّب به سوى پروردگار خود به حق آن خدائى كه جان على بن الحسین بدست قدرت اوست سوگند یاد مى‏كنم كه از پدرم حسین بن على علیهماالسّلام شنیدم كه فرمود شنیدم از امیرالمۆمنین علیه السّلام كه هر كه روزه دارد شعبان را براى محبّت پیغمبر خدا و تقرّب به سوى خدا، خدا او را دوست دارد و او را به كرامت خود در روز قیامت نزدیک گرداند و بهشت را براى او واجب گرداند.(مفاتیح الجنان ،در فضیلت و اعمال ماه شعبان)

امام صادق علیه السلام فرمود: صِیَامُ شَعْبَانَ ذُخْرٌ لِلْعَبْدِ یَوْمَ الْقِیَامَةِ؛ روزه شعبان، اندوخته ایست برای روز قیامت. اگر بنده ای در ماه شعبان زیاد روزه بگیرد به طور قطع خداوند متعال وضع معیشتی او را رو به راه کرده و او را از شر دشمنانش حفظ می کند. آنگاه فرمود: کمترین پاداشی که نصیب روزه دار یک روزه شعبان می شود این است که بهشت بر او واجب می شود. (الأمالی‏للصدوق، ص16، مجلس5، ح1)

هر روز هفتاد بار بگوید: «أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ الَّذِی لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الرَّحْمَنُ الرَّحِیمُ الْحَیُّ الْقَیُّومُ وَ أَتُوبُ إِلَیْهِ» از خدایی که جز او خدایی نیست، مهربان و بخشنده است، زنده و پاینده است، طلب مغفرت می‏کنم و توبه می‏کنم، این‏ها به خاطر آن است که این ماه، ماه تطهیر نبوی برای امّت خویش است و پیغمبر می‏خواهد امّتش را تطهیر کند. این کار با استغفار امّت، بر پیغمبر آسان می‏شود

ماه رجب آمد و چه زود گذشت ،اکنون در بستر جاری ماه شعبان قرار داریم ماهی که باید از حال و هوای معطرش ،معطر شویم ، اگر می خواهیم به مهمانی پر فیض خداوند متعال برسیم ، در آن بزم ملکوتیان که بوی گناه ما آزارشان خواهد داد چه خوب است که در این نهر جاری تن و جان را به آب توبه و استغفار بشوییم و به عطر صلوات آغشته کنیم و با آراسته ترین ظاهر وارد بزم و مهمانی خدا شویم.

فاطمه محمدی               

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان


منایع: سایت آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی (ره)

کتاب مفاتیح الجنان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.