تبیان، دستیار زندگی
تخت سلیمان در آذربایجان غربی و شهر تكاب واقع شده كه در تیر سال 82 ثبت جهانی شده است. در این نوشتار به معرفی قسمتهای ختلف این مجموعه بی نظیر می پردازیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

میراث سحرانگیز

معماری پیشرفته ایران در تخت سلیمان


تخت سلیمان در آذربایجان غربی و شهر تكاب واقع شده كه در تیر سال 82 ثبت جهانی شده است. در این نوشتار به معرفی قسمتهای ختلف این مجموعه بی نظیر می پردازیم.

میراث سحرانگیز

این مجموعه قسمت های مختلفی دارد كه شامل زندان سلیمان به عنوان یک مکان مقدس مربوط به قرن هشتم قبل از میلاد بوده و تخت سلیمان با آتشکده آذرگشسب به دوره ساسانی و کاخ ایلخانی آباقاخان به قرن سیزدهم تعلق دارد. هر دو محل در جنوب شرقی دریاچه ارومیه، در یک دره سرسبز در ارتفاع 3 هزار متری دامنه جنوب کوه های بالکاش واقع شده اند که قله 3 هزار و 200 متری کوه بلقیس در آن قد علم کرده است.

مجموعه آثار تاریخی تخت سلیمان که در 45 کیلومتری شمال شرقی شهرستان تکاب در استان آذربایجان غربی قرار دارد، در حال حاضر از پایگاه های جهانی سازمان میراث فرهنگی محسوب می شود و حدود 10 سال است اقدامات چشمگیری برای حفاظت، پژوهش، مرمت، معرفی و آموزش در آن صورت گرفته است.

برای رسیدن به تخت سلیمان به واسطه راه های ارتباطی آسفالته، زنجان- دندی- تخت سلیمان، زنجان بیجار- تکاب- تخت سلیمان میاندوآب- شاهین دژ- تخت سلیمان می توان گذر كرد.

این مکان تاریخی به علت محل آتشکده آذرگشسب یعنی آتشکده جنگاوران و سلاطین در زمان ساسانی مورد توجه بوده است. در منطقه تخت سلیمان به غیر از بقایای مجموعه تاریخی آتشکده آذرگشسب که در درون حصاری بیضی شکل و اطراف دریاچه ای سحرانگیز، با 38 برج و بارو و 2 دروازه بزرگ واقع شده و مربوط به دوره ساسانی است، آثاری از دوران اسلامی هم باقیمانده است.

در اطراف این مجموعه باستانی چندین پدیده طبیعی مانند کوه میان تهی، چشمه های آب گرم، دیواره سنگی ناشی از رسوبات آب دریاچه، رودخانه ها، چمن متحرک، دریاچه های مختلف، معادن گوناگون، مناظر زیبای کوهستانی و آثار مربوط به هزاره نخست میلادی بقایای معابد، قلاع و برج های دیدبانی و معادن استخراج سنگ قدیمی وجود دارد.

از مجموعه تخت سلیمان با دسترسی ساده به مراکز فرهنگی گردشگری مهم دیگر مانند گنبد سلطانیه، غار کرفتو، تپه و قلعه زیویه، بقایای کاخ مانایی واقع در قلایچی بوکان و معماری صخره ای می توان یک مسیر گردشگری قابل قبولی تعریف كرد.

این مکان تاریخی به علت محل آتشکده آذرگشسب یعنی آتشکده جنگاوران و سلاطین در زمان ساسانی مورد توجه بوده است

در محوطه تاریخی تخت سلیمان علاوه بر آثار با اهمیت دوره ساسانی، با حجم عظیمی از ساخت و سازهای کاخ سلاطین مغول به ویژه آبا آقاخان (که تنها نشانه های باقیمانده و شناسایی شده کاخ های حکومتی دوره ایلخانی است) مواجه می شویم. بنابراین دو دوره عمرانی و رونق مجموعه یادشده (ساسانی- ایلخانی) دربردارنده اسناد و مدارک بسیار مهمی از مضامین معماری و هنری پیشرفته کشور است.

بخش هنری تبیان


منبع:

روزنامه ایران