تبیان، دستیار زندگی
حدود سال 1000 پیش از میلاد، مردمانی یونانی زبان موسوم به هلنی ها در هلاس ، شبه جزیه یونان و در جزایر نزدیک به هم اژه سکنا گزیدند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یونان و هنرهای زیبا


حدود سال 1000 پیش از میلاد، مردمانی یونانی زبان موسوم به هلنی ها در هلاس ، شبه جزیه یونان و در جزایر نزدیک به هم اژه سکنا گزیدند.

جوامع کوچکی چون آتن، کورنت و اسپارت با افزایش جممعیت به دولت شهرها تبدیل شدند. این اقوام یونانی همانند فینیقی ها ، دریانوردان و تجاری کارآزموده بودند و در اندک زمانی مستعمرات خود را در سراسر دریای مدیترانه و دریای سیاه بنا نهادند. این اقوام یونانی هیچ گاه ملتی واحد نشدند و به صورت ائتلاف ضعیفی از دولت شهرهای کاملا مستقل باقی ماندند. فرهنگ و زبان مشترکشان تنها عامل وحدت بخش آنان بود.

یونانی ها زبان نوشتاری خود را در حوزه هایی فراتر از تجارت نیز به کار گرفتند. آنان نخستین مجموعه ی درخشان از نوشته ها را در زمینه فلسفه، پزشکی، علم ، قانون، تاریخ و ادبیات به تمدن غرب ارزانی داشتند..

از جمله این آثار می توان به حماسه های ایلیاد و ادیسه هومر ، نوشته های فلسفی سقراط، افلاطون و ارسطو ، تراژدی های سوفوکل ، اوریپیدس و اشیل، کمدی های آریستوفان و مناندروس و اشعار ساپفو و پینداروس اشاره کرد.

هنرهای زیبا

هنر یونان بنیاد سنت هنری اروپای غربی را شکل می دهد. گرچه دیوارنگاره های یونانی از بین رفته اند اما ویژگی های گرافیکی هنر یونان را می توان با نگاهی به طرح گلدان سرامیک آن ها درک کرد.

نقاشی گلدان های یونانی را می توان به چهار دوره تقسیم کرد:

دوره نخست دوره طرح های هندسی از 1000 تا 725 پیش از میلاد است. در این دوره برای نقش مایه های طراحی از الگوهای ساده ی هندسی بهره می گرفتند.

یونان و هنرهای زیبا

دوره دوم دوره شرق گرایی از 725 پیش از میلاد تا 550 پیش از میلاد است که تاثیر نقش مایه های خاورمیانه، نظیر گل ها ، نخل های زینتی و جانوران منقوش بر نشان های خانوادگی را نشان می دهد.

یونان و هنرهای زیبا

دوره سوم دوره پیکرهای سیاه رنگ از 550 تا 530 پیش از میلاد که شاهد ظهور آتن به منزله ی مرکز تولید و صدور گلدان هایی هستیم که بر سطوح قرمز طبیعی آن ها، پیکرهایی سیاه رنگ انسان نقاشی می شد.

یونان و هنرهای زیبا

دوره چهارم یا دوره پیکره های سرخ رنگ که از 530 تا 475 پیش از میلاد دوام یافت و در طول آن و برای جلب توجه بیشتر به جزئیات، این فرایند معکوس شد و این بار پیکرهای سرخ رنگ بر زمینه سیاه رنگ نقاشی شد.

یونان و هنرهای زیبا

گرچه گلدان سازی تا بعد از سال 475 پیش از میلاد ادامه یافت ، اما دوره نقاشی گلدانی با نقش پیکرهای رخ و سیاه به سر رسید.

با مطالعه ی طرح گلدان ها و نیز موزائیک های کف ساختمان ها و دیوارنگار های رومی بازیابی شده از شهر سوخته ی پومپئی، می توان تصوری از نقاشی های از دست رفته ی یونان به دست آورد.

می دانیم یونانی ها استاد کالبدشناسی و عمق بخشیدن به اجزای تصویر بوده اند، اما به دلایل نامشخص هیچ گاه اصول زیربنای پرسپکتیو (عمق نمایی علمی) را درک نکردند.

سمیه رمضان ماهی

بخش هنری تبیان


منابع:

سی قرن طراحی گرافیک/ جیمز کرایگ و بروس برتون

تاریخ هنر جنسن

تاریخ تحلیلی هنر جهان میلر آیجان