تبیان، دستیار زندگی
ترکیه روزهای ناآرامی را سپری می ‌کند، دولت تن به خواسته های معترضان نمی دهد و آنها را وابسته به تروریست‌ها معرفی می‌کند؛ چه روزگاری است که هر معترضی در هر جایی اعتراضی دارد تروریست خوانده می‌شود حتی از سوی دولت‌های مدعی دموکراسی و آزادی.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ترکیه؛ مبارزه با استبداد یا فتنه گری؟


ترکیه روزهای ناآرامی را سپری می ‌کند، دولت تن به خواسته های معترضان نمی دهد و آنها را وابسته به تروریست‌ها معرفی می‌کند؛ چه روزگاری است که هر معترضی در هر جایی اعتراضی دارد تروریست خوانده می‌شود حتی از سوی دولت‌های مدعی دموکراسی و آزادی.

ترکیه

ترکیه‌ای که خود را حامی به قول خودشان بهار عربی می‌دانستند، آشوب و اعتراضات در برگرفته است. اردوغان نخستین رهبر دولتی بود که به بنغازی لیبی سفر کرد و در بحران سوریه جانب مخالفان را گرفت و دولت اسد را محکوم به کشتار مردم بیگناه کرد در حالی که دولت اسد این معنرضان مسلح را مشتی تروریست معرفی کرد که پس از دو سال همه به آن اذعان کردند. امروز همین دولت مدعی آزادی و دموکراسی در دامی افتاده است که برای دیگران افکنده بود و با اعتراضات بسیاری مواجه است. نزدیک به دو هفته‌ است که مردم استانبول و شهرهای دیگر ترکیه نظیر آنکارا دست به اعتراضاتی زده اند و مخالفت خود را با یاست ها دلت اردوغان اعلام می کنند. اما همگی تروریست خوانده می‌شوند و به قول اردوغان به دنبال فتنه‌اند. این صحبتها را کسی مطرح می کند که مدعی آزادی و رعایت حقوقو معترضان بود. به راستی آیا بهار عربی به ترکیه رسیده و بهار ترکی در راه است؟

اعتراضات در روزهای اخیر وارد مرحله جدید شده و با حمله پلیس به چادرهای معترضان علی رغم اعلام استاندار استانبول مبنی بر عدم حمله به معترضان میدان تقسیم، شرایط به گونه‌ای نه چندان مطلوب در ترکیه پیش می‌رود و دولت را دچار چالش هایی کرده است.

مواضع ترکیه در قبال مساله سوریه و برخی دیگر از کشورها و نیز همکاری نظامی با اسرائیل و همچنین استقرار سامانه دفاع موشکی ناتو در آدانا از جمله موارد انتقادات وارد به اردوغان و دولتش است که این بار با اعتراضات مردمی خود را نمایان کرده است

نخست وزیر ترکیه در آخرین اظهار نظر خود با بیان اینکه مسیر تظاهرات در ترکیه رو به خشونت حرکت می‌کند، اعلام کرده است که ترکیه اجازه اقدامات غیرقانونی و تبدیل شدن تظاهرات به خشونت و خواسته‌های غیرقانونی را نمی‌دهد. وی با توجه تلویحی به خواسته‌های معترضان گفته است که حزب عدالت و توسعه ترکیه حزب همه مردم ترکیه و آحاد مختلف این کشور است لذا هیچ تفاوت طائفه‌ای میان شهروندان قائل نیست و برای ارتقاء سطح فرهنگی کشور تلاش می‌کند. این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که واقعیت چیز دیگری است و می توان از توسعه نیافتگی  جنوب کشور به این مساله پی برد.

ترکیه

اردوغان همچنین با اشاره به اینکه  حوادث را از نزدیک دنبال می‌کند تا حدودی عقب نشینی کرده و گفته است که از هرگونه خواسته و تظاهرات مسالمت امیز حمایت می‌کند اما تاکید نیز کرده است که خواسته‌های مشخص و واحدی درمیان تظاهرکنندگان دیده نمی‌شود. وی همچنین این خشونت‌ها را مربوط به دفاع از محیط زیست یا آزادی بیان ندانسته است . نخست وزیر ترکیه همگان را نیز متهم به توطئه افکنی کرده و همه را متهم به ایجاد تنش کرده است. از حزب جمهوری خلق، از احزاب مخالف دولت تا رسانه‌هایی که اخبار مغرضانه پخش می کنند.

درگیری‌های ترکیه از حدود در دو هفته گذشته و در پی اقدام مقامات ترکیه برای تخریب میدان تقسیم استانبول آغاز شد و تاکنون ادامه دارد. در همین راستا معاون نخست‌وزیر ترکیه اعلام کرده است که رجب طیب اردوغان چهارشنبه با سران اعتراض‌های گسترده ضددولتی که وارد یازدهمین روز شده است، دیدار خواهد کرد.وی همچنین به خاطر اقدامات خشونت‌آمیز پلیس برای سرکوب کردن اعتراضات مردمی، عذرخواهی کرده بود. این اظهارات در حالی مطرح شده بود که صبح روز سه شنبه پلس با باتوم و گاز اشک آور به معترضان حمله کرد.

ترکیه

پیش از این در جریان درگیری ‌ها سه نفر کشته و بیش از پنج هزار نفر زخمی شده‌اند. به نظر می رسد تداوم این روند اقتصاد رو به رشد ترکیه را با چالش‌های اساسی مواجه کند و این کشور را سال‌ها به عقب ببرد. حضور 13 ساله اردغان و از میدان به در کردن رقیبان، شرایط نامطلوبی را از نظر سیاسی در ترکیه پدید آورده است و اعتراضات فراوانی را از سوی رقیبان دولت و اصحاب سیاست به دنبال داشته است. متهم شدن اردوغان به برقراری استبداد از جمله دیگر اانتقاداتی است که به اردغان وارد می‌شود و سیاست های وی در برابر نقد اهل سیاست قرار گرفته است. مواضع ترکیه در قبال مساله سوریه و برخی دیگر از کشورها و نیز همکاری نظامی با اسرائیل و همچنین استقرار سامانه دفاع موشکی ناتو در آدانا از جمله موارد انتقادات وارد به اردوغان و دولتش است که این بار با اعتراضات مردمی خود را نمایان کرده است.

هاتف پوررشیدی

بخش سیاست تبیان